Progression og regression

Nu har tiden endegyldigt og skæbnesvangert og aldeles endegyldigt indhentet denne skribent, som det vel reelt også har været tilfældet for alle tidligere generationer.. Ja, enkelte vel måske med nogen ret have kunnet påstå, at dette allerede var et faktum for adskillige år siden, og en slags ville de vel have haft. Denne gang er det dog indtil videre begrænset til problemer med at hjælpe datteren med matematik-opgaverne. Desværre for denne skribents ellers ganske realistisk-veludviklede selvopfattelse drejer det sig om opgaverne i 1.G. Hvor denne skribents viden kommer ganske til kort.

Ydmygelsen var total forrige weekend på en færgetur til Sjælland, hvor det blev klart, at denne ellers i selvforståelsen ganske matematisk-velfunderede skribent fik uoverstigelige problemer i at regne en opgave. Udstyret var ellers det klassiske både papir og blyant og sågar en lommeregner, det forslog altsammen blot ingenting. For det første er denne skribent helt tilbage fra fortiden med hvide regnestokke og den allestedsnærværende logaritmetabel fra Erlang, så tasteri er bestemt ingen spidskompetence. Ikke at det ville have hjulpet her. For der var noget ravruskende galt, og som sikkert mange fædre før måtte jeg nødtvungent give fortabt overfor denne ligning.

Det skal nu med, at det faktisk ved ren hovedregning lykkedes at “sjusse” den skæve potens i ligningen indenfor en enkelt decimal, ikke ueffent hvis man skulle spørge mig selv, og udover hundene er jeg den eneste, der er oppe ved denne ukristelige tid. Ikke at det hjalp, ligningen var stadigvæk uigennemtrængelig og det var der en ganske god grund til. Denne skribent har nemlig aldrig nogensinde i matematisk teori stiftet bekendtskab med en såkaldt regressiv potensfunktion, ja jeg har aldrig hørt ordet. Og sådan en ligning kan næppe med mulig undtagelse af særligt autistisk-inklinerede personer udregnes uden brug af computerprogrammer. Som det osse var meningen man skulle her, hvor den eneste tilgængelige ressource desværre blot var en godt brugt matematisk studenter-hjerne med 36 års total inaktivitet på det specifikke område. Godt klaret uden at det iøvrigt førte til noget praktisk anvendeligt resultat. Så godt og godt er måske lidt så meget sagt..

Og så er det man lige spørger, hvad meningen mon er med det her. Selv var vores matematiske aktiviteter dengang i urtiden begrænset til det, som man rent praktisk kunne regne ud, baseret på en solid teoretisk forståelse af, hvordan differential- og integralfunktioner hang sammen plus det løse derudover. Ikke at det nødvendigvis var blot en smule nyttigt på videre sigt som det meste lærdoms triste skæbne jo er-ikke at være,, men lidt klogere blev vi vel. Siden denne skribent dog kunne analysere problemet rimeligt korrekt uden dog at kunne løse det, lærte vi vel trods alt noget af blivende værdi. Udover at det så er første gang siden juni 1975, at der har været bud efter denne forlængst noget lodret-tenderende arkiverede lærdom.

Det er altid en grænseoverskridende begivenhed, når man ikke som far længere fornår at hjælpe sit barn med opgaverne, men denne gang var nu næsten ingen gang, men så bliver ydmygelsen blot så meget større, når det engang sker. For hvad er meningen egentligt med at lære ungerne blot at taste data ind i et matematikprogram uden at bibringe dem blot den allerringeste idé om, hvad resultatet muligvis er. For slet ikke at tale om, hvad det nogensinde ville kunne bruges til. i 1.G. Nå, heldigvis giver det så i det mindste lidt ekstra tid til aktivt at glemme meningsløs matematik som det her vist må siges at være på dette og og måske i virkeligheden også alle andre klassetrin. Inden et rigtigt videgående matematisk studium er det her eklatant spild af tid, intet andet! Og ikke kun fordi jeg ikke selv kunne regne det-tror jeg nok!?

A propos at “regne den ud”, så er den altid vanvittigt geskæftige net-fætter “Kjeldsen” (ham, der til alting anbefaler Behringer pruthøjttalere akak) på atter et sygt togt derovre på hifi4all. Denne gang har en uheldig kunde tilsyneladende købt sig det, som han kalder “Tannoy 12-tommer Monitor Gold” Det, som han i virkeligheden har købt og som uhyre let at finde ud af også uden matematikregner, er et lokalt lavpunkt blan dt forfærdeligt mange andre i historien om Tannoy. Han har fået sig et sæt Tannoy DU 3149 (slemt)/3169(værre endnu), i sig selv de frasorterede enheder fra en allerede håbløs i kvalitetsmæssig henseende totalt amatøragtig hjemmesløjd-lignende produktion af Tannoy studiomonitor-enheder.

Ræsonnementet deroppe i Skotland blandt de nærige producenter var, at da man ikke formåede at lave ordentlige og ensartede enheder, så ville man blotte sælge det allerværste af skramlet som PA-højttalere, hvor folk ikke var eller er særligt kritiske. Det relativt bedste af skramlet blev så anvendt i vildt-hvæsende studiomonitors. Tillykke, du nye glade ejer af et sæt afgjorte oprindeligt frasorterede skod-enheder fra en produktion med en ellers uhyre liberal fortolkning af ordet “kvalitet” Så langt ude, at ordet ingen mening har længere.

Og så fortsætter tosserierne, for køberen skal så lave en ny kasse til sine enheder og til det finder han så med samme forbløffende mangel på kompetence som ved købet de såkaldte “Thiele-Small-parametre”, som man bruger for tiden ved beregning af kasser. Han finder ganske vist data for en HELT ANDEN Tannoy-enhed, der til al overflod tillige ser fuldstændigt anderledes ud, og som derudover er fra længe før man opfandt disse parametre.

Og så kører møllen ellers videre derud af, enter vor hjælpsomme net-ven “Kjeldsen”. Med bunker af beregninger for muligheden af at sætte EN HELT ANDEN enhed (som ingen officielle parametre HAR, blot efterfølgende tilfældigt målte på en produktion af håbløst forskellige gamle skod-enheder!) i en HELT ANDEN KASSE. Det her er ren hifi-slapstick fordi det simpelthen er SKIDELET at finde alle oplysningerne om samtlige Tannoy-højttalere på nettet. Den eneste mulige kabinet er iøvrigt på 175 liter og det er HELLER IKKE ret godt. Og nej, “Kjeldsen”, uhyre hjælpsomhed er altså OVERHOVEDET ingen erstatning for reel kompetence og en minimal viden om emnet, og da ganske særligt ikke, når dine råd har nogenlunde samme sørgelige intellektuelle spændvidde og varige værdi som kvækkene fra en delvist ordblind papegøje…

Nå, vi kan håbe, at den glade og stolte køber ikke kommer til at læse det her, for det vil næppe bringe ham i synderlig forårs-jubelstemning. Den eneste helt rigtige kasse til de her enheder er en gigantisk stor firkantet én i stål. Den, hvor der står “Jern og Metal” på ude på genbrugsstationen.

13 meninger om “Progression og regression”

  1. nu vil jeg prøve at få "kjeldsen" på rette veje – når jeg lige har gået i rette med dig Poul – så dårlig er den enhed sku ikke – jeg har dem i mit duelundhorn og det lyde ganske vidunderligt – måske de rigtige monitor gold har en mere "sweet/lækker" diskant men man kan sagtens få 3149 til at lyde godt ……

  2. Ja, vent du blot på det store "shoot out" når du får samlet dine. Hvorfor ekspederer vi ikke et sæt Lockwood boxe i fin åndenød over til dig så er diskussionen endegyldigt ovre.
    Jeg er måske lidt hård ved sludre-chatollet "Kjeldsen", men det skyldes mest hans track record med helt ubrugelige anbefalinger indenfor vores professionelle kompetence. Og så i denne sag suppleret med, at han allerede fra starten godt kan se, at den opgivne HPD-enhed er alt for gammel og fra længe før. Vi snakker trods alt her om flere generationer. Alligevel regner man videre frit ud i luften. Der er ikke noget galt i at være uvidende, det er til gengæld slemt at vide lidt bedre og så alligevel fortsætte som om man var uvidende.

  3. Det er da korrekt

    Det med Lockwood må jeg tænke over … jeg har jo puslet med tanken om 1. GRF horn som jeg har tegningerne til – 2. et corner York kabinet som jeg har tegningerne til og 3. et spiralhorn som det jeg havde med til vintage træf i forstørret udgave –

    Åndenød – er det valnød – plast eller rigtig træ?

    Hvad koster de kasser – det må vi hellere tage i en privat mail

  4. Jeg forholder mig blot til den enhed der opgives. At det muligvis er en helt anden enhed kan jeg vel ikke forholde mig til. Det kan jo være en eller anden har skiftet enhederne på et tidspunkt og det rent faktisk er HPD enheder der er tale om.

    Mht. til andre "råd" jeg har givet, burde jeg måske nok have rådet folk til at spille skak istedet, når de nu ikke har råd til et ordenligt anlæg i studiebaren. Jeg har ofte set de "rigtige" løsninger på steder hvor de var fuldstændig overkill, så spørgsmålet er hvor dårlige råd komme fra. Sandheden er nok, at de kommer fra både amatører og proff. afdelingen.

  5. iøvrigt skriver jeg at manden skal finde eksempler fra folk der rent faktisk har prøvet enheden. Derfor henviser jeg til en hjemmeside der er dedikeret til Tannoy, og først herefter viser jeg nogle rent teoretiske kurver, som jeg allerede har sagt kun kan være vejledende.

    At jeg ikke kan lade være med at kommentere her på siden, bevidner dog at mit intellekt ikke er på tårnhøjt niveau. Havde det været det, ville jeg kunne sige mig selv at det er spild af tid, at kommentere på dine altid mavesure opstød.

  6. Poul, man lærer også noget af ikke at lykkes. Du spørger hvad meningen er med at have opgaver der kun kan løses på computeren. Meningen kan være at lære eleven at visse typer opgaver løses bedst på den måde. Du fandt ud af, at det ikke er værd at prøve at knække den type opgave med knolden. Næste gang du ser en opgave af den type ved du at der er brug for en computer til at knække den. Du lærte med andre ord noget af opgaven.

  7. Tak for interessen. "Overkill" har jeg nu aldrig oplevet i småt bar-PA, men derimod alt muligt forskelligt uformående hifi-bras. Derudover ville det klæde mange af de her tråde, at den, der vidste lidt mere end trådstarteren men ikke rigtigt noget alligevel, ville henvise til nogen, der virkeligt vidste besked istedet for svaret "Behringer" med eller uden sub som eneste variation.
    Den bedste rådgivning består sommetider i at sige, at det fandeme ikke kan lade sig gøre. Og ikke mindst huske på også bare IND IMELLEM at sige, at "det her ved jeg altså ingenting om" lad os finde en, der gør.
    Den her snak om at MÅSKE er der en der har byttet om fordi køberen ikke kan identificere et billede på nettet og tydeligvis ikke ved , hvad tingene hedder, er næsten det bedste eksempel på et svar helt ud i luften. Nej, HPD 315 er kun lavet i meget små styktal og stikkene passer overhovedet ikke sammen uden større kirurgi. udover at en HPD 315 som PA-enhed vil "bunde" destruktivt ved første stortrommeslag.

    Derudover er det eneste fornuftige råd til alle købere af bar-anlæg: Køb det et sted helst lokalt hvor I kan ringe hen om aftenen og få gratis service, hvis lortet går i stykker. Dine råd om "Thomann" og "Behringer" er altså for dumme i tråd efter tråd år efter år. Ikke mindst fordi masser af danske firmaer sagtens lokalt kan matche priserne, de anstændige af dem vil så nok blot ikke anvende det værste lort semi-professionelt.
    Beklager tonen, vi ser alt for meget bras i min branche, hvor amatører roder uansvarligt rundt. Eller hvor ingen har sagt de forløsende ord: Det her kan I altså ikke få for de alt for få penge I har"..

  8. Til Thomas: Jamen jeg blev helt stolt af mig selv af at kunne sjusse så præcist som jeg gjorde (gæt: potensen i ligningen 1,3-4, facit var 1.4) Du har naturligvis en slaags ret men problemet med ungerne her er så, at de aldrig under dette flyvske forløb finder ud af HVAD det er de regner og så er lektiens værdi vel til at overse.

  9. Min track-record af ubrugelige svar må du gerne definere nærmere.

    Mine svar bunder i egne erfaringer samt hvad jeg har set og prøvet rundt omkring. Det værste er hjemmesnedkeren med de typiske 12" coax Beyma enheder. Det lyder altid nasalt og helt uden bas. De kasser findes rigtigt mange steder, og enheder koster mere end en færdig Behringer der lyder klasser bedre. Så er der ungdomsskolen med 2 kæmpe JBL toppe (2" horn og 2 stk 15" basser) og intet andet. Total 300 m2 men dansegulv ca. 80 m2). De spiller ingen naturlig bund, og lyder ikke godt med det lydniveau der er tilladt, og er iøvrigt indtillet helt forfærdeligt (den lokale PA smed har været på banen, med den helt "rigtige" og alt for dyre løsning, der iøvrig lyder ringe). Så der der 4 stk Dali 2B på 150 m2 drevet af Denon hifi forstærker. Højttalerne lever efter mange år og mange tæsk. Forstærkeren dør typisk efter 2 år. Samme sted er der også er ganske glimrende PA anlæg, da det også er et live spillested. Det eneste der burde være skiftet til PA forlængst (og nu er det) er hifi forstærkeren. Dali'erne gør det glimrende, og endda helt uden sub. Det er nemlig ikke meningen at de skal spille tæskehøjt i mange timer. Det er nøjagtig samme situation i langt de fleste studiebarer. D&B, JBL, HK og hvad man eller kunne finde på af glimrende og vellyden PA lignende typer vil også kunne bringes til at spille glimrende, MEN til en helt anden pris. Der er typisk ikke et alternativ til de 10.000 kroner. Tit er den økonomiske ramme endda mindre. Og sjovt nok lader det sig gøre rigtigt mange steder. Jeg ville have det rigtigt skidt med at sige, at det ikke kan lade sig gøre. "Find 20.000 mere" er det nemme svar, og kan måske føre til en studenterbar med dårlig økonomi lang tid frem.

    Jeg gør altid opmærksom på, at man skal forsøge at finde gode priser og know-how lokalt. Især med opsætning og tuning af anlæg, da det betyder mere end gode komponenter. Thoman.de eller Nettomusik bruger jeg kun til at vise hvilken pris man kan få varerne til, da de typisk er prisførende. Desværre har mange forretninger blot vejl. udsalgspriser og ikke deres reelle salgspriser stående (jeg har altid fået mindst 10% blot ved at spørge ved kontantrabatten er). Derfor kommer man uforvarende til at købe noget der er lidt for billigt, da man jo naturligvis tror på deres priser.

    Hvorfor hjælper du iøvrig ikke staklen med Tannoy direkte på Hifi4all? Er det dit morgenkaffe kick at finde en "idiot" på Hifi4all og nedgøre personen? Der findes iøvrigt masser af kompetente personer også. Får de også spalteplads – måske endda en kanonisering ville være på sin plads i enkelte tilfælde? Nej de får ikke plads – her er kun negativt galde, som nogle måske finder morsomt.

    Jeg har iøvrigt handlet hos dig en enkelt gang hvor du solgte mig Dynaudio LX2 (tror jeg nok, det er mange år siden). Jeg tror prisen var omkring 150 kr. for dette fantastiske coating materiale. Jeg kommer hjem og smører det på, og det lugter af skolelim! Jeg undersøger sagen og finder ud af at blanding nok ikke er så fantastisk (dyr). Lidt snedkerlim og sulfo og jeg får en masser der ligner og lugter ligesådan. Selv efter mange år, er der ingen forskal på overflader (en enhed med Dynaudio og en med min egen blanding). Hvorfor var du ikke ligeså ærlig dengang, og fortalte mig, at jeg var ved at købe kejserens nye klæder?

  10. Mht den noget overprissatte skæbnesvangre Dynaudio coatinglim har du vist medtaget efterkrav, for dyrere end 75,- solgte vi den vist ikke. Det kostede den osse kun, fordi visse tossehoveder insisterede på, at det skulle være den, de billigere små bøtter, der fulgte med alle repkits gav vi gratis væk. Så du har nok blot været insisterende eller uheldig Derudover havde og har coatinglim nogenlunde samme tophemmelige opskrift som sprinklervæske som osse enhver kan lave derhjemme uden den store kemi-prøve så troværdighed og troværdighed er vel lige et stort nok ord. Eller nogen særlig stolthed over at have gennemskuet denne kosmiske coating-konspiration.

    At sige, at en aktiv Behringer med 15-tommer og en vægt på 30 kg. er bedre end nogetsomhelst, en Tivoli-radio bestemt ikke undtaget og da især ikke fortidens glimrende Beyma (der helt sikkert stadigvæk spiller) og OK JBL er måske ikke noget, der helt overbeviser denne skribent. Man får hvad man betaler for i det her helt billige segment, nemlig intetsomhelst, hvis man agter at bruge det blot en anelse for alvor.
    At det så generelt lyder ad helvede til derude i de små spillesteder, som du beskriver er jo til gengældt sandt. Ikke fordi stupide PA-folk eller salgs-liderlige lokale hifi-forretninger har solgt håbløst fejldimensioneret isenkram (en af kombinationerne nævner du fint) eller at lokale "Kloge Åger" har udtalt sig om "naturligheden " af basgengivelsen

    Nej, det skyldes, at folk som os selv på myndighedernes krav har monteret limitere og derfra kan alting være fuldstændigt ligemeget. Også nok den eneste grund til, at en forstærker, der ikke er velegnet i 4 ohm overhovedet, kan holde hele 2 år måske-fordi dehele alligevel er limiteret i smadder.
    Derudover er det eneste af betydning for en bar, at tingene spiller ikke at en eller anden mener, at basgengivelsen er forkert eller rigtig eller andet. At skulle smide en forstærker ud hvert andet år er ikke nødvendigvis klogt hvis man kan undgå det. Eller at bruge for billige aktive højttalere, der dårligt kan holde til blot at stå tændt i længere tid..

  11. Når jeg skriver ingen naturlig bas, er det fordi det er et topkabinet som ikke er afstemt til den dybe bas, men designet til brug sammen med en sub. Jeg har aldrig skrevet at en aktiv Behringer sub med en 15" (husker ikke engang jeg har anbefalet en Behringer sub) er bedre en nogetsomhelst.
    Jeg har tidligere arbejdet som lydmand og hved om nogen hvor stor forskellen er på Behringer og rigtigt PA. Deres effekter er rædselsfulde, deres compressor/limiter ligeså. Deres højttalere er faktisk helt ok og deres forstærkere også. Det digitale delefiltre støjer som alt andet Behringer med fungere fint i praksis. Deres mixere gør det glimrende til prisen, og går ikke i stykker bare man kigger på det. Det er ikke en mixer man smider i bilen og drøner rundt med til alle mulige arrangementer, men står den fast i en bar eller spillested spiller den fint i mange år. Det er med at kende begrænsninger i billigt udstyr, og så går det faktisk rigtigt fint.

    Jeg skriver netop også at hifi forstærkere ikke dur, og har aldrig anbefalet en hifi forstærker, netop fordi jeg af erfaring ved det ikke dur. Og hvor kommer liniteren ind her. De lydniveauer jeg snakker om, træder limiteren aldrig ind, og flere af de steder jeg nævner har slet ingen limiter på baranlægget.

    Dynaudiolimen kostede 150 kr. inklusive fragt mv., og det var noget du bestilte hjem. Jeg forlangte ingenting men skulle blot brugte noget coating for at få to løse pap støvdomer sat fast igen. Jeg nævnte selv Dynaudiolimen da jeg ikke kendte til andet. Jeg kunne dog godt have brugt din hudløse ærlighed i denne sammenhæng. Du siger netop selv at "vi" skal gå ned til den lokale for at få gode råd. Jeg kender godt branchen og ved der er ligeså mange gode råd, som der er små PA udlejningsfirmaer og musikforretninger. På et forum som Hifi4all, soundcheck mv. kan man spørge andre og få endnu flere indput – nogle gode andre mindre gode. At du slet ikke ønsker at hjælpe men kun håne kan jeg kun undrer mig over, da jeg slet ikke er i tvivl om dine faglige kompetencer (det er ment helt seriøst).

  12. Har lige fundet "tråden" frem og det er en 18" sub på 45 kg. Ikke et monster på nogen måde og heller ikke end Behringer (og måske alligevel – det kan jo være OEM hvilket jeg naturligvis burde have undersøgt på forhånd).

    Jeg anbefaler heller ikke i blinde, men foreslår et system og siger de skal gå til den lokale, og se hvad de kan tilbyde. Jeg skriver også de ikke får øresynderrivende lydtryk, og at hvis det er det de vil er der kun PA tilbage og skriver hvad det ca. vil koste. Jeg kan virkelig ikke se hvor mine uinteligente og ukompetente svar findes.
    Mao. får de et system indenfor budgettet, som har visse begrænsninger. Der er andre der foreslår et Behringer sæt med to højttalere og en mixer. Det er ikke særlig smart, og det ved man hvis man har prøvet lidt. Men det er måske derhed du vil? Jeg ved det ikke for du giver jo absolut ingen konstruktive brugbare løsninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *