tirsdag den 8. januar 2019

Beovox 901

Ved denne tid er det præcist 47 år siden, at denne skribent fik sit allerførste elektromekaniske anlæg til reproduktion af musik. Der var tale om den magtfulde Beomaster 1200 "regnestok-receiver" med ikke ubetydelige 2 gange 15 watt. Og det var endda sinus-effekten, datidens som nutidens mere elastiske såkaldte musikeffekt var nærmest skræmmende 2 gange 20 watt. Denne fine receiver overholdt ganske komfortabelt datidens indrømmet heller ikke videre voldsomt krævende tekniske reference for teknisk excellence, den oprindelige tyske norm DIN 45 500.

Desværre rakte mine uhyre beskedne økonomiske midler dengang i 9. folkeskoleklasse ikke til helt at købe højttalere i samme stratosfæriske kvalitet som receiveren. Derfor blev der kun plads til den daværende absolutte bund-model i B&O´s program, den teknisk og enhedsmæssigt ganske beskedne Beovox 901. Der til denne allerede dengang spirende hifi-entusiast fortrydelse lige netop IKKE kunne overholde DIN-normens krav til højttalerens frekvensgang. Altså den reviderede norm, den oprindelige norm "krævede" kun rimeligt lineær frekvensgang fra 100 til 12.500 hz, og DEN kunne denne stolte ejers Beovox 901 sagtens klare.

Det var straks meget værre med den daværende gældende voldsomt skærpede DIN-norm, der krævede et frekvensomfang i bassen til under 50 Hz, ganske vist med den ikke ganske ubetydelige tolerance "minus 8 dB" Nå, men helt derned gik altså trods alt ikke min første højttaler og derfor var der således ikke tale om decideret hifi, og det ærgrede jo denne dengang ret præcist 47 år yngre mand voldsomt. Og naturligvis så meget, at den allerførste opgradering til et SEAS 30-byggesæt med 87H domediskant og en komisk 25TV-EW 10 tommer bas, jo allerede tidligt blev plantet blandt blandt pubertetens andre og noget mere presserende tanker og drømme. Åh, Anna Sofie...!

Nu var der ikke noget særskilt håbløst eller teknisk inkompetent ved designet af denne lille Beovox-højttaler. Man havde blot sparet sig lidt mere end halvt ihjel med hensyn til enhedernes uhyre beskedne kvalitet. Men spille, det kunne de dog og hidbragte megen glæde dengang der var temmeligt meget længere mellem opståelsen af elektronisk attrå til denne blev opfyldt. Typisk mange år i stedet for nutidens sommetider få minutter.. Ikke underligt, at så mange af de allersidste få hifi-tosser bliver så forskruede i roen, ingen kan jo holde til at være på evindelig søgen uden noget ophold. For dem bliver selve søgeadfærden målet i sig selv, og det er der jo ikke rigtigt megen musik i..

Nå, men fordelen ved de uhyre beskedne Beovoxer dengang var jo, at opgraderingspotentialet var nærmest fuldstændigt ubegrænset, for uanset hvor denne spirende hifientusiast dengang nærmest kikkede hen, så ventede DIN 45 500 hifinormens æggende klistermærker næsten ligesom når man i sin purere ungdom lurede ind igennem sprækkerne (altså dem i væggen, der desværre uvægerligt var vandrette..)  til pigernes omklædningsrum. Alt, hvad man kunne se eller købe, var bedre end det man havde. Så i den henseende var købet af de allerførste beskedne Beovox 901 en ubetinget succes.

Nu 47 år senere må man så glad konstatere, at selv om disse Beovox 901 var udført med yderste sparsommelighed med hensyn til kvaliteten af komponenterne, så var de dog alligevel en beritabel teknisk tour de force sammenlignet med visse af nutidens mere bizarre markedsføringstiltag indenfor højttalerindustrien. En kær gammel ven gjorde mig i går opmærksom på denne fantastiske højttaler
https://www.soundandvision.com/content/zu-audio-cube-speaker-system

Og selv om ordet "fantastisk" måske mest skal bruges i sammenhæng med, at det på fantastisk og ganske mirakuløs vis antageligt lykkes at SÆLGE nogen af de her små æsker, så er frekvensmålingen altså LANGT LANGT fra at kunne opfylde min ungdoms DIN 45 500-norm. Man skal således være noget af en supersælger for at skubbe ret mange af de her teknologiske misfostre over disken med deres frekvensgang, der falder som en sten allerede fra 300 hz.Sådan noget har jeg ligegodt aldrig nogensinde set, det er simpelthen direkte skræmmende komisk. Og det er ikke meget bedre for anmelderens side at mene, at de bør bruges sammen med en subwoofer, for hvilken subwoofer kan overhovedet selv med samme tekniske analfabetisme bruges til 300 hz...?

I sammenligning med det her mageløst-ringemålende bras er selv en Beovox 901 altså veritabel high end hifi. Selv om den altså slet ikke oprindeligt måtte bære det fine glittede skilt dengang i 1972. Og det bedste bud herfra er osse, at selv de små kubiske terninger fra en anden ikke videre ambitiøs højttaler, Bose AM-5 eller for den sags skyld en Tivoli-transistorradio vil måle og ikke mindst LYDE langt, langt bedre end de her Zu-fætre til en betydelig bagatel af 11.500,- Ganske vist for et sæt, men den eneste fordel ved det er vist, at det gør den senere uundgåelige tur til genbrugspladsen for elektronikaffald lidt mere meningsfuld, da der jo er lidt mere at smide ud af..

Og at man stadigvæk 70 år efter Gilbert Briggs`grundlæggende værk om højttalere, der beskrev umuligheden af anvendelsen af kvadrater eller kuber i dimensionerne for højttalerkabinetter, stadigvæk bruger disse idiotiske sammenfaldende mål er da ligegodt utroligt. Og det er jo givetvis udfasningerne fra de kabinetdimensionelle reflektioner inde i kuberne her, som forårsager de helt vanvittige frekvensudsving i mellemtoneområdet, og man fatter ganske enkelt ikke. at  produktet overhovedet i "testen" får blot en eneste stjerne. Med en mellemtone, der får bassen til at ligne en decideret "damphammer" (altså en helt uden damp!) for store deles vedkommende brillierer mest ved sin totale fravær. Det er altså vildt, det her, og tak Peter for dette glimt ind i det forhåbentlige toppunkt af nutidens hifi-dårskab.
Og 4 stjerner af 5 mulige er da på den baggrund næsten det mest kriminelle...

4 kommentarer:

Blogger Jan K. Legind sagde ...

Ha ha - Det var dog en fejlkonstruktion af de helt store. Nu har Tolvan Data haft deres kantreflektion software ude på nettet i mere end 10 år og helt gratis endda: http://tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php
Her kan man ved selvsyn konstatere den destruktive inflydelse et kvadratisk kabinet har på amplityden.
2500 $ for en billig PA enhed og lidt MDF plade, nej en gang fup.

9. januar 2019 kl. 10.39  
Blogger Poul M sagde ...

Og når man så totalt frygt-eller måske snarere kompetence-løst "kubikker" kvadratet, så høster man det akustiske stormvejr.

9. januar 2019 kl. 11.05  
Blogger Thomas Christensen sagde ...

Målingen ligner en mellemtone med voldsomme opbrydninger - i en alt for lille kasse :-)

9. januar 2019 kl. 18.42  
Blogger Poul M sagde ...

Tror det bliver svært at finde en mellemtone, der kan bringes til at måle SÅ dårligt.

10. januar 2019 kl. 10.30  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start