En sjælden undskyldning!

Nu er ord jo ikke akkurat noget særligt rationeret mangelvare fra denne skribent, omend enkelte faste læsere måske med nogen ret vil betvivle nødvendigheden af selve MÆNGDEN  af ord. Normalt er der jo heller ingen mangel på skarpe meninger og anden begavet adfærd der, hvor denne skribent huserer. Og så alligevel.

For rent faktisk synes jeg slet ikke, at jeg ordentligt fik udfyldt den i virkeligheden enestående mulighed for kommunikation omkring de sande glæder ved anakrofil hifi i mit skriveri på Ingeniøren.dk. problemet var helt enkelt, at jeg ikke anede, hvor MEGET PLADS, der i virkeligheden var til rådighed til at beskrive de store milepæle indenfor udviklingen af den dynamiske højttaler gennem et århundrede. For en ting er jo, at meningen kan drukne fuldstændigt i ordenes mængde og vildskud. En anden ting er så, at det kræver et vist antal ord for at “kick-starte” den spændende proces, som det er at skrive om noget, som man ikke selv har nogen idé om, hvor det altsammen fører hen. Om overhovedet nogen steder..

Det kunne så altsammen have været så meget bedre og langt mere læseværdigt, end det blev, men vi må jo som den fåmælte skipper Andy på F/V “Time Bandit” i Deadliest Catch”-krabbefiskerserien så ofte formulerer det “It is, what it is” Et ret beset mageløst eksempel på sand sproglig økonomi og uhyre rettidig omgang med de simpleste kommunikative virkemidler og osse altid godt med et udtryk, der næsten altid kan bruges uanset konsituation.
Nå, måske der kommer en mulighed en anden god gang til at tage revanche.

Nå, men ellers hedder det arbejde og mere arbejde med med at producere en mega-monsterbunke kabler. Der så til alt helt kan ske til musikledsagelse fra vores højeffektive kældersystem. Desværre er er jeg for firmaets blotte fortsatte eksistens som økonomisk selvstændig enhed pinedød nødt til at kunne høre dørklokken ovenpå, så derfor spiller jeg faktisk ganske lavt indenfor firmaets normale åbningstid. Og det er der så naturligvis ikke så forfærdeligt meget ved, men sådan er det.

Ganske overraskende går det nu ganske fint med at spille lavt hernede, definitionen er stadigvæk i samme relative topklasse når man altså tager hensyn til den noget ændrede klangbalance, som øret oplever ved disse grinagtigt lave lydtryk. Denne såkaldte “Fletcher-Munson” ørekompensation er heldigvis trinløst variabel på vores fine antikke McIntosh C33 forforstærker, så intet problem her.
Mere overraskende er det så til gengæld, at vi overhovedet ikke har kunnet opleve tilsvarende glimrende lydkvalitet i andet end disse super-højeffektive systemer (Altså forsåvidt en følsomhed på 111-114 dB er særligt super) ved meget lave lydtryk. Hvor jo ellers især de anvendte 4 stk. 600 watts McIntosh MC2600 jo ikke ligefrem burde være i deres ideelle effekt-område, faktisk lige præcist det modsatte med direkte drift af superfølsomme drivere.

Kendsgerningen er blot, at hvad man så end måtte mene om lydgengivelsen fra disse JBL 5671 ved fuld gas, så er de altså helt ekstremt superfantastiske ved meget LAVE lydtryk. Og her LANGT, LANGT bedre end både vores passive Tannoy Monitor Gold i Lockwood Major-boxe OG vores primære lydanlæg i stuen, ligeledes aktive ATC SCM 300A. Der begge lyder udpræget “mumlende” ved lavere lydtryk
Årelange permutationer af store hornsystemer af andre fabrikater her i vores kælder har ført til samme uundgåelige konklusion: For at et dynamisk højttalersystem overhovedet kan bruges ved LAV lydstyrke, så skal systemets følsomhed være HØJ. Og en tentativ konklusion er måske ligefrem, at jo HØJERE følsomheden er, jo BEDRE lyder det ved latterligt lave lydtryk og det altså ganske uanset den teknisk uhyre tvilvsomme anvendelse af  de anvendte megaforstærkeres næppe fuldstændigt ideelle opførsel her i mikro-watt effektafgivelsen. Eller måske r det netop derfor, nemlig at vi stadigvæk er indenfor forstærkernes ganske vist uhyre begrænsede klasse A-driftsområde, at det overhovedet går.

Jamen er det da ikke mageløst at man kan kombinere egentlig hifi-grundforskning med det ret trivielle arbejde med at tjene sin dagløn med lidt meget kabelarbejde i loddekolbens hyggelige skær..?
Lidt priviligeret er man vel..

9 meninger om “En sjælden undskyldning!”

  1. Er det ikke lidt mærkeligt, at du altid omtaler dig selv i flertal? Troede kun, at det var Majestæten og Gud, som havde lov til dette. Nå, men jeg har lige været inde og se den nyeste Bond film med sønniken. Bio i Næstved har Dolby Atmos, og det kan man jo mene meget om (hvilket du sikkert også gør), men jeg skal da lige love for…….har aldrig hørt noget lignende, mest af alt den totalt sømløse overgang til subwoofer. Det var højt, men aldrig anmassende, præcis som jeg (vi) gerne vil have det.

  2. Åh jo, lidt indbildsk er man vel altid mht royalt pluralis men skal forsøge at rationere det. Og jo, Atmos har da sine betydelige fordele og især da når alternativerne i mange år har været få men til gengæld dårlige højttalere i biograferne. Så er en hel masse, men stadigvæk dårlige højttalere jo trods alt mange gange bedre, da de ikke behøver presses nær så meget.

  3. Hej Poul,

    Jeg har et par JBL 2254j 15" mellemtone enheder (14" ifølge vrangvillige JBL) med ikke ubetydelige 103 db følsomhed. De skriger på et passende horn: Har du nogle anbefalinger du kan ryste ud af ærmet?
    100 til 600 Hz, -6 db oh la la det ville være skønt!

    mvh, Kristoffer

  4. Hm. et godt spørgsmål, kan ikke lige komme i tanker om andet end den gamle 4560-"scoop", men den kender du naturligvis allerede
    Sig til hvis du mangler 2 tommers drivere med store bio truthorn til bæsterne (EV DH1, JBL 2450 osv osv)

  5. Tja, der skal jo helst være noget LYD. Hvad med 'Star Wars – the Force awakens'…har premiere 16. dec. Går ikke ud fra, at 'Emma og Julemanden' har helt samme effekt..

  6. Har læst dit skriv om højttaleren som sådan og lidt om det i DK. Ser jo også, selvom jeg kniber øjnene sammen – at den markedsføringsihærdige O. Vidtøftig for SA, igen og igen skriver at SA har fået hele 6 sider i den kommende bog om højttalere i DK. Det er jo nærmest skammeligt, ihukommende hvor ringe de lyder og når man tænker på hvor de rent faktisk bliver bygget… Du afslutter din fine artikel i Ingeniøren med en hentydning om at det nok er længe siden de læsende ingeniører på bloggen (crowdsurfingen til Pandion, endnu en SA-opfindelse, bvadr) byggede Coral- og Foxtex højttalere. Mener du dermed at deres bidrag var rimeligt ringe eller hvad? SOm jeg husker bloggen om den lilleprut HT er, så var det godt nok så som så med brugerindflydelsen. ALle vigtige beslutninger omkring størrelse og antal enheder og fabrikant af enheder usw, var og blev undervejs truffet alene af O.W. Så der var egentlig ikke tale om crowdsurfing, mere om directors cut 🙂

  7. Der var ihvertfald på ingen måde tale om en "crowd", der kunne bidrage noget til det allerede usigeligt platte udlæg i det projekt. Ja, man kan vel sige, at alene det at så relativt mange deltog derovre i Oles platte markedsføringsprojekt uden nogen tekniske meritter overhovedet, allerede i sig selv er bevis for manglende indsigt.
    for hvis nogen havde haft det, ville de naturligvis aldrig have deltaget. Det om Q113 er iøvrigt en rubrik, der er blevet voldsomt censureret derovre dog med behørig advarsel og måske heller ikke ganske uberettiget

Skriv et svar til Poul M Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *