Messe for en messe

Nu er denne skribent som vel efterhånden de allerfleste bekendt af særdeles ydmyg herkomst, og derfor var det naturligvis med passende andagtsfuld bæven, at jeg ledsagede min skønne frue på den nyligt overståede hifimesse i Århus. For den foregik på noget, der skulle forestille at være et af byens fornemste hoteller, angiveligt med en aura af fornemhed, selveste Hotel Royal.

Det var nu ikke akkurat det royale islæt, der ligefrem plagede dette noget lurvede og temmeligt nedslidte hotel, der forende en sølsom dunst af fordums frønnet storhed med nyligere fup-moderniserings-lignende tiltag med passende bidrag fra formaldehyden i spånpladerne. Ikke akkurat en oplagt sag for folk med følsomme næser, men nu var det jo så heller ikke derfor, vi var kommet. Helt præcist hvorfor vi besøgte dette gamle skod-hotel med sin sandsynlige storhedstid tilbage omkring den første dronning Margrethes velsignede regimente ved vel kun den almægtige Gud skulle det vise sig.

For bag alle falbeladerne og alle de gamle tæpper dekoreret med utallige æoners pletter gemte der sig slet ikke en luksus-lydoplevelse i såkaldte luksuriøse “suiter”, som pressematerialet ellers havde lokket med. I stedet var udstillerne henvist til noget, der i størrelse omend så udpræget langt fra i kvalitet vist bare var i almindelig nutidig standard-størrelse for bedre hoteller. Og netop “bedre hoteller” er det ganske lette at finde hvis man næste gang ønsker at finde en udstillings-baggrund, som forlener iøvrigt for det allermeste ret ligegyldige audio-produkter med en ægte aura af luksus.

Nå, men vi kunne så efter en god times tid dernede med hyggelige gensyn til alt held tage hjem og skifte tøj og tage et bad, så alle de kemiske rester af århundreders mølkugler kunne fortage sig. Men inden denne lykkelige stund skulle vi jo så altså igennem udstillingen.
Det gik nu heldigvis ganske tjept, for min statelige frue lod sig ikke lokke til at tilbringe mere end et minuts tid i de særligt ilde-lydende “suiter”, som der var flest af med små højttalere, som spillede langt hinsides deres “comfort zone”, der så må have været ganske overordentligt lille, da der intetsteds blev spillet spor højt. Kvinder er tydeligvis klogere end hifientusiaster, men nu skal der jo så heldigvis heller ikke ret meget til-

Der var så osse undtagelser, som spillede helt skikkeligt men for en sjælden gangs skyld var der absolut ingenting, der rigtigt rykkede for fruen (og dermed denne skribent), men nu er konen nu osse ynder af elektrotater og gennemsigtig mellemtone. Og netop elektrostater var der jo ikke meget af. Det kunne have været sjovt at høre de store JBL hos Bülow, men de spillede ikke mens vi var der, men mon ikke de har været fine. Fine var til gengæld ikke de sjove JBL-kombinationer fra PBN Audio med deres sjove og uhellige kombination af bulderbas og knaldhård diskant fra de ellers glimrende højttalerelementer, der anvendes.

At en JBL 2235 15-tommers bas ikke nødvendigvis excellerer i små lokaler er en kendt sag og grunden til, at denne skribent for ikke alt for længe siden skrottede alle sine tillige med fætterem, 18-tommeren 2245, men orv. hvor kunne det da buldre i bassen. Og netop i den henseende var PBN da godt nok kongen på udstillingen. Men at det skulle lyde så skrigende i diskanten giver til gengæld ingen mening og kan dårligt tilskrives rummet, men måske formaldehyd-dunsterne i lokalet bare har opløst de anvendte dobbelte plasticmembraner i den benyttede D2 driver? Men skidegrimt, det lød det ifølge fruen, og jeg er uhyre enig.

Nå, men som nævnt kommer der lidt mere i morgen, når der er lidt bedre tid. Vi skal til slut i dag linke til en udtalelse fra en lokal udøver i en udbredt sportsgren, der vel retteligt bør kvalificere til noegt af det afgjort mere idiotiske, som der nogensinde er udtalt i en kamp, der endte uafgort 0-0:
https://stiften.dk/agf/AGF-anfoerer-Ville-hellere-have-vundet-4-3-end-holdt-nullet-igen/artikel/501745

6 meninger om “Messe for en messe”

  1. Jeg var ikke selv inde for at se og dufte messen, som jeg kan forstå på Poul kunne lade sig gøre. Jeg har der imod set små pip på Hifi4all.dk (dvs nobody) og begejstringen kan bestemt overskues! De mener stort set samstemmende, at Buchard er den klare vinder. Et i øvrigt typisk dansk synspunkt, det billige er pudsigt nok også noget af det bedste. Det modsatte var i hvertfald også til display på messen, en hifi-ven (Hans Brinch) lagde et foto op på FB af en Audio Note rørforstærker. Hvor den yderste plade var fremstillet af kobber. Og hvor der angiveligt er loddet med sølv i den, så derfor skulle den selvfølgelig koste 746.000,- kr. Hvad? Ja, du læste rigtigt; 746.000 Dkr. for at præcisere møntfoden. Den stod i Audio Consults demorum og spillede. En lille rørforstærker. Med de angiveligt fine Psvane rør til måske 1.000,- kr. stykket. Og der var to af dem. Hvad resten af beløbet skal gælde for er mig en kæmpemæssig gåde og samtidigt et klart bevis på, at den stadig er helt helt gal i hifi-branchen. Det er galt, når man kan lave produkter med meget høj pris contra ringe indre værdi. Der skal simpelthen være en tæt sammenhæng mellem de to poler, ellers hedder det svindel, slet og ret. Jeg bliver sgu nærmest helt ophidset, så det er godt jeg ikke følger så godt med i hifi længere, for så ville jeg da med tiden få forhøjet blodtryk!

  2. Jeg har via google konto – forgæves (med svaret “for mange omdirigeringer") – forsøgt at indsætte nedenstående kommentar på din anmeldelse af PBN højttalerne. Er du rar at bringe det?

    Mvh
    Henrik

    Hej Poul.

    Du har sgu' reduceret dig selv til lidt af en mandsling over tid. For det er da sjovt at læse som du altid sætter fruens mening forrest. "Vor mutter har altid ret" må være det nye..

    Jeg mødte dig (og din frue..) i døren ved mit rum hvor PBN M2!5 spillede (fruen forrest), og jeg konstaterede at du end ikke havde givet dig tid at at slå bagdelen i sweet-spot lytte sofaen, og læser således din "anmeldelse" af højttalerene baseret på lytteindtryk fra døråbning/langs væggen inde i lokalet.

    Og Ja, fra den placering var der en tydelig afvigelse i tonaliteten vs. korrekt lytteposition. Så mens det fra din optik kan syntes rigtigt at skrive som du gør, så har jeg svært ved at tage det du skriver alvorligt.

    Men jeg syntes alligevel, at det er pisse ærgerligt at du sidder bag dit tastatur og gør dig til "vorherre" over hvad der er rigtig og forkert lyd al den stund du ikke vil ulejlige dig til at placere dig i korrekt lytteposition.

    Sluttelig må jeg bare konstatere at der er noget om dét som en god ven engang sagde til mig; “Ved du hvordan man kan se når en mand har givet op?” -Det er når fruen går forrest og når manden sidder ved siden af mens fruen styrer bilen..

    Mvh Henrik
    http://www.audiolabs.dk

  3. Lige det der med at styre bilen skyldes jo denne skribents permanente afkald på kørekort.
    Derudover ved vist alle, der har set min kone, at hende skal man ikke spøge med. Til gengæld er hun ikke dum eller dominerende, jeg har fået permanent tilladelse til at have 2 sæt højttalere i vores største stue, der får PBN-erne til at se helt skikkelige ud.
    Glemte iøvrigt at skrive, hvorfor det OSSE var, at jeg skød mine JBL 2235 og 2245 af for et par år siden udover de besværlige akustiske egenskaber: Allerede dengang var JBL ved at lukke og slukke for reservedele til dem og det er så vidt jeg kan vurdere en kendsgerning nu. Det er naturligvis ikke usædvanligt men dog lidt mystisk at anvende enhederne i en ny produktion skulle jeg mene..
    Derudover er reservedele til alle de rigtige Tannoys nu osse endegyldigt og officielt lukket og slukket
    https://music-group.force.com/musickb/view/article/tannoy/Where-can-I-buy-drivers-spare-parts-for-my-Tannoy-Studio-speaker-213267266
    Og Lockwood har nul og nix, for i praksis har der ikke længe kunnet skaffes nogen reservedele fra Behringer-Tannoy

  4. Hej Poul

    Hermed INVITATION samt svar på dit seneste indlæg:

    PBN Audio (ved Peter B. Nørbæk, som i øvrigt er fra Ebeltoft), anvender JBL 2235H, fordi den qua sin unikke konstruktion, er én af de få 15" enheder nogensinde kommercielt produceret, der har den fornødne hurtighed kombineret med en nedre grænsefrekvens (Fs.) så lavt som 20Hz. M2!5 kan dermed bringes til at gengive flat og dybt uden brug af DSP. Tuningsfrekvensen er valgt til 27Hz. Alt dette modsat hvad man ser i højttalere fra JBL idag -hvor JBL’s nye enheder har et Fs er tæt på 40, højere bevægelig masse og højere belast-barhed, men mindre frekvensområde. Sidstnævnte “problem” løser JBL via DSP, hvorved man kan tvinge enheden til at lave det den ikke bryder sig om af natur.

    Mht. Til gengivelsen fra JBL’s aktuelle modeller i klasse med PBN’s M2!5, er en K2-9900 (kr. 360.000 sættet), tro mod sine “historiske" rødder og leverer et slankt “monitoragtigt” lydbillede, med masser af detaljer og definition i bas og mid-bas, men blottet for dyb-bas. Derimod leverer den prisbillige 4367 mere boom-bas fordi den er tunet væsentligt højere for at please kundesegmentet der lægger vægt på slagkraftig bas. JBL 4367 blev oplevet af mange på messen i Århus og JBL K2 9900 blev oplevet af mange på messen i Kbh tilbage i Oktober måned. Alle der var forbi med erfaring i at lytte kan bekræfte hvad jeg her har skrevet i ovenstående.

    PBN M2!5 lægger sig midt imellem en JBL 4367 og en JBL K2 9900, og gør det takket være JBL 2235H enhederne, der har en bedre (LÆS: mere bredbåndet) gengivelse end nogle af de nye enheder JBL anvender. Og det har JBL 2235H fordi den har større frekvensområde og bedre antrit qua hele dens design. Men en 2235H er også langt mere sart end nogle af JBL’s nye enheder, qua den lettere membran, det sarte ophæng og den begrænsede belastbarhed. Deri forklaringen på at JBL for årtier siden droppede at anvende enheden, og deri forklaringen på at PBN anvender 2 stk. pr. side (fremfor én), idet ønsket er maksimalt output ved minimal vandring for reduktion af forvrængning som følge af vandring. 2 stk. Pr. Side kobleri øvrigt bedre til luften i lytterummet end en enkelt vil gøre. Summen af alt dette er en forvrængningsfri gengivelse med masser af antrit, og masser af definition i hele enhedens arbejdsområde op til 900Hz – med en større grad af “krop” i øvre bas/nedre mellemtone, end der kan opleves fra JBL 4367 eller K2 9900.

    Mht. holdbarhed og forsyningssikkerhed på JBL 2235H, er det sådan, at det aktuelle chassis (fra 2205, 2225 og 2235) er udstyret med en Ferrite magnet der (modsat alnico som på forgængeren A136 og LE15), ikke taber sin magnetstyrke. Disse chassis opkøber Peter Nørbæk, da de er at finde i titusindvis rundt om i USA. Til brug for fremstilling af en “ny” 2235H baseret på vintage chassis, anskaffer Peter Nørbæk det originale membran/spider/svingspole reconingskit (CR82235H), da det kan erhverves ved ca. 500 JBL service centre over hele USA. Iflg. de aktuelle servicecentre PBN samarbejder med, har JBL ikke annonceret ophør hermed i nærmeste fremtid. Slutteligt bør indskydes at de reconingskit som JBL leverer idag, har anti-mug imprægneret skum-kanter, modsat de første varianter fra halvfjerdserne og firserne. PBN oplyser derfor at en forventet levetid på enheden er 20 år.

    INVITATION: Du (og fruen) er mere end velkommen på min forretnings adresse i Slagelse. Uanset i ankommer med bil eller tog skal jeg hjælpe jer til problemfri ankomst. Højttalerne står opstillet i min “beton” kælder. Der vil i ved lytteseance hurtigt opleve, at den skrigende diskant og bulder bas du påstod oplevet ved massen i Århus næppe kan tilskrives højttalerne. Der bydes på kaffe og lunt brød for ulejligheden, og det samme gælder i øvrigt hvis andre læsere af denne blog, skulle finde på at ville lægge vejen forbi i forbindelse med evt. anskaffelses planer af M2!5.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *