tirsdag den 4. februar 2020

Så uendeligt meget sludder derude...

Denne skribent har været på en "kold tyrker-afvænning", hvis det ellers overhovedet længere er tilladt at bruge dette ellers glimrende "undersatte" udtryk af et oprindeligt både uforklarligt og ikke videre logisk udtryk. Vi er ude i lettere irrealis i dag.
Det har som tidligere nævnt på denne side været fra det bestemt heller ikke for mig  videre vanedannende uhyre sekteriske forum audiosciencereview, der er den direkte modpol til alle de mest hovedløse highend  hifi-hysterier. De sidste bliver dagligt værre efterhånden som hifi-pseovidenskaben gør nye kolossale imaginære landvindinger indenfor bekæmpelsen af både fiktive og altid indbildte problemer.

I den sammenhæng må det være svært selv for audioscincereview  helt at følge med i det opskruede og stadigt accelererende tempo indenfor highend hifi idiotien, men de følger nu helt godt med derovre. Det er sjovt eller måske snarere skræmmende, hvor meget stadigt mere indelukkede og esoteriske sekter som high end hifi fremmedgør alle normale personer. Og ifølge deres eget credo er det jo ellers altid for det altid både illusoriske og flygtige almenvel, at de sekteriske psykopater begrunder deres adfærd. Ingen af hverken den ene eller anden gruppe fundamentalistiske tosser gør det jo angiveligt for hverken egen sag eller vinding og det iøvrigt principielt ligegyldigt hvor meget de gør det.

Nå, men forum-afvænningen fra audiosciencereview har været ganske let. Der er simpelthen ikke længere blot én eneste skribent derovre, der har nogen daglig faglig berøring med lyd. Og det hverken i produktionen af hardware  eller indefor lydproduktion. Og så bliver diskussionerne som alle de tidligere gange osse i det danske "Ingeniøren" præget af principielle fagfæller, der så blot ikke aner det allermest fundamentale omkring lyd og gengivelse. Til gengæld holder den absolutte mangel på reel viden så overhovedet ingen akademikere og ingeniører tilbage fra at ytre sig. For på trods af en decideret mangelfuld "vakuum-viden", så mener de dsig tydeligvis qua en eller anden anden formel uddannelse hildet og kaldet til som tideligere tiders præster at udtale sig ex cathedra om alt, både her og hint og hisset. Selvfølgelig med den indlysende autoritet, som uddannelse uden fornuft giver.

Og derfor er det på audiosciencereview forlængst endt med, at det autoriserede reference-lydanlæg enten består af et par små aktive computerhøjttalere a la JBL LSR 305 til danske pris 915,- stk incl dansk moms plus en kinesisk DAC med perfekte måledata til ca det samme. ELLER endnu simplere, den samme DAC med et sæt hovedtelefoner, blot endnu billigere. High end hifi er eller nærmere kunne være blevet  blevet en folkesport hvis det altså havde passet-det gør det så ikke. Overhovedet!
Og det skyldes jo ganske simpelt, at alle disse ting måler så fremragende perfekt, at der ingen forbedring fremover alligevel er mulig. Og hvorfor så vente eller for den sags skyld overhovedet FORTSÆTTE med at skrive på dette ellers stærks ekspanderende forum? Det sidste gives der ingen forklaring på, det burde ellers være ganske simpelt at stikke piben ind, når perfektionen til peanuts indefor lyd allerede forlængst var nået.

Det sker så ikke, og det skyldes jo delvist, at en meget stor del af aktiviteten derovre på audiosciencereview  kredser omkring modpolens, de ekstreme hifi-tossers tåbeligste aktiviteter. Sådan holder begge idiotierne sig i gang ved gensidige beskyldninger om egen ufejlbarlighed, for osse indenfor tosse-modpolen er audiosciencereview blevet det fremmeste hadeobjekt. Som symbiosen mellem sorte og røde fascister, hvor den ene heller ikke kunne eksistere uden den anden.

Som sagt, afvænningen har været ret let, selv om det selvfølgelig altid er en smule fristende at se, HVOR slemt og hvor dumt tingene er blevet derude siden sidst.
Her i Danmark er aktiviteten på de traditionelle fora næsten ophørt, og Gud ske lov og tak for det da. For denne skribent har læsningen af diverse fora mere end almindeligt smerteligt mindet om, at selv store ånder som mig selv har visse nyfigne sider overfor det små-perverse, som man bestemt ikke behøver behøver være stolt af.

Tag nu for eksempel den hotteste tråd på hifi4all for tiden om, hvilket udstyr der bruges i studier. Det kunne være en ellers både skikkelig og sjov lille tråd, hvai altså ellers nogen af bidragyderne blot havde haft det allermest rudimentære kendskab til emnet. Det er så ikke tilfældet, hvilket et udsagn som at "over 60 % af verdens musik er lavet på Dynaudio-højttalere" f¨år lov at stå uantastet. Selv om kilden såmænd angives til at være Dynaudio, en kendsgerning, som en af ellers mange ret stupide bidragydere "--ikke finder grund til at anfægte" Tja, hvad skal man næsten sige? Baaahhhh!

Ellers er tråden et typisk anskueligheds-eksempel på, hvor langt man kan komme med decideret nul-viden i en diskussion om et emne. Helt sort snak simpelthen og især bemærkningerne om mix på hovedtelefoner er kostelig læsning.
Alligevel er kommentarerne til billederne i denne tråd  fra Mark Knopflers studie toppen af stupido-poppen. For umiddelbart afvises dette ellers deciderede og renommerede high end studies udstyr ud fra et blot billede af mandens nærfeltsmonitors.
Ingen kan åbenbart se, at det ellers er 80.000,- kroners  aktive ATC-er-resten af studiet er endnu langt mere heavyweight.
Jamen så fat det dog, I få tilbageværende ynkeligt isolerede hifi-tossestakler derude: Der er professionelle folk, der ved UENDELIGT meget mere om både lyd og akustik, end I gør. De laver det fucking professionelt hele dagen og har hørt mere på en uge, end I nogensinde kommer til på et helt liv.
Tænk dog, hvis nogen ældre og trivelige  fodbold-lænestolseksperter ville driste sig til at vise Messi eller Ronaldo et par nye bold-tricks. Det ville da vist være både komisk og utænkeligt, men det er faktisk virkeligheden indenfor den mere ynkelige og ikke mindst anonyme del af hifi-tosserierne...








11 kommentarer:

Blogger Generalisten sagde ...

Denne kommentar er blevet fjernet af en blogadministrator.

5. februar 2020 kl. 10.28  
Blogger Poul M sagde ...

Nu lige indenjeg af princip sletter denne anonyme kommentar, så lige en respons: Nej, det er udelukkende det første billede, der er af interesse og som kommenteres på. Og jeg kan jo forstå, at du stadig ikke er blevet klogere, hvad det er udover "små monitors".
Ingen af de begavede kommentatorer kan jo se, at det er en af verdens bedste og dyreste nærfeltsmonitors, der ligger der.

5. februar 2020 kl. 10.54  
Blogger Thomas sagde ...

Hvad mener du Poul, der foregår da ikke nogle underlige, fantasifulde og overdrevne ting på diverse fora 😂😂😂

5. februar 2020 kl. 11.48  
Blogger Poul M sagde ...

Bare folk da ville udvise en minimal smule kritisk sans omkring deres alt for tit nærmest ikke-eksisterende indsigt i det emne, de udtaler sig om, så ville verden være et bedre sted.

5. februar 2020 kl. 16.08  
Blogger Kristian Larsen sagde ...

Hej Poul og fora.

Over for diskussioner om teknisk perfektion står det forhold at man kan klare sig med uendeligt lidt når det handler om musik - oplevelser. I et menneskeliv (22 år) havde jeg ca 55 km kørsel hjem fra arbejde. Hørte klassisk om eftermiddagen, kom godt i flow og blev så opslugt af musikken, at når jeg hjemme kørte bilen i garage, blev jeg siddende de 5- 10 minutter det tog at høre et værk færdigt. Hvad kone og barn tænkte om manden i garagen ved jeg ikke. I en gammel Mondeo sidder der 4 bredbåndshøjttalere under knæhøjde og noget standard bilradio. Indkøbspris under 250 kr for Ford. Oplevelserne kunne ikke gentages desuagtet jeg satte mig med militærisk præsicion i stereolytteposition foran isenkram til en ca. 200 x førnævnte.
Musikere gider ikke det der hifi. De fleste musikere jeg kender har noget skrækkeligt lort stående i stuen. De er bare i stand til at afkode musikken alligevel.

Og så er der det der med stereo, punktformighed og alt det fine HIFI anmelderne hører. Det findes stort set ikke i virkeligheden. Sidder du ret meget længere væk end 10 - 15 rækker i en koncetsal, er det forduftet. Ja man kan høre rummet - og klangen, og hvis det er en klaverkoncert er klaveret da ca. i midten. Hører du et kor i en kirke (f.eks. Lemvig) og de står foran altret (altså i koret) så er du på 5 m afstand ikke i sand til at identificere hvor de enkelte stemmegrupper står. Hør f.eks. musica fichtas danske sange, de er indspillet sådan, og de har helt sikkert valgt det. Det fine stereobillede er nærmere noget producere og folkene bag mixerpulten er i stand til at frembringe. Akkurat som en Michelinkok fordeler maden rundt omkring på tallerknen.
For et par år siden sad jeg 2 m. fra cello og orgel i en mindre kirke, og her var alt det som du skrev i sidste uge, celloen lød fyldig, blød og varm og passede fint med det lille orgel. Hvad kunne jeg høre ud over at den spillede bag mig? Punktformighed - placeringen i lydbillede - sort baggrund? Nix. Men til trods for 40. års stereolytning havde jeg ikke hørt en cello klinge sådan.

Hifi tosserier er der nok af. Tag nu bare det Nordjyske HIFI konglomerat anzus skabt af Lars Kristensen. På den ene side producerer de ting der virker - højttalere og forstærkere, men samtidigt ting der hører hjemme i fantasiens verden. Jeg tænker på Darkz produkter til "mechanical grounding" der påstås have hørbar virkning i kraft af eksotiske metaller. Samme firma sælger SPARKZ, der med en diffus henvisning til Teslas opfindelser, påstås at kunne fjerne støj fra nettet, intetsteds er der bare en måling der dokumenterer noget som helst. Det kan bare høres - påstår de.
Selv er jeg da også blevet snydt af min hørelse flere gange. En gang var hos S.K. Sound Vejle. Børge var så klog at han satte et Beatles nummer på medens jeg sad foran et par Spendor højttalere, pludselig udfoldede vokalerne sig fuldstændigt og jeg drog hjem med dem. Der var bare så meget andet de ikke var gode til, så på et tidspunkt fik de så et nyt hjem.

Der står vi så. Os der har nul - viden, og den ene gang efter den anden biver snydt af vores sanser. Vi er nødt til at overgive ansvaret til dem der ved bedre og beskæftiger sig med det døgnet rundt. I mit tilfælde blev det Lyngdorf, selv om B&O bor lige omkring hjørnet.


Mvh Kristian Larsen

7. februar 2020 kl. 10.04  
Blogger Thomas sagde ...

Sidste indlæg fortjener næsten en kage med en god kop kaffe til 😁

7. februar 2020 kl. 18.24  
Blogger Poul M sagde ...

Ganske enig, Thomas, flot formuleret af Kristian.

10. februar 2020 kl. 10.09  
Blogger Keld Snejbjerg Nielsen sagde ...

Flot, flot skrevet af en mand, som har haft fingrene rigtig nede i skidtet. Det kunne være sjovt med dette indlæg på et af de danske hififora. Så var der arbejde til alle "eksperterne" i flere uger med at forklare hvorfor tingene ikke er sådan.:) Mange tak til Kristian med et af de mest indsigtsrige indlæg jeg har læst i mange år omkring musikgengivelse.

10. februar 2020 kl. 17.55  
Blogger Torben sagde ...

Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

15. februar 2020 kl. 10.05  
Blogger Torben sagde ...

Denne kommentar er blevet fjernet af en blogadministrator.

15. februar 2020 kl. 10.23  
Blogger frexy sagde ...

Denne kommentar er blevet fjernet af en blogadministrator.

28. februar 2020 kl. 01.30  

Tilføj en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Startside