Reklamens magt

 I et ganske almindeligt menneskeliv er der både noget, som man er stolt af, og ganske givet osse en hel del, som man bestemt er mindre stolt af. Og især hos den person, som denne skribent kender afgjort bedst, nemlig mig selv, er det temmeligt polariseret, selv om vi i denne sammenhæng vil vælge at begrænse os til stoltheden ved det mere professionelle virke. For selv om dette måske ikke er videre interessant for ret mange, så er det stadigvæk betydeligt mere spændende end de mere tvivlsomme personlige kvababbelser og andre håbløse handlinger.

Professionelt er der nu heller ikke altid grund til rituelt at fyre løs med Händels “Fireworks”-musik for at fejre komplet integritet og tilfredshed med leverancer af ubetingede kvalitetsprodukter. For vores virksomhed lever trods alt i den virkelige verden, hvor kompromisser med kvaliteten er både legio og hyppigt uundgåelige. Alligevel skal det dog ikke afholde os fra at være særdeles bevidste om at glæde os, når der leveres RIGTIG kvalitet. Og det behøver ikke altsammen være ATC, selv om rigtigt meget af det mest tilfredsstillende selvfølgelig er.

Det er måske derfor, at en tidligere nævnt annonce alligevel “trigger” noget mere, end den fortjener. Det er den her gamle traver, der med mere ens almindelig uforknyt optimisme forsøger at sælge et sæt tydeligvis til almenheden aldeles totalt 200% usælgelige højttalere.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=360047

Og som søgemaskinen hifishark jo viser, er vi nu godt inde i 6.år for denne annonce, der i næsten samme tid har haft absolut monopol i hele verden fro udbud af denne vare. Og som man jo følgeligt nok dårligt kan OVERVURDERE den MANGLENDE interesse for. INGEN i hele verden vil tydeligvis give rigtige penge for et totalt ukendt produkt fra en forlængst kuldsejlet mikroskopisk producent, ledet af en af branchens allerbedste eksempler på A.J.P. Taylors fynd-ord, “one of Nature´s rats”-Ashley James. 

Og så tilbage til anstødsstenen i annoncen for denne skribent: Manden formaster sig jo til at påstå, at hans højttalere “gengiver mere naturtro..end ATC..” Og selv om smag og behag jo er betydelige komponenter i ethvrt kompromisfyldt højttalervalg, så ER det nu efter ret præcist 5.5. års forsøg på at overbevise verdens-offentligheden om rigtigheden af denne påstand uden held jo trods alt nok tvivlsomt. Og det både om det passer og om det nogensinde vil lykkes. Og professionelt tror jeg ikke engang en prissænkning til 5000,- vil ændre noget. Men vi får vel se om en 5-10 år mere-mandens ukuelighed gør ham til en helt i samme skala som forfatteren Jack Londons ukuelige ramsaltede vaskebjørnsbeklædte vildmandshelte.

Ellers er bunken af opgaver i vores lille virksomhed kun yderligere vokset siden sidste seance her. Og selv om det er uhyre rart og økonomisk gunstigt, så skal man jo aldrig helt glemme, hvad der osse skal være plads til. Og dagen i dag byder på fornøjelige gensyn med gamle og nye venner indenfor hifi-branchen, så al den ellers temmeligt enerverende kabelproduktion kommer givetvis til at glide noget lettere ned. 

Men for alligevel lige at overtrumfe selv den gamle AVI-annonce i mulig utroværdighed, så kik lige med her, hvor min gamle føde-øs ellers lidt mere end almindeligt små-forhutlede campingplads for alvor er blevet opgraderet:

Forside

Nu gives der ikke større pengepræmier for at gætte, at forsidebilledet ikke akkurat hidrører fra bittelille brakvands-omskyllede Endelave, hvis højeste punkt på 8 m. jo trods alt ligger noget under forsidebilledets forblæste klitters.Lidt mere lokalkendskab kræver det muligvis at se, at heller ikke telt- og luksuscampingsvogns-billederne er autentiske, men bare de dog var. de store trækomplekser er dog tydeligvis hjemhørende i tørrer og mindre kystnære områder. For som hjemmesiden så til sidst afslører, så er deres absolutte toiphit indenfor luksuscamping, de til sidst afbildede hytter. Der måske i sammenhæng med billedene ovenfor forekommer noget mere snoldede..

Til gengæld er træerne/læhegnene aldeles autentiske omend altså noget anderledes end de subtropiske camping-billeder lige ovenfor. Og ikke mindst er både oversigten over øens attraktioner og egen restaurants formåen jo anderledes sobre. Og ikke mindst er henvisningen til turister om at opleve en enkelt dags årligt privat miniopera-besøg med meget begrænset publikumskapacitet måske osse lige det mindst vederhæftige. For normalt er forestillingen udsolgt måneder i forvejen..

Men hvordan i alverden de dog har fundet på at reklamere for deres reelt kun godt parcelhus-store indhegnede campingplads plus en åben mark, altsammen beliggende på en lille ø uden en eneste selv lille forkølet sandstand er da interessant. Men man må sige, at i kategorien for anvendelse af “lånte fjer” til almindelig forskønnelse og forplumrelse, så har vi en afgjort vinder her! Man kan så blot gisne om, hvordan den nødvendigvis geografisk mindre velfunderede muligt kommende kunde vil reagere på de prosaiske realiteter..Der er ihvertfald en lidt rigelig dose forskønnende “socialistisk realisme” over den her lige knap nok vederhæftige glansbillede.

12 meninger om “Reklamens magt”

  1. Så kan de så meget andet: prøv at google 'endelave camping', gå ind under 'billeder' og se den indbydende bøfsandwich. Heldigvis er der 2 retter på menuen

  2. En uforbeholden undskyldning til de fastboende jyder: åbenbart SKAL en bøfsandwich se sådan ud. Synes bare, at der mangler lidt remoulade til at komplettere farvepaletten.

  3. Ja, hele 2 delikate retter og et overflødighedshorn af frisk brød. Desværre er realiteterne trist bake-off med en thalidomidhåndfuld forskellige sager. Der for nogen sikkerhed helst skal bestilles dagen før…

  4. Knud Larsen:
    Det efterfølgende er, som sædvanligt, præget af unøjagtigheder. Navnene er forvanskede a.h.t. nulevende personer.
    Vi har alle set Poul's lokum, og kan derfor udlede, at forholdende ikke just var op til tidernes standard. Men, skråt over for Poul boede Knud Larsen, som var søn af forpagteren til præstegården. De havde 3-5 køer som næppe kan have været fundament for en bare nogenlunde indkomst. Jeg går ud fra, at faderen arbejdede med en fast løn. De boede i 'stuehuset', om hvilket man kun kan sige, at det blev forvandlet til Endelave Museum efter faderens død.
    Knud Larsen fik en udmærket uddannelse på fastlandet, tømrer tror jeg, og så valgte han gudhjælpemig at flytte tilbage for at overtage den fædrene forpagtergård.
    Hvad sker der her?
    Jeg skal mange år tilbage for at se et mere usselt liv, men der er måske penge i tilskuddene. Der kan være noget andet på spil:
    Der findes en gammel Zen-buddhistisk historie om en gadefejer, som blev træt af sin tilværelse og derefter besluttede sig for at studere Zen. Efter 2 år i asketiske omgivelser, gik han tilbage: som gadefejer, men nu med indsigt.
    Er det det, som er sket for Knud Larsen?
    Jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om noget andet. Måske mest fordi jeg er omgivet af mennesker, som synes at det er helt fantastisk, at kørekortet er blevet digitalt.
    Eller findes der en indsigt, som vi dødelige ikke kommer i nærheden af?
    Kunne Poul f.eks. finde på at vende tilbage til den nok største udørk i kongeriget?
    Tror det ikke, men efterhånden er der ikke noget, som overrasker mig længere.
    I øvrigt skal man jo være hurtig: de hastigt stigende verdenshave vil vel snart have overskyllet de 8 meter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *