mandag den 16. december 2013

Arbejde, arbejde!

Traditionelt er der travlt på denne årstid, hvor vores møjsommeligt opbyggede (og i beskedenhed ganske betydelige) kundebase skal have afsluttet sine års-budgetter. Det giver lige lidt ekstra travlhed i disse dage, og så har vist endda klædeligt underdrevet noget..
At det så også var i går, at fruen for første gang sad på ryggen af sin nye hest (som hun har døbt "Chica" uden at det dog helt endnu falder denne skribent helt så naturligt-mundret som "Krikkeline"), er jo heller ikke akkurat en bagatel i vores lille verden. Mere vil vel have mere, og derfor er fruen nok temmeligt fraværende i den umiddelbare fremtid, og det giver jo lige lidt mere travlhed her på sidstningen af finansåret. Nå, når man har oplevet det gennem mere end 30 år er det jo trods alt ved at blive en slags rutine. Så meget som det nu kan blive at rende forvirret og forvildet som en totalt åndssvag..Hvis man altså overhovedet politisk-korrekt kan sige den slags mere.

Uanset hvad, så er det sådan det er. Nogenlunde på samme måde, som vi i sidste uge beskrev den sjove omend noget "misfostrede" JBL 4430-højttaler, der for enkelte vankundige er designet omkring 2 højttalerenheder, som man lige havde liggende uden at vist nogen ellers havde forestillet sig, at de kunne eller skulle bruges SAMMEN. Basenheden kunne qua sit design som subwooferenhed ikke nå delefrekvensen på 1000 Hz, og selv om 1-tommes- diskantdriveren godt kunne, så kunne det påmonterede obligatoriske horn det faktisk HELLER IKKE. Også her var vi med passiv deling med dertil hørende filterstejlheds-begrænsninger fuldstændigt ude og køre. Ja, det var faktisk så grinagtigt, det her design, at det netop var sammenfaldende med fremkomsten af den nye 4425/4430/4435 monitorserie fra JBL, at man overtog sin største konkurrent på markedet for store studiomonitors, UREI. Det kunne have været et tilfælde, men det var det nu ikke helt.

Det var så dengang, der endnu var et marked for store studiomonitors til store studier. Og studierne VAR store dengang af den simple grund, at de obligatoriske mixere dengang var ganske kolossalt store. Vi er tilbage i den tid her, hvor det danske prestige-projekt "PUK-studiet" havde sin absolutte storhedstid. Studierne var ikke mindst store af en anden simpel grund: Der skulle nemlig være plads og mulighed for at afspille optagelserne i fuldt akustisk niveau for både solister og grupper. Vi er jo her tilbage i de tidligere 1980-ere, hvor digital var ensbetydende ikke mindst med HØJT. Det var jo osse altid nemmere at demonstrere det nye CD-medies frihed for støj ved at skrue godt op. Selv den døveste kunne jo ved sammenlignende analog afspilning registrere sus så.

Dengang som i dag anvendte studieteknikeren naturligvis osse noget, der efterhånden kom til at benævnes nærfeltmonitors. Det var de højttalere, som var små nok til at kunne ligge på mixerens bagkant (det vigtigste kriterium) OG tillige var små nok til at kunne fungere som relativt punktformige lydkilder. Naturligvis fordi man ikke kunne sidde en meter fra en højttaler med 30-40 cm. mellem de akustiske centre på enhederne. Så derfor og ALENE derfor er det absolut eneste krav til de såkaldte nærfeltmonitors, at de er SMÅ. Eller dual-concentriske, hvilket hjælper noget men ikke helt nok.

ALLE studiomonitors uanset fabrikat i fuldt format (det vil sige med højt maksimalt lydtryk og fornuftigt-udstrakt frekvensområde) har altid (og det dækker her de seneste 50 år, præcist sammenfaldende med begrebet studio-monitor, af indlysende akustiske grunde været tænkt indbygget i plan med bagvæggen. Dette har INTET med højttalerens øvrige egenskaber og design at gøre, det har udelukkende for at styre reflektionerne i studiet. Alle højttalere i ethvert lokale vil altid spille bedst (vi glemmer lige her små-syge designs som dipoler og bipoler og andet tosseri), hvis de indbygges og monteres i plan i bagvæggen. Det er så simpelt og indlysende, at det nok er derfor, at fleste forlængst har glemt det.

Tilbage til nutiden: Begrebet "nærfelts-monitors" I dag er store studiomonitors nærmest totalt afgået ved døden udenfor filmindustrien. Dette er naturligvis trist men uundgåeligt, for hvorfor dog bruge masser af plads og endnu flere penge på at installere noget, der blot fortæller én, hvor ringe ens eget slut-studieprodukt , beregnet for iPhone-generationen er? Det giver da god mening.
Og så tilbage til hvad det lige er, der gør noget til en "nærfeltsmonitor", for det er der underligt nok stadigvæk noget, der hedder. Selv om man retteligt vel dårligt behøver tale om noget særligt "nært" når der nu ikke længere er noget "fjernt" men sådan er sproget jo sommetider så ulogisk Jamen svaret er det samme som dengang Yamaha NS10 med den hvide membran blev verdensstandard som datidens ultimative nærfeltsmonitor. Fordi den var hvid og billig og LILLE! De første 2 ting kan der sagtens renonceres på, men den sidste er ganske uomgængelig.

En helt nødvendig og tillige ganske tilstrækkelig forudsætning for at kalde noget for en "nærfeltsmonitor" er, at højttaleren er LILLE. Der er intetsomhelst specielt ved en nærfeltsmonitor udover diminutiv størrelse. Der er ingen specielle lyd-karakteristika, der karakteriserer en nærfeltsmonitor og dermed er der heller intet, der gør, at man ikke sagtens kan bruge disse højttalere hjemme i stuen. Hvis man altså kan lide lyden. Eller omvendt kan man naturligvis ligeså godt tage sine små stue-højttalere med i studiet og bruge dem som nærfeltshøjttalere. Der er absolut INGEN forskelle i karakteristik og udstråling på almindelige højttalere og dedikerede nærfeltshøjttalere. Absolut nul komma nul dut og dette demonstreres jo iøvrigt for de ikke alt for tungnemme af, at de fleste producenter, der færdes på både pro og hifi-markedet, tilbyder iøjnefaldende ens produkter begge steder. Forskelle er altid ren markedsføring.

Og hvorfor så al denne snak i dag? Jo, vi er nemlig atter engang blevet små-provokeret af altid forunderlige nerds.dk. Hvor det denne gang er en vis Henrik fra ligefrem et JBL hifi-outlet kaldet Dynamax, der "kloger" sig på vores område. Pas på. Henrik, du bevæger dig ind på et de muligvis få, områder, som denne skribent ved noget om. LYDSTUDIER,
For NEJ, en JBL 4430 er IKKE nogen nærfeltsmonitor, ALDRIG nogensinde og når den LYDER, som den gør; så er det fordi den er LAVET som den er. Uanset hvor man bruger den så lyder ad Helvede til-intet mindre, og intet mere. Kan vi da ikke bare blive frie for at høre på det her pladder om, at når noget ikke spiuller ordentligt, så er det fordi det ikke er "spillet til" eller altså her, fordi det er en "nærfeltsmonitor" Nej, det er ej, det er bare noget LORT, er det! Uanset om man sætter kogebogsaktuelle René Redzepi til at lave en gourmet-sandwich af frisk brød og ny-lavet hundelort, så SMAGER og (lyder 4430) det stadigvæk som lort. Slut prut finale.

Samtidigt med skal vi da lige huske at glæde os over, at en god gammel ven, selveste Kenneth Bremer, er tilbage her i Gyllands hovedstad. Ifølge en pressemeddelelse i monitor.dk. så har man (hvem man så lige er..) efter et par år tilsyneladende noget forsinket indset, at samme Kenneth bor I Jylland  og dermed som profil åbenbart passer dårligt til et hovedstadsbaseret firma. Det kunne vi nu have fortalt dem, han bor blot få hundrede meter herfra, men sådan er der vist bare så meget som vi ikke forstår. Lige netop i forbindelse med både ansættelsen og fratrædelsen af vor ven Bremer er der alligevel så meget vi ikke fatter.
Næsten ligeså lidt som vi fatter hvad en "nærfeltsmonitor" er. Nu kan vi så blot læne os tilbage og forundres over, hvordan Bremers tidligere kompagni, Matrix-Gruppen overhovedet vil kunne klare sig nu efter, efter at firmaets givetvis mest værdifulde medarbejder er væk.
Nå, heldigvis kan vi da endnu nå at sikre os et portræt af den lille mand. Han er nemlig med som "stiller/anbefaler"på omslaget af en nyudgivet bog af en anden små-anakronistisk pudsighed (den anden må vel med fornøden beskedenhed være denne skribent), Jens Walther om PA-lyd. Bogen er sikkert noget værre lort hvis man ellers skal gå ud fra Walthers offentlige skribentvirksomhed,, der mest har været spild af plads og tid, men billedet af Bremer er altså alle pengene værd!
Men nu er monitor. dk jo så også en gratis-udgivelse..







1 kommentarer:

Blogger jakob levesen sagde ...

Det er stadig, kun med få mellemrum, befriende at læse dine klummer her. Især når du bringer noget så forfærdeligt som viden og fakta ind i en debat på Nerds, hvor en meget slagsorienteret person, han hedder vistnok Henrik, forsøger at bortforklare at den omtalte JBL højttaler lyder dårligt.
Jeg har tidligere mødt denne Henrik i en uskøn salgssituation i nærheden af Århus, hvor han var ved at sælge en lokal hifitosse noget helt umuligt grej. Jeg fik heldigvis forpurret de mærkelige apparatforslag han kom med og fik i stedet fat i noget godt grej fra gode og rare Amfora Musik. Hifitossen er stadig glad for valget!
Det er så æv når penge og prestige, eller hvad man nu skal kalde det, kommer i vejen for det åbenbart sande og gode. Men alt som ender godt, er godt:-)
God jul kære Poul, jeg og sønnike kigger lige ud her i julen!

17. december 2013 kl. 11.04  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start