Nu har et efterhånden langt liv om ikke andet belært denne skribent om, at man ikke bevidst- og kritikløst skal følge nogen ledere.Og da allermindst nutidens kunstnere på disse breddegrader, der langt hellere forråder almindeligt elementær kritisk sans og personlig integritet for at forblive politisk korrekte og accepterede i den vigtigste af alle verdener. Nemlig deres egen hermetisk lukkede osteklokke af andre tom-snakkende medlemmer af den tomt snakkende klasse. For Guds skyld skal man da ikke udfordre nogen Gud-men selvfølgelig undtagelse naturligvis af den kristne Gud, hvis tilhængere jo er inderligt harmløse på disse kanter og ikke render rundt og stikker sagesløse ihjel med knive..
Nu har det været og er det naturligvis langtfra alle steder ikke en naturlov, at kunstnere bare stod på den gode smags og den fortsatte statslige kunststøttes lammedikkende side. Trods alt er det vel stadigvæk for enkelte bekendte ord “intelligentsija”, hvis betydning jo næsten siger sig selv, ikke ligefrem synonymt med hverken sikkerhed eller blot bekvemmelighed. Det var dengang, det kunne være endog særdeles farligt at være kunstner. Sådan er det så tydeligvis ikke mere i dette land, hvor faren for permanent udstødelse af det etablerede kunstneriske miljø nok mest består i i eventuelt muntert lag at indrømme, at man har overvejet at stemme til højre. For de radikale naturligvis. Og det naturligvis uden blot og bar minimum af reflektorisk lillehjerne-tankevirksomhed om, hvad forskellen på nutidens principløse opportunistiske levebrødspolitikere i alle partier egentligt er. Desværre næppe meget, nok endda ligeså lidt mening og nødvendighed, som den allermeste moderne bekvemmeligheds-levebrødskunst har.
Og så tilbage til den mere mikro-kosmiske virkelighed, som denne skribent kender til. For selv relativt selv-bårne og rimeligt personligt velfunderede mennesker som denne skribent vil jo altid gerne finde en (forhåbentligt da blot SUPPLERENDE) identitet i et fællesskab. Ja, i mangel af bedre kan man vel sige, at vi alle i smug eftersøger en virtuel lederskikkelse, som vi trygt kan betro vores tvivl og bekymringer. Og selv om denne skribent ihukom Robert Zimmermanns udødelige ord “Don`t follow leaders-watch the parking meter”, så vil dagens tekst alligevel berette om et lille syndefald af personlig karakter.
For i et forsøg på totalt at vænne mig af med i smug (man er vel i et næsten livslangt had/kærlighedsforhold til hifi-interessen) at glo på diverse mere og mere stenstøde og stupide hifi-fora befolket af de sidste dages mere og mere ekstreme og små-psykotiske onanifinger-befængte sølle eksistenser derude prøvede jeg at slå mig fri. Jeg oprettede i ren og skær trods og almindelig tankeløshed en profil på Audiosciencereview. DET måtte da være bedre end alle idioterne derude, der kunne høre tydelige lydforskelle på om græsset nu groede gødet med hønselort eller med kunstgødning. Og inden der grines af upassende sprogbrug: Der findes sågar trofaste hifi-disciple til en historie om en særligt sensitiv dame, der kunne høre forskel på, om strømmen til anlægget kom fra kul eller olie eller atomkraft.
Det skulle så meget hurtigt vise sig, at Audiosciencereview med alle de mange fine måle-kurver ikke var meget bedre end alt det velkendte svindel og humbug og anden hifi-indbildning og -idioti, jeg kendte så godt. Ja, faktisk så på sin egen måde meget værre, da det trods alt mest er anti-sociale provinsielle outcasts, der ihvertfald i Danmark står for langt det meste af det succesfulde arbejde-nemlig at skrømme alle andre normalt og almindeligt fornuftige mennesker væk-langt væg og permanent.
Helt anderledes på Audiosciencereview, hvor der på overfladen hersker en almindeligt civiliseret tone. Desværre dækker den urbane tone over en uhyrligt repessiv og totalt ukritisk tilgang til hele hifi-hobbyen med en elsklusions-praksis i lighed med den, der antageligt praktiseres indenfor de mest ekstreme religiøse kredse-som at diskutere Guds eksistens i “Mormon Tidende” eller “Bagdad Dagblad” Der skal simpelthen ingenting til, så er man nylig hifi-historie-et spørgsmål om lydforskel på 2 DAC-er af dem, som menigheden derinde på basis af målinger af signal/støjforhold OG forvrængning har dømt som endegyldigt perfekt “transparente” er nok-ud af klappen! Ingen forskel her og da ihvertfald ikke på det, som VI VI VI og ejeren Amir har dekreteret, at der ingen forskel KAN være på.
Det betyder så osse, at der ALDRIG NOGENSINDE lyttes på testobjekterne og det medfører så, at masser af disciplene på dette forum sidder derude med deres aktive Yamaha HS6 aktive højttalere til 1500,- dkr. i vejl. udsalg og lammedikkende konstaterer, at der er perfekt transparens i en Topping DAC til 500,- såvel som i en til 50 gange å meget. Og denne u-lydlige tilgang medfører selvfølgelig osse, at man som aksiom på dette forum accepterer, at der ingen forbedring vil kunne være ved f eks. at sætte en forforstærker i topklasse mellem f. eks en DAC i topklasse som RME ADI-2 og forstærker/aktive højttalere. Det er ellers ganske let at prøve.
Nu er det jo ofte mindre til egentligt små forskelle, som der er på velkonstruerede elektroniske lyd-komponenter, men fuldstændigt som her på Audiosciencereview i praksis benægte, at der overhovedet er NOGEN og det uden at lytte blot det allermindste, er squ da mindst ligeså åndssvagt som at hævde, at der er forskel på ALTING. Den ene flok fjolser vil aldrig være med til blindtests, mens den anden flok fjolser har læst, at blindtests viser, at der ingen forskel er. Og derfor er der ergo ingen forskelle på snart sagt nogetsomhelst.
Og sandt er det naturligvis, at blindtests afgørende indsnævrer de indbildte forskelle, der i nutiden knopskyder i irrationel vildskab. Men ligefrem at hævde, at der på basis af måling af forvrængning og signal/støjforhold udover en vis størrelse ingen videre grund er til at lytte er squ da næsten endnu mere fjollet. Tag for eksempel vores ATC SCA2 superforforstærker: Fra den tændes og så længe den er tændt er der INGEN målbar forskel på denne uhyre top-specificerede model i henseende signal/støj og forvrængning. Begge dele befinder sig konstant i Audiosciencereviews absolutte “transparerente” klasse.
Desværre er der så bare det med LYDEN, der ændres i en så afgørende grad fra snot til guld i løbet af en times tid. at man helt uhørt for en ingeniørdrevet foretagende som ATC har set sig nødsaget til at skrive det i manualen. Og da der findes 4 stk. af modellen på matriklen så er blindtests foretaget. Man kan simpelthen høre forskellen ude på terrassen 2 døre og rum væk..Den forskel, som ikke eksisterer fordi nogen på et selvbestaltet tosse-forum har bestemt, at den ikke KAN…
Nu kunne man jo tro, at folks tosserier var uden konskvenser eller negative følger, men helt så simpelt er det ikke. For tag nu for eksempel blot den iøvrigt fine og ikke mindst fint målende Benchmark AHB 2-forstærker, der er dette forums absolutte måle-darling.Dette er givetvis en udmærket forstærker, som vi har solgt et par stykker af uden at jeg nogensinde har hørt den. Og selv om jeg havde gjort det ville jeg nok næppe have kunnet høre forskel på den og vores egne Crown Studio Reference 1 i et blindtest-begge er helt sikkert meget meget gode.
Problemnet er så bare: Hvad mening og ikke mindst hvilke MULIGHEDER er der så for Benchmark til muligvis at lave en BEDRE forstærker når nu den de har allerede er perfekt transparent? Ingen selvfølgelig, hvis man skal tro dette forum. Verden er for elektronikkens vedkommende perfekt og i mål og man burde måske bare bedlægge sig selv?
Det gør man så bare OVERHOVEDET ikke: I stedet bræges og prædikes der på audiosciencereview som fra Mekkas minareter forbandelser over de vantro, der så heldigvis endnu kan finde “målings-frelsen” blandt ejeren Amirs disciple på Audiosciencereview.
I smug og nu selvvalgt eksil fra dette syge forum kan man så glæde sig over, at de troende derovre i fuld alvor benytter den muligvis ringest -ydende forstærker i nutiden,CROWN XLS , til hifi. Den er simpelthen så fælt lydende, at min kone dissede den som køkkenhøjttaler-forstærker. Og helt godt kan det heller ikke være i et andet ellers potentielt uhyrefremragende setup med fine JBL M2, der ellers drives af 2 stk. Benchmark AHB 2.
For nok er 100 watt noget i underkanten til dette system, men langt værre er det, at ejeren i fuldt alvor benytter en dbx PA2 som speakermanagement-den er jo ultimativt “transparent” Det har han jo fået at vide-desværre tydeligvis af folk, der aldrig har lyttet til dette afgjorte lavprisprodukt til under 3000,- i systemet til ellers over 150.000,- for amps og højttalere.. Med potentiale for det sublime..
Nej, den er ej, den dbx er piv-ringe og det er simpelthen synd. Men selvfølgelig fortjent, når nu manden er så forankret i sin nye tro og menighed, hvor han ikke behøver åbne ørerne.
Jeg fatter blot ikke hvorfor flere derinde køber Benchmarks iøvrigt udmærkede DAC 3 til 20k, når nu der findes masser af ligeså ultimativt transparente kinøjsere til 500-800,-. Og hvorfor en DAC 3, når nu både Benchmark DAC 1 og DAC 2 allerede var ja, altså “transparent” og altså uforbederlige…? Men alligevel meget megt underligt, at ingen derovre på det selvbestaltet-videnskabelige forum har underkastet Benchmark DAC1, 2 og 3 en nøje kontrolleret blindtest, se DET ville have givet metodologiske problemer i den absolutte sværvægtsklasse…
Det eneste, der er “uforbederligt” er vist sørgelige ensomme mænds søgen efter mening med den midaldrende-tilværelse-jeg har ihvertfald lært denne lektie!
En ordentlig omgang Poul, men ja, det må være midaldrende mænds uforløste et eller andet, der skinner igennem på diverse fora. Kæpheste og kæmpe behov for selvpromovering. Måske er det bare tidens tand, der også her viser, at det ikke kun er de nye generationer, som har MIG, MIG syndromet. Heldigvis kan man jo sagtens sidde og nyde god musik uagtet at ens anlæg langt fra er perfekt. Jo mere fjollerierne tager til, jo mere musik hører jeg….. V.H. Keld Snejbjerg Nielsen
Tja det Keld skriver gør det overflødigt at jeg skriver noget da det lige er mine ord.
Men Keld, hvis du som jeg sagtens kan nyde musikken på trods af alle de skriverier på fora, ja så Må dit anlæg jo være perfekt…… Perfekt for dig som efter min mening er det vigtigste.
Der er næsten ikke noget bedre end at sætte lidt musik på, nyde hvad man har og så grine lidt af at der på fora ledes efter ting i promille størrelsen 🤪🤓😉
Hvorfor mener blog-administrator der er nødvendigt at slette et seriøst indlæg i denne debat, hvor du selv i den grad byder op til dans.
Et indlæg som giver et indblik, en anden vinkel på hvad der faktisk foregår, og ikke bare en indkompetent latterliggørelse af seriøse hi-fi entusiaster.
Få dig dog et liv, "Lydjørgen" plus 100 bannede profiler oveni.
Og ikke mindst. Bliv væk!
🔟
Midaldrende mænds søgen.
Den dag vi stopper vores søgen – vores nysgerrighed – er vi døde. Vi har ikke mere at leve for. Derfor opfatter jeg nysgerrighed og interesse for det der omgiver os som drivkraften i livet. Det skal man give hinanden plads til. Uanset hvad der interesserer den enkelte. Og det synes jeg det kniber med.
Nu doserer vi jo selv vores nysgerrighed, i min alder lidt mere kritisk og sparsomt end førhen.
For eksempel ville jeg aldrig overveje, hvordan et produkt fra en uuddannet totalamatør 8 iden henseende vel bare en "Mr. Zensati" nr. 2) , der ingen ide har om, hvad han laver, kan frembringe diverse uønskede resultater.
Den her test minder mest om vores ungdoms betagelse af den stærkt forbedrede og klarere lyd fra Sentec brokoblerede forstærkere, der så viste sig at bero på simpel begyndende ustabilitet…
Dossering af nysgerrighed.
Det bestemmer vi selv. Og når du bruger eksemplet du kalder “Zensati ll” – USB kabel historien – tænker jeg, var det slet ikke kablet jeg var kommet for at lytte til. Jeg lyttede til et anlæg jeg ikke kendte, i et rum hvis akustik jeg ikke kendte, til musik jeg ikke kendte og her blev præsenteret for gengivelsen fra to forskellige kabler jeg på det tidspunkt ikke anede hvad var. Skiftet af et kabel resulterede i en tydelig hørbar forskel, jeg fortsat er under betydelig anklage for at overdrive. Det er fuldstændig ligegyldigt om fabrikanten hedder det ene eller det andet. Det er forskellen, som er vigtig. Det er årsagen til forskellen, der interesserer mig. Så fortsæt bare med at klistre diverse fora ind i alskens bortforklaringer og mistænkeliggørelse. Det ændrer intet ved den forskel der var. Det ene kabel med en klart bedste gengivelse var fremstillet af Dyrholm, hvad de fleste allerede ved. Men det fik jeg først oplyst meget senere.
Jeg mangler bare at indfri min nysgerrighed. HVORFOR er der en forskel, når det bare handler om nuller og ettere. Det kan diverse debatfora indtil videre ikke finde svar på. I stedet sættes alle kræfter ind på at bortforklare og mistænkeliggøre.
Det er derfor jeg oplever manglende plads til interesse og nysgerrighed.
Tak for de gode ønsker Thomas. Men hvilken værdi har det når du ikke er interesseret i at besøge mig og høre det jeg spiller på?
God Jul og Godt Nytår.
Vil da gerne foreslå et møde mellem kombattanterne her på neutral grund på Åbyhøjvej…?
Poul på et tidspunkt i det nye år lurer jeg forbi til en kop kaffe 🤗
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Tak for tilbuddet på “neutral grund”. Når jeg samler op på historikken Thomas og jeg har samlet op hos hinanden skal der meget stærkere sager på bordet til at tø problemstillingen op. Forsøg fra min side er endt med overdrevent skarpt formulerede mail. Forbud mod al gensidig kommunikation og evig udelukkelse fra H2Y. Det er den uforfalskede besked til mig. Problemstillingen er at vores kemi slet ikke passer sammen, for nu at formulere det nænsomt. Skal vi ikke lade det blive ved det, og lukke sagen her?
Det er jo ikke Thomas skyld at jeg er besværlig at kommunikere med, forstår jeg.
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Selvoptagethedens snorlige rækker enmas