Saab Tunnan

Det kan til tider være svært at være en blot rudimentært tænksom person, som denne skribent i egen forestilling er. Altså blot en lillebitte smule kritisk med hensyn til den omgivende verdens kollektive følgagtige lemminge-opførsel, hvor Trumps udtalelser om Grønland bliver udråbt til verdens vistnok hidtil mest skandaløse og utilslørede afstumpede imperialisme. Og når den ellers uhyre simple kendsgerning jo er, at USA er og vil forblive at være Grønlands eneste reelle alternativ til at blive fladmast af Rusland og Kina. Og med Grønlands traditionelle kleptokratiske politiske system vil naturligvis alt være til salg for selv uhyre beskeden gevinst på selv den allerkorteste bane. Og i det spil vil Danmark og den oppustede hønekylling Mette Frederiksen bag mediernes følgagtighed og spindoktorernes spinnneri allerhøjst kunne udsætte det uundgåelige en ubetydelighed.

For sagen er jo, at verden allerede geopolitisk har ændret sig afgørende og irreversibelt uden at nogen vist ellers har bemærket det i al Trump-bashingen. Om det så skyldes manglende analytisk evne eller bare åndelig dovenskab i medierne er ligegyldigt, heller ikke den traditionelle uafhængige  journalistiske vinkling er længere nogen selvfølgelighed, næppe engang en mulighed..

Tag nu for eksempel den forunderlige kendsgerning, at råvarepriserne på især strategiske råmaterialer under en længere højkonjunktur som den nuværende kan styrtdykke til næsten uanede dybder-faktisk næsten ligeså dybt som de danske mediers ukritiske omgang med Trump-affæren, hvor Karsten Hønges decideret statsfjendtlige udtalelser end ikke blev kommenteret, kun hyldet som enestående eksempler på stort statsmands-skab. De fik da det med “skab” rigtigt omend givetvis ufrivilligt.. Vi taler om noget så uinteressant som verdensmarkedsprisen på kobber.

Prisen på kobber her umiddelbart inden den forventede overgang til elektriske køretøjer i hele Vesten er nemlig rekord-LAV og det på trods af, at efterspørgslen indenfor uhyre kort og ikke mindst forudsigelig fremtid vil være uhørt HØJ. Simpelthen fordi det bliver naturnødvendigt at grave utallige millioner tons kobberkabler ned i jorden alene i Danmark for ikke at få en total nedsmeltning af det eksisterende ledningsnet, når nu familien Danmark i aftentimerne skal oplade deres køretøjer.

Denne kendsgerning er ikke noget, som jeg finder på, kendsgerningen har allerede været luftet fra repræsentanter fra de lokale forsyningsselskaber uden at nogen ¨åbenbart har bemærket det. Det turde ellers være lidt af en gyser at hele Danmark skal graves op igen i et projekt, der givetvis vil kunne koste det samlede bruttonationalprodukt i mange, mange år. Foruden altså at man skal betale for kobberet, der med garanti vil eksplodere i pris, da det ikke kan erstattes i denne anvendelse.

Der sidder nogen derude, har små sprækkeagtige øjne, som holder verdens fremtidige elektriske forsyningssikring i deres små griske gule hænder. Og det er altså ikke Trump. Disse spekulanter af en markant anden støbning end de sædvanlige mere “grønlænder-agtige” spekulanter, der blot høster gevinsterne og køber sprut for alle pengene  her og nu. De andre her har finansiering og stats-rygstøtte nok til at vente, til verden vågner op til en situation, hvor de vil opdage, at kobber er blevet en monopolistisk vare på linie med kobolt og neodymium og råmaterialer til batterier og hvad ved jeg. Alle disse sidste ressourcer er på verdensplan forlængst opkøbt og kontrolleres af folk med årti- og århundrede-lange strategiske horisonter. Og nej, det er ikke de konspirationsteroretiske “illuminati”, det er ret prosaisk 1.4 mia. kinesere og deres visionære ledere, der får Trump til at forekomme som en ren godmodig spejderdreng..

Det er ikke nemt at fatte, at ingen ser andre mønstre end dem, som alle andre OSSE gør-og bare som alle andre tegner barnagtige karikaturtegninger af Trump, fordi det er det eneste, som alle kan fatte-og så må det jo være sandheden, som om man kunne stemme om den!
.I stedet for at forsøge blot nogenlunde at fatte det indlysebde ellers ufattelige-som f.eks den ufatteligt lave kobberpris, der uafvendeligt driver verdens kobberminer mod uundgåelig konkurs og følgende strategiske opkøb til en slik..Til senere brug forstås, helt samme recept, som den gamle røverbaron Vanderbilt anvendte indenfor monopolisering af den amerikanske jernbanedrift. Denne gang er der så bare ingen Taft-lovgivning på verdensplan til at rulle tiden tilbage..

Til sidst i dag endnu en ligegyldig betragtning, som denne skribent muligvis står helt alene med. De fleste ved vil, at den amerikansk-producerede Lockheed Starfighter især i Tyskland var en ren katastrofe, der over et par årtier genererede 122 enker. Derved står Starfighteren som  en evig og unik skamstøtte over politisk og militær hensynsløshed-skulle man jo tro.
Det vil sige, helt så enkel er historien som så mange andre historier så ikke. For alene i svensk tjeneste omkom der såmænd 99 piloter blot i det Saab,-jetfly, der er nævnt i dagens overskrift. Og det naturligvis i et fly, der eksisterede i langt mindre operationelle styktal.

Og hvis man så tror, at denne triste kendsgerning skulle være noget, så skal det lige med, at ALENE antallet af omkomne piloter i RAF i den engelske pionerjetjager Gloster Meteor, og det altså i FREDSTID, var næsten 4 GANGE højere end de tyske Starfighter-dødstal.
Der  er vist bare mange ting, som enten belejligt er fejet ind under gulvtæppet eller bare ikke bemærkes af ukritiske mennesker og medier….Men Trump, HAN er da godt nok både dum og grim, se DET kan enhver dog forstå når nu alle betjener sig af laveste fællesnævner Og Boris Johnson må jo være ligeså dum når han nu har samme hårfarve. Mærkeligt at ingen har bemærket ham dengang han var en mangeårig skræmmende effektiv London-overborgmester og tillige udenrigsminister og iøvrigt så ligesådan ud..
Hvilket jo blot beviser, at de SLET intet fatter.

4 meninger om “Saab Tunnan”

  1. Danmark havde ikke de store problemer med Starfighter, Tyskland har sær tradition med at udstyre jetjagere som jagerbombere, der var vist også noget med sjusket vedligeholdelse af efterbrændere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *