Nu nærmer sig snart stunden, hvor det er 45 år siden, denne skribent blev student fra Horsens Statsskole. Det var nu ikke nogen videre festlig mærkedag for denne skribent, da studentertiden blev bedrevet som udpræget venstrehåndsarbejde, hvor hovedparten af studietiden blev brugt til at erhverve den almene dannelse og forhåbentligt den smule kultiverede kritiske sans, som i enkelte glimt stadigvæk i de heldigste øjeblikke glimter på denne plads. Det var tillige lige i sidstningen af en epoke, der snart skulle ende ganske brat. Guden, der snart endegyldigt skulle falde fra piedestalen , hed SEAS 25TV-EW og var en 10-tommers bashøjttalerenhed.
Allerede dengang i midthalvfjerdserne var denne forfatter betydeligt mere interesseret i hifi, end godt var-desværre et uheldigt personligt træk, der efterhånden udviklede sig til en permanent små-sygelig tilstand af kronisk “high fidelitis”. Der jo udover at indrømme som mand at have en særligt karakteristisk “krummerik” efterhånden er blevet blandt de absolut mere flove personlige karakteristika. Dengang for 45 år siden hed drømmehøjttaleren over dem alle en SEAS 60 med ikke mindre end 2 stk. 10-tommers basser plus en lidt løjerlig oval mellemtone, der mest lignede (og antageligt osse VAR) noget ret tilfældigt overskud fra et TV-apparat. Meget mellemtone var der ihvertfald ikke i dette ellers SEAS-sanktionerede komlette byggesæt, men dette blev til gengæld fint udbalanceret af den dengang allestedsnærværende 87H 1 1/2 tommes diskantenhed, der heller ikke sagde meget over 8 khz-og praktisk taget ingenting udenfor den direkte akse over 10!
Til gengæld var der dømt bas-masser af bas, for selv i dette fælles 60 liters omhyggeligt forseglede lukkede kabinet for de 2 stk. 10-tommere kunne enhver overbevise sig om, at bassernes beskedne X max på blot 6 mm. PP ganske hurtigt blev opnået. At disse vanvittigt blødt ophængte enheder med en egenresonans på blot godt 20 hz og uhyre beskedent magnetssystem kombineret med en overhængt svingspole (andre muligheder gaves jo ligesom ikke i lyset af det næsten utilbørligt økonomiske omgang med råmaterialerne) gav en forundelig bas, turde vel være indlysende. Heldigvis var det dog for denne skribent dengang i nogle år verdens bare allerbedste.
Det varede så lige indtil denne skribent kom på Århus Universitet samme år, altså 1975. For der hørte jeg en højttaler hos en med-kollegianer, som spiste min SEAS 60 til morgenmad, nemlig en Beovox 5700. For godt nok havde denne Beovox jo latterligt nok kun 1 stk. 10 tommers bashøjttaler, og ikke engang en særligt fremragende en. Og det kunne jo aldrig gå godt, skulle denne optimistiske skribent synes, når man nu selv var vant til hele 2 stk. Og det endda i HVER SIDE.
Desværre lød de der forbandede Beovox 5700 mange klasser bedre end mine SEAS 60, der ellers som kit havde kostet dengang ret betydelige 560 kr./stk. Men der var naturligvis osse snydt lidt på vægten, for nok var der kun en enkelt ret økonomisk Philips AD10100/8 basenhed, men den var suppleret med et eksempel på nærmest audiofil raketvidenskab dengang, en såkaldt drone/slavebas. Og denne højttaler spillede altså mine SEAS baglæns ud af folkeregistret i både mellemtone og diskant OG bas. Det var en sørgelig dag for lille Poul, for det skulle vare hele 3 år inden der blev råd til et sæt Tannoy HPD 385, købt for den vanvittige sum af 1750,- stk fra High Fire i Kerteminde. Men når man nu skønsmæssigt kan gange prisen med 10 for at sammenligne akkumuleret løn/prisindeks med dagens, så var den iøvrigt ulidelige ventetid ganske forståelig.
Tilbage til de der skæbnesvangre Beovoxer, for denne skribent har netop erhvervet et sæt sæt fine eksemplarer af dette nemesis-produkt, der skabte en evigt frustreret audiofil. Snart lander de her, og det bliver da interessant for første gang at genopleve dette for denne forfatter så uendeligt formative produkt. Der permanent skabte denne evige store frustrerede teenagedreng, der var dømt til evigt at måtte dele interessen for det modsatte køn med et parallelt liv som skabs-audiofil. Selv om muligheden naturligvis eksisteret for, at det altsammen blot var en fis i en tilfældig hornlygte med denne her Beovox, vi får se. Der var ihvertfald andre mere kødelige vildskud dengang i min ungdom, der heldigvis hverken KAN eller SKAL genopleves…Men lidt sjovt alligevel med det her, som man KAN i sin audiofile tidsmaskine.
Ellers er verden derude så mættet med monumentalt vrøvl og mangel på blot rudimentært klarsyn og forståelse af selv de simpleste sammenhænge , at jeg af hensyn til egen sjælefred og humør vist ikke skal rode for meget i det. For folk tror, de kan gemme sig på landet for en pandemi, så meget for forfaldet i almindelig skoleuddannelse. Og ejendomsmæglere og professorer udtaler, at den her Corona da vist vil resultere i en større tendens af udflytning fra den usunde by til det sunde land.Og ingen undrer sig over, art samtlige medier med update mange gange dagligt bringer præcise antal for smittede, mens ingen tager Kåre Mølbaks estimat på antal sande smittede blot en smule alvorligt. Det er ellers skønnet ud fra en analyse af 1000 københavnske blod-donorer og indikerer, at det reelt antal smittede er noget større end dagens pt 6316. Sådan cirka 60 GANGE..
Nå, men her sidder den djøfiserede regering nu og iagttager, at den lokale danske pandemi ingen ende vil tage. Naturligvis ikke, når man isolerer folk; men til gengæld opnår man så heller ikke den nødvendige immunitet i populationen. Så derfor må man jo iøvrigt uden at nogen medier stiller synderlige spørgsmål med den almoderlige danske statsministers ageren i den lynhurtige køren landet i økonomisk sænk i gang med at smitte nogen flere. Og ingen er jo her bedre til at få gang i smittetallet som førskolebørn uden at nogen vist ellers har set denne ubønhørlige logik. For det er jo ellers meningen, at de skal tage smitten med hjem, for hvorfor dog ellers starte der? Små børn er simpelthen ikke dumme nok til at nogen kan bilde dem ind, at de ikke må være tæt sammen.
Ellers ser vi realistisk frem til den dag ikke så forfærdeligt langt væk, hvor den danske arbejdsløshed vil tage et tigerspring med mindst 100-200.000. Nemlig den dag det går op for regering og virksomheder og banker og finansieringsinstitutter og pensionskasser, at der ikke er midler til alle de løfter, der med mildt-moderlig hånd er drysset ud. For mon ikke lånevilkårene på de udenlandske finansmarkeder vil blive med tocifrede årlige renter nu alle skal ud på markedet. Og SAMTIDIGT, da adskillige EU-lande vil være truet af snarlig statsbankerot.
Og som om dette ikke var nok. så er det mest tænderskærende stupide i situationen måske, at regeringen støttepartier i meningsløs politisk positionering fremturer kategorisk med, at CO2-reduktionen ENDELIGT ikke må glemmes.
Foreløbigt går reduktionen jo ellers såre fint-det bliver først svært den dag, nogen skal betale det-med andet end tomme løfter altså!
Cuando calienta el Sooooooo-o-o-oo-ool, lyder rigtigt godt på Beo- eller Vita-vox.
Springet til Tannoy burde vel have efterladt alt det andet (især Beovox) i kølvandet. Nå, men man bliver jo lidt underlig/nostalgisk med alderen.
Ja, underlig er sådan et venligt udtryk! Faktisk spiller de der Beovox 5700 rigtigt fint og jeg kan sagtens forstå det indtryk, som de gjorde på mig dengang. Så får vi se, om jeg skal i gang med at skifte et par kondensatorer, det kan vel ikke ganske udelukkes, at 50 år har gnavet lidt i kapaciteten.
Levesen skriver:
Ja, jeg kan stadig ikke skrive direkte på din f….. side, så du må få en mail og så kan du selv uploade den, kan du! Aner ikke hvad der er galt, eller hvad jeg gør forkert.
Nå, men det er jo angiveligt nogle fine højttalere du har købt der, jeg ser en hifigalning forsøge at sælge sådan et sæt til 5.000,- kr.! Han er godt nok også fra Viborg, hvor jeg har hørt, de værste Den Blå Avis sælger/snydere bor. Så Poul, forudsat du har givet betydeligt mindre for de sikkert enormt bedagede og mulmt lydende Beovoxer, så kan du måske indkassere en let sum penge – der er jo altid nye fjolser derude, som trænger til en lærestreg. Jeg synes jeg kan genkende diskantenheden, en sådan sad jeg og fiflede med i mine DIY-Baileys hvor den var benævnt som en supertweeter, ja man kunne faktisk sket ikke høre den var sat til SÅ fint spillende var den. Ark, ja, jeg er også blevet taget ved næsen mange gange, det er nok derfor den er blevet så stor?
https://www.dba.dk/hoejttaler-bang-olufsen/id-1064640881/#60842886-c020-4bd4-8a49-d1402fab6c5d
Jeg synes det er herligt at læse om dine opdagelser og erfaringer fra de gode gamle dage, for det var de jo!
Alt det fis med Covid-19 er jo til at blev tosset over. Jeg bliver mest sur over, at 90% af de danske journalister kun kan find e ud af at kopiere og indsætte grafer for antal smittede og døde i forhold til i går og andre lande. Det er sygt uinteressant og viser bare hvor dovne de egentlig er. Berlingske har dog også afstikkere udi hvor usynlig Ellemann Jensen Junior er og hvor klog Løkke lyder – som den eneste reelt opposition der er i dag. Det er godt nok sølle, hvis det står for troende. Bedre står det da ikke til, når man ser al den kritik der fremføres af selvbestaltede KlogeÅger – det er jo helt enormt så sure og kloge folk er her i Danmark. Jeg ved vi har lægemangel og vil da straks foreslå samtlige KlogÅgerne at søge lægejobbene, dem vil de da sagtens kunne få!
Du ved ligeså godt som jeg, at lige meget om det så var blå blok med Ellebællemand i spidsen eller Søster 1 som nu, der står i spidsen som regering, så ville der ikke være ende på den jammer og klage over det de til enhver tid ville bestemme der skulle gøres. Hvilken strategi der skulle følges mv. Og andre KlogeÅger ville kæfte op fra morgen til aften. Jeg ved med mig selv, at jeg aldrig kunne holde til at være politiker, jeg ville blive så tosset over al den gylleklogskab der vælter ud af alle kloakhuller i landet, så jeg havde sgu nok fået dem hentet i salatfade til hurtig indsættelse i en interneringslejer somewhere i Thy nationalpark. Slut med dem.
Jeg tror modsat dig ikke det går så meget ad helvede til efter fuld åbning en dag. Efter mindre end et år, vil der være lav arbejdsløshed igen – det tror jeg på, som en af dem som netop lige har mistet arbejdet. Det går sgu nok altsammen, man må jo tro på noget og ikke sidde der og jamre og brokke sig. Hold nu kæft med det derude og find på noget at lave eller sælge – nå ja, gamle Beovox højttalere, det skulle der efter sigende være penge i!
Lad os nu se om den kreglede viborgenser får held med snyderiet, det bliver spændende!
Bedste hilsner i en blæsende tid!
Jeg har købt dem på Viborg-kanten faktisk, men for blot en god trediedel af prisen i linket. De spiller iøvrigt rigtigt fint.
Og næsten godt husket med din Bailey-enhed, for det var da en Celestion, men dog en HF 1300, mens den her i Beovoxen er en HF2000. Der er nu ikke meget supertweeter over nogen af dem, måske derfor alle vi raske drenge udbyggede Bailey-en med en Coles STC 4001 tweeter. Så var der diskant, MASSER af diskant og bas, MASSER af mumlende dybbas. Ikke som de her Beovoxer, hvor bunden blot er lidt markeret i niveau snarere end egentligt anslag.
Du skulle nu prøve de her:
https://www.dba.dk/hoejttaler-bang-olufsen/id-1065169896/
En særlig udgave af de der beovox 5700, bygget til studiebrug i DR. De slår basgengivelsen i de oprindelige beovox'er med flere længder.
Hej Anders Jamen den specialudgave kender jeg udmærket fra min radiofoniske fortid og de er endda fra min gode gamle kollega Hackenberg kan jeg se! Og der er da ingen tvivl om, at 13-tommeren i monitoren er en langt bedre enhed end den billige Philips i standardudgaven.
Det var nu ikke så meget for at opnå en forbedring af vores forskellige ganske udmærkede referencesystemer, men denne tur ned ad "Memory Lane" var kun for at genopleve en af de seneste 50 års største personlige ydmygelser. Og der er autenticiteten vital. Så mangler vi kun at sammenligne Beovoxerne med vores gamle Celestion Ditton 66, der jo benytter samme mellem/disk (drone?) plus en langt bedre bas. 2 autentiske sager, der begge er tæt på 50 år gamle..
Derudover er det nu pudsigt, at allerede et par år efter denne Celestion-mellemtonedome blev designet kom den store ATC-mellemtonedome. Der jo så allerede for 46 år siden muliggjorde en mere optimal deling ved 380 Hz i stedet for Celestions 600 Hz plus at den jo ikke brændte af i samme omfang som vel især samtidens AR-domer. Men de var selvfølgelig osse designmæssigt fra en anden helt helt anden tid. Er det ikke noget med, at du faktisk spiller på AR-højttalere?
Celestion-mellemtonen er nu heller ikke ret følsom for overbelastning, men begynder at blive lidt skarp ved højere lydtryk.
Men nu hyggeligt med de her gamle sager, der som samtidens Tannoy Gold godt kan holde til lidt forstærker-havre uden at man skal sidde og ryste i bukserne. Men man skal da godt nok vænne sig til bassen i det faktisk ikke ganske ueffent afstemte slavebassystem, der jo impulsmæssigt er noget ringere end Celestion Ditton 66.
Ved lavere lydtryk er det nu et ganske formidabelt system, de her gamle Beovoxer, og kan passende sammenlignes med nutidens højttalere til godt op i den øverste mellemklasse, så ikke underligt, mine gamle SEAS 60 byggesæt fik bøllebank.
Jo jeg har et par ar10pi, og det er da bestemt en dejlig mellemtone, der er i dem. I øjeblikket spiller jeg nu i stedet på et par +1 – også et slavebassystem. Men som spiller med langt større fasthed end beovox'erne
Man kan godt frygte lidt for folks dømmekraft, når de kommer så langt frem, at de begynder at tænke tilbage.
Jeg kendte engang en amerikaner, som absolut igen måtte eje en Chevrolet Corvair, udelukkende fordi han havde haft en som 16-årig.
For dem, som ikke kender til denne model, kan jeg nævne, at den var med i Ralph Nader's "Unsafe at any speed".
Det lykkedes ham heller ikke at gennemføre een eneste familieudflugt uden komplikationer. Hvorefter han købte en til….og nok en.
For familiefredens skyld købte han dog en Nissan til konen…
+1 de havde en svaghed med at slaveenheden var så blødt ophængt, at svingspolen skrabede i mod efter noget tid. Så der har jeg mange gange skruet sådan en ud for at vende den 😉
Jaja, HH, den er god med dig. Jeg kan supplere med at kende en ellers sædvanligvis velanskrevet og distingveret sydsjællandsk borger, der "dabbler" med notorisk upålidelige Norton-motorcykler.
Iøvrigt var det vist faktuelt ikke slemt eller blot anderledes med Corvairen end så mange andre, det var vist vare en tidligt eksempel på nutidens svine-kampagner. Og Nader lavede jo direkte en livslang multimillion-karriere på vist mest at være et svin..
Kan huske en munter aften hos Jørgen Storm for 30 år siden med et sæt +1, der buldrede løs. Og anderledes end Beovox, helt bestemt.
Jeg fandt nu aldrig ud af, hvad der var meningen med Peter Holms ide om slavebassen, og det var der åbenbart heller ingen andre, der gjorde, siden "princippet" på trods af uhyre beskedne omkostninger ved anvendelsen døde "vuggedøden"
Mht slavebas, så lyder Celestion DL66 rigtigt meget fint, ligesom vores nylige JBL Olympus S8R osse gjorde, og så behøver de slet ikke drejes for at virke..
Derudover foretrækker jeg til enhver tid horn eller basrefleks uden forsøg på at lade porten udstrække frekvensområdet.
Har aldrig hørt AR, mærkeligt nok, men folk sagde, de lød og lyder fint. Dog har AR-enhedernes mekaniske udførelse og beskedne omgang med råmaterialerne altid været en afgørende turn off for mig på samme måde som de bestemt heller ikke dårligt spillende Electro Voice Sentry-modeller. At se enhederne i de vistnok sidste rigtige kommercielle topmodeller (udover MGC) fra AR, AR 9 og AR 90, i virkeligheden i mine tidlige branchedage, var lidt en gyser. De lignede mest af alt Bose-enheder, datidens værste skældsord.
Jeg vil tro at det ganske enkelt er billigere at lave en basreflekskonstruktion med en enklet basenhede, end den konstruktion, der var i +1. jeg har nu ikke indtryk af at slavebassen skraber imod, men til gengæld har tiden ikke været særlig gunstig ved den type plast som man har brugt til at beklæde baflerne med og som er blevet brugt til kasserne til højtalerterminalerne. Det krakelerer og smuldrer med alderen.
Det er helt sikkert billigere med et pap/plastrør end med en hel enhed koblet til en resonans kreds. Om det så er grunden til at princippet fra +1 ikke bruges mere, aner jeg ikke. Jeg har helt glemt hvordan de spillede, men vist nok fint nok. Så længe de ikke skraber på, så er det jo ikke noget problem.
Byggede +2'eren sammen med en studiekammerat tilbage i firserne. Han var for øvrigt formand for den lokale afdeling af DSU, men hvad fa'en man kan ikke få det hele.
Da jeg selv på daværende tidspunkt havde Maze 22, husker jeg +2'eren for også at have output i mellemtonen.
Vi kan jo pt. noterer os at kulturen har det svært. Sidst er det også gået ud over Det Danske Akademi, ikke pga. Corona, men ja rigtigt gættet, pga. Meto. Og inden Poul banker dem helt ned under gulvbrædderne så husk at dissidenterne er "natural born krukker" fra 68 generationen. Tafdrup er der stadig og tak for det.
Og Anders: Nu har du da vist osse mere eller mindre samtidigt haft JBL L100 og AR? Uden at dengang at have hørt nogen af dem fravalgte jeg jo straks AR på grund af de mere snoldede enheder i forhold til de flotte JBL, men lyden kan da umuligt have undgået at være bedre i AR?
Vores nylige omgang med et sæt mint 4312A med ialt 2 kondensatorer som delefilter er da ialtfald det værste, jeg har hørt siden vi havde et sæt TDL RSTL
Jo jeg synes Ar10pi lød bedre end L100. Det sølle filter, der slet ikke begrænser bassen opefter og det grundlæggende set forkerte størrelse kabinet var ikke lige mig.. Men altså, jeg kan godt forstå at nogen synes L100 lyder "underholdende" – men noget anstrengt i længden…