mandag den 21. februar 2011

Lys i pæren

Efter en både stille og alligevel ubehageligt begivenhedsrig uge er der atter dømt hverdag i det lille firma. Det vil sige, helt hverdag er det naturligvis ikke, for vi er stækkede på nogenlunde samme trælse måde som flamingoerne i Zoologisk Have, der heller ikke kan flyve. Ikke at vi ligefrem ønsker nogen gentagelse af vores egen flyvetur i tirsdags, men også mulighederne for relativt retlinede bevægelser med tunge ting er begrænsede. Indtil der atter holder et køretøj i carporten, og det er så det, som denne morgen bl. a skal gå med. Og så osse lige huske det dér lille ekstra kram, som er blevet enormt meget påtrængende at huske efter vores uheld.

I al skyndsomhed her i vores hifi-forbrugerhjørne skal vi dog lige huske en servicemeddelelse. Som er så indlysende, at alle naturligvis allerede burde vide det og selvfølgelig derfor ikke er det. Fordi det er særdeles vanskeligt at undervurdere den samlede kollektive intelligens af selv mange mennesker, når de blot allesammen er uvidende nok. Det drejer sig ellers om noget så simpelt som en el-glødepære. Og den kendsgerning, at ledningsevnen på mange metaller falder, når temperaturen stiger. Det sidste er især smart til at egrænse strømmen, efter at den altså har været stor nok et stykke tid til at varme glødepæren nok op til, at den kan kyse. Og dermed øger sin modstand og dermed sænker strømmen.

Og så over på Nerds.dk, hvor en fyr måske har undret sig over, at hans bittesmå JBL-pruthøjttalere har blitzet løs inde i kassen, når han spiller. Han spørger derfor meget fornuftigt, om han kan ændre på lyden ved at skifte pæren. Og det selvfølgelige og eneste mulige svar kommer naturligvis ikke, men det lyder: JA, du kan sagtens tage pæren ud, menb så spiller diskanten blot ikke, fordi signalet til diskanten suk går gennem pæren. Ellers var der nemlig overhovedet ingen teoretisk mulighed for, at pæren kunne virke som overbelastningssikring.

Intet subtilt elektronisk "føleri" her, simpel 1800-tals basis-teknologi med modstands-definerende temperaturer. Til gengæld kan man sagtens kortslutte pæren med risiko for at brænde prutdiskanten af (alle sparer jo altid hvor de kan ogg tit noget mere end de burde) og det vil garanteret give bedre lyd. Fordi en diskant med en ulineær både impedans og DC-modstand i kraft af glødepæren i serie heller ikke vil have nogen entydig DELEFREKVENS. Fordi et passivt filter simpelthen FORUDSÆTTER en konstant impedans.

Denne ultra-lavteknologiske form form for overbelastningssikring findes iøvrigt også i vores egen professionelle branche og er en stensikker garanti for elendig lyd. Også længe inden pæren begynder at lyse blot en smule konstant, fordi impedansen og dermed delefrekvensen allerede er begyndt at "sejle rundt".
Det er en billig og simpel og ganske effektiv måde at beskytte noget forbandet bras mod at gå i stykker. Det er også også fuldstændigt idiotisk at købe et produkt, som ligefrem visuelt udsender tydelige "advarselsblink" om, at det er tilstrækkeligt underdimensioneret til i praksis ALT. Som at købe en billig boremaskine, hvor overbelastningsknappen "trigger" hele tiden, så man aldrig nogensinde får boret blot et eneste skide hul (beklager den lettere latrinære tone).
Køb dog en ny højttaler og smid det her lort væk, kan det siges meget simplere? Vi kan ikke, heller ikke fatte hvorfor dog ingen andre siger det.

5 kommentarer:

Blogger czn sagde ...

Lydbranchens svar på en fiat punto med hængende håndbremse, hehe.

Jeg ville blive flov og ikke nævne noget til nogen, hvis jeg fandt en pære i mit delefilter.

Jeg tolker indledningen som om I har et køretøj i kikkerten?

21. februar 2011 kl. 17.45  
Blogger Poul M sagde ...

Mja, vi skal have en stor stationcar hurtigst muligt a la Volvo eller lignende vi har desværre ingen fundet endnu æv Tip ønskes meget gerne

21. februar 2011 kl. 17.59  
Blogger czn sagde ...

Et par brugtvognsforslag: En ford S-max eller mondeo med mindre end 5 år på bagen og en 2,0 TDCi- eller benzinmotor. Modellerne foreslået pga blogindehaverens lidt højtragende statur (der er god benplads) og ikke mindst rummelighed til varer. Mest for pengene får man med mondeo, da et utal af dem er frikørte sælgerbiler. Jeg har ofte lånt en mondeo 2.0 TDCi stationcar. Den har rigtigt gode køreegenskaber.

Mondeoen altså førstevalg, men skal der mere plads til, så er S-max et (dyrere) alternativ.

Jeg skal nok vende tilbage med flere forslag, hvis prislejet er forkert.

Slutteligt: jeg får ingen kommision af ford, og jeg kører til dagligt selv et andet og lige så ligegyldigt mærke...

21. februar 2011 kl. 18.40  
Blogger Jeppe Sjørslev sagde ...

En Volvo V70'er kan da transportere det meste.

Fra staterne berettes der endvidere om deres uovertrufne egenskaber, når det kommer til transport af Voigt piper.

/Jeppe

21. februar 2011 kl. 18.41  
Blogger Poul M sagde ...

Jamen takker for de fine kandidater, som det er op til fruens kritiske sans at vurdere. Hvis nogen kender nogen der osv er vi meget modtagelige...
Ellers sidder vi sjovt i dag og roder med et sæt Lowther PM 3, som jeg selv havde i et sæt TP1 for mange år siden. Jeg husker det lød fantastisk sjovt dengang og det gør det stadigvæk. Udover at det skratter lidt. Til gengæld lyder det så ikke nødvendigvis godt men kik gerne forbi en dag, Jeppe, hvis du skulle have lyst til at sammenligne Lowther med store Altecs og JBL. Smag og behag er naturligvis forskellig, men om den så kan være så forskellig må du jo vurdere.
Derudover har vi ikke set nogen stationcar endnu, hvor der kan være et sæt JBL-biohøjttalere men mindre kan nu nok osse gøre det...TP1-erne kunne der sagtens være en 4-6 stykker af i den kuldsejlede Omega

22. februar 2011 kl. 08.49  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start