Endelig!

Det er med betydelig begejstring, at vi denne morgen beskuer vores carport. I stedet for min elskelige og kære svigermors med ubegribelig venlighed udlånte diminutive Nissan Micra holder i stedet en mægtig Mercedes. Den er ikke ganske ny, men til gengæld er den så ny for os, og det er vel i virkeligheden det, som tæller. Lidt ligesom på mirakuløs måde at anskaffe sig på fordelagtigste vis en nyere brugt men velholdt kone. Helt spritnye modeller indenfor begge områder er udover at være uopnåelige jo også både dyre i indkøb og drift og heldigvis heller ikke akkurat attraktive, tilsammen en formidabel forhindring.

Som den holder der ved siden af den lillebitte Nissan Micra er en Mercedes E270 CDI T en veritabel tank af en vogn. Turen i går til Thisted for at afhente vidunderet var virkeligt en øjenåbner i bilteknologi og da ikke mindst, hvor gigantisk-grelle disse kan være. Som i dette tilfælde, selv om det naturligvis heller ikke giver megen mening at sammenligne en bil med en nypris på over en million til en med samme på under 100.000,- stærkt afgiftsudhulede danske kroner. Om den nye så er 10 gange er måske tvivlsomt, men mere end 9 gange er den da. Turen derop føltes uendeligt lang i den lille blik-madkasse med køreegnskaber, der fra 100 km./t. mest mindede om barndommens ligeledes uforsvarlige kørsel ned ad stejle bakker i en løbsk sæbekassebil. Hjemturen var ren luksus og efterfølgende søgte den nybagte luksus-brugtbilejer straks atter ud på landevejene for at teste vidunderet.

Med avanceret klimaanlæg og parkeringsfølere og automatgear og ergonomisk/elektrissk sædeindstilling og en acceleration næsten som den raketslæde, hvormed oberst Paul Stapp testede grænserne for menneskelig acceleration (af den slags, hvor den udsatte efterfølgende havde noget at berette), er vi i drømmeland i dag. Så mangler der kun en tur til Scantune i Galten for at “oppe hypperne” lige de sidste 30% til næsten “vertical take-off capability” Alt i alt en fed bil, som allerede er i gang nu her fra morgenstunden med at afvikle alle de beklagelige hængepartier, hvor en Micra ikke har været rummelig nok. Vruuumm!, vi må nu osse huske at lægge penge til side til fartbøderne. Efter i de senere år at have haft en positiv audio-indikation af, hvor hurtigt vi kørte (når vi nåede grænsen på motorveje ophørte enhver samtale samtidigt af pga støj), så er det noget anderledes i denne kørende dagligstue.

Så er det, man her på sin fødselsdag sidder og undrer sig over, hvorfor i alverden vi ikke har gjort det her noget før, for vi kører trods alt over 30.000 km. om året. Alene forskellen i brændstofforbrug, som underligt nok er til denne her kraftige models fordel i sammenligning med den nyligt voldsomt-pludseligt afdøde Opel Omega, ville faktisk have kunnet betale den ikke vanvittigt store forskel i anskaffelsespris. Noget dumt kan vi godt selv se nu og så¨må det jo være ganske let at se.

Nå, derudover er der nu ikke tale om noget “statement” i god smag, vi har blot købt en fed arbejdsbil. Anderledes kunne man have gjort det, hvis man i stedet havde anskaffet den fornyligt re-lancerede 3-hjulede engelske Morgan-racerbil. Denne replica af en tudse-gammel klassiker anvender såmænd en Harley D-motorcykelmotor i stedet for den oprindeligt monterede engelske Matchless-ditto. Udover det, så ER der samtidigt tale om en replica IKKE af en bil, men naturligvis af en motorcykel. For grunden til, at man hos Morgan sammen med datidens giganter Morris og Austin og mange andre mere mistrøstige firmaer som Reliant lavede 3-hjulede biler var jo den ret prosaiske, at der så afgiftsmæssigt VAR tale om motorcykler. Som der ingen afgifter var på.
Nå, det kan nu sagtens være sjovt at køre en tur i denne nye Morgan med en acceleration på 4.3 sek. til 100, men megen stabilitet er der nu næppe i den ved en dobbelt undvigemanøvre. Ingen stabilitet overhovedet er nok det bedste gæt, her er selv en noget alternativt-styrende Micra bedre. Og tro os, DEN er rigelæigt spændende allerede…

10 meninger om “Endelig!”

  1. Hej Poul,
    Tillykke med MB'eren – se det er jo en rigtig vogn! – den kommer til at skabe stor glæde, både på den korte og den lange bane.
    Har jo selv haft nogle stykker, eller ja måske endda fem – ser absolut ingen konkurrence fra nogen anden bilproducent.
    Kommer der mon et billede af slæden og er det mon en W210'er eller den nyere W211 i har købt jer? E270CDI T er jo, som bekendt, ikke en fyldestgørende betegnelse i disse kredse 🙂
    Mvh
    Frederik

  2. Det er en prosaisk særdeles velholdt årgang 2001 og jeg skal forsøge at finde ud af nogte. rart m en lidt sent at komme ind i jeres fornemme klub…
    Vi skal nok huske begge dele både fart-og cruisekontrol som vist allerede reddede os på ven hjem igår. Med vor gode ven Jakob halsende faretruende bagefter i den lille Micra-potte.
    Ja, det er meget godt med den Reliant, men den laver de så vist heller ikke længere…Grundene er nok flere.

  3. jamen dog, så har vi jo en W210 tilfælles. Så længe man holder øje med rust og giver den det bedste motorolie penge kan købe – så kvittere den med super komfort og masser af plads.
    F

  4. Og vi kan vist også godt tilføje at, her i Jylland i det mindste, synes vi det er en god vane at vaske sin bil. Den W210 du har var jeg helt nervøs for at strejfe med mit tøj…
    Noget andet; er der en levering på vej til en fælles bekendt her idag eller i weekenden?

  5. hehe, skal vi nu til at bruge Poul forum til kommunikation omkring varelevering osv.? anyways, nej ikke endnu. Levering Fredag har nu heller aldrig været på tale – derimod er weekend levering nærmest en specialitet herfra. Søndag bliver dagen – jeg skriver til Palle nu 🙂

    (bilen er blevet vasket, men knæoperationer, voldsomt mange opgaver osv. får en bilvask til at virke som en fuldstændig ligegyldig opgave – med mindre man altså bor i Jylland og har helt utrolig megen fritid 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *