Jord i hovedet!

Ingen billeder endnu i dag af vores “små” nye JBL-bunde. Dette skyldes primært (og tillige sekundært og tertiært og kvartært og kvintært o.s.sv.-forklaring på dette latin-pilleri kommer senere), at vi i går ikke havde tid til at hente dem oppe hos uhyre elskelige Ole kasse-bygger i Randers. Det må så i stedet blive i dag hvor det allerede har været alt for sent alt for længe for små forventningsfulde børn. Som denne skribent.

Til gengæld har vi så fået noget, som vi slet ingen forventninger havde om. Denne gang er det en EMT 930 med EMT-arm og det hele en ekstra motor og jeg ved ikke hvad. I betragtning af, at der allerede på bordet ved siden af denne arbejdsplads står en aldeles ørkesløs SME 30-pladespiller (for så vidt den ikke er tilsluttet lysnettet så det er den vel), så er dens anvendelsesmuligheder måske forudsigeligt begrænsede. Til gengæld er skrumlet rigtigt godt til at stå i vejen i sin køreplinth med sand i og alting.

Ellers kan i dagens avis læse, at atter en af denne skribents ydmyge forudsigelser er gået i opfyldelse. Om det så er “desværre” eller “heldigvis” eller noget helt andet eller tredie er helt ligegyldigt. Ligeså ligegyldigt som at hændelsen var ganske uundgåelig og når noget er det, er det jo faktisk ganske let at være spåmand. Blot mærkeligt at det så kom som en overraskelse for så mange. Det er B&O-bossen Kalle Hvidt Nielsen, som har fået “vist vinterdøren”, som det engang vist hed. Eller måske noget andet, han er da så vidt man kan forstå “blevet gået” fra B&O og det forstår man sagtens. Ja faktisk burde enhver som denne skribent have kunnet se det fra starten.

I sine fra sin stilling vitale og påkrævede offentlige fremtrædener er var Kalle en katastrofe. Kalle er simpelthen i sin fysiske fremtoning en af “naturens krabber”, der som sommerstrandgæster formodes bekendt IKKE kan bevæge sig direkte fremad. Kalle bag en pult udstrålede så intens medie-ubehag, at man selv blev skidt tilmode. Som indbegrebet på en “syg høne” i sin fremtoning rivaliserede Kalle Hvidt Nielsen med selveste den hidtil ubestridte mester, Naser Khader. Meget mere “Mr. Modsat” end Danske Banks altid majestætisk fremtrædende Peter Straarup finder man næppe. Eller heldigvis, afhængig af, om man betaler løn eller har ham som leder af konkurrenten. Kalle kunne som vi spåede umuligt løfte opgaven ligeså lidt som verdens bedste sprinter på 100 kg. nogensinde vil kunne vinde Tour de France-klassementet..

Ingen kan beklikke Kalle Hvidt Nielsens faglige præstationer, de er formidable. I løbet af sin blot et-årige regeringsperiode gik B&O fra store livstruende underskud til et lille overskud. Det sidste ganske vist kun i det seneste og formodet bedste kvartal, men han har trods alt osse kun haft ialt 4 kvartaler til at vise sit værd.
I stedet har man så valgt det, som også Århus i går gjorde. Nemlig en ung fyr, som ikke taler om ligegyldige produkter længere, men til gengæld så meget mere om “branding” Det bliver en spændende kur for hæderkronede og engang rent “ingeniør-drevne” B&O. Dengang ville Kalle have været manden, men det er blot ligegyldig historie nu. Som al historie er om et lillebitteøjeblik for de allerfleste med den støt-faldende danske historiske bevidsthed. Til mere og mere at minde om en guldfisks, der oplever noget helt nyt, hver gang den svømmer om hjørnet i sin lillebitte runde bowle. Altså kort.

Om denne unge “branding-fyr” så får held med sit forehavende har vi ingen ide om. Med en fortid hos (godt nok lidt så-som-så) genopstandne engelske Triumph Motorcycles ville blot synet af ham få denne skribent til at vælge noget HELT andet, men det er ikke ret relevant siden jeg aldrig har haft kørekort. Det er muligt, at det er det, der skal til, men risikoen for at en ung branding-spradebassetype skræmmer en hel kunde-generation væk er nu ikke helt ubetydelig.

I det hele taget er “branding” noget interessant noget. Der er sådan lidt “sælgen-sikre-systemer-til-at-vinde-i-Lotto” over det. For hvis man VIRKELIGT ved, hvordan man skal gøre for at vinde helt sikkert, hvorfor så i alverden dog fortælle ANDRE om det? Århus har som sikkert de fleste andre byer den helt “honnette ambition” at blive kendt over hele verden. For et eller andet, som man ikke er helt sikre på og det er til at forstå men tydeligvis helst uden at lave alt for meget om på alting. I den hen-retning har man så ind-hyret et par engelske branding-eksperter til at løse opgaven. De ser meget begejstrede og overbeviste ud om byens fortræffeligheder, så mon ikke de snart flytter hertil permanent? Verdens bedste by burde kunne tiltrække alle de andre allerbedst begavede (udover denne intelligente skribent forstås).

Vi får så se, hvad englænderne kan. Ihvertfald starter det da godt og lyder næsten som om, at de mener det, de siger. På sådan en sær lidt halv-kikset skolekomedieagtig måde. Vi vil nok ikke holde vejret men udover det er Århus nu en ganske dejlig by. Men det er en smule optimistisk at tro på, at man kan “brande” sig til alting. Som sagt, hvorfor har disse geniale englændere så ikke fået sig nogen bedre og højere-betalende klienter i deres branding af deres EGET firma? Sådan er der så meget. Hvis man IKKE brander, så forsvinder det egentlige produkt, og hvis man brander FOR MEGET, så forsvinder det egentlige produkt OSSE. Forbdi selve brandet er blevet produktet.

Overskriften i dag refererer til en anden let måde at tjene penge på. Hvis ens kunder altså har “tellurium” i hovedet, det latinske navn for “Jorden/jord” I den mest outrerede del af pseudo-videnskabeligheden, som findes i vores kære hifi-hobby, er der kommet et nyt interessant produkt. Et faseliniært kabel ved det ildevarslende navn “Tellurium” som naturligvis ikke qua sin oprindelse kan blive noget registreret varemærke. Omtalen lover cit. hifi4all sand faselinearitet” ..du vænner dig til at høre mere af de enkelte bastoner, netop fordi de ikke rammer dig i en stor bunke.” Om det så betyder, at der er en enkelt leder til hver enkelt frekvenskomponent er ikke til at vide, men godt må det vel være.

Nu er påstandene ikke vældigt godt underbyggede videnskabeligt som om det osse skulle betyde noget. For eksempel adresserer firmaet helt tydeligt et område, som indtil videre aldrig har kunnet påvises. Eller måles, men det sidste er altid ligemeget når brandingen kører. Og det gør den, helt vildt! Dette forrygende super-geniale hemmelige kabel er tilsyneladende tæt hemmeligtstemplet-indhegnet af talløse patenter. Eller ansøgninger, måske, som ifølge importøren gør det umuligt at fortælle om dem.

Det sidste er ikke fuldstændigt korrekt, da en relevant patentansøgning (den kendte “patent pending” allerede blokerer efterlignere, fordi den nødvendigvis skal skal ja netop offentliggøres. For at se, om den krænker andre patenter. Det eneste, den ikke kan være, er altså hemmelig
.. Hvis den altså efterfølgende kan imødekommes Om det her “jord-værk” er helt løgn og latin er ikke til at vide. Eller også er det, trods alt er ingen geniale elektronikdesignere længere tilknyttet den i mange årtier stagnerende hifibranche i forlængst frit fald.

Det bedste bevis for så vidt et sådant kræves af nogen, der har opfundet noget, som ingen andre nogensinde teoretisk har kunnet erkende? Kablerne er simpelthen ALT FOR SKIDE BILLIGE, kun ganske få tusinde kroner for denne rene revolution. Hvis man virkeligt som skrevet patentmæssigt havde “indhegnet” verdens bedste og mest revolutionerende produkt, som korrekt i modsætning til alt andet kunne gengive akustisk fase, så ville man jo nok tage markedets højeste pris. Alt andet ville være revolutionerende.DUMT! Ikke overraskende var den nyopfundne lette plasticspand derfor langt dyrere end den tidligere zink-spand. Billigere at lave, langt dyrere alligevel fordi den var bedre og sådan er det vist altid.

Nå, det gør man så ikke ligeså lidt som man begrunder navnet “Tellurium”/”Jorden/jord”Som så vidt vides ingen mulig anvendelse har som “super-leder” Det er vist mest sådan en slags affald blandt grundstofferne. Sådan er der så meget og så længe der er Jord nok i hovederne” så kan man altid dyrke lidt kartofler, som “De Gyldne Løver” engang besang.

10 meninger om “Jord i hovedet!”

  1. Ja, det med at bruge en patentansøgning som støtte i brandingprocessen er en god ide, såfremt man kun er ude på at brande. Man benytter sig igen af folks generelle uvidenhed og antager at de fleste tænker at så er produktet helt sikkert noget særligt, når det sættes i forbindelse med ordet patent. Men ak, det er jo så sørgeligt nemt at SØGE om patent, vel vidende at man aldrig opnår det, og imens må konkurrenterne ikke lave og udstille noget tilsvarende men på den anden side er man nødt til at offentliggøre sine ideer i det frit tilgængelige patentregister. Så hvis vi gad kunne vi godt kigge ind og sikkert i det mindste få noget at grine af.

    En ting er at en producent, det vil sige højst tænkeligt et par fyre med forbindelser til en kabelfabrik, kan finde på at lave en far-out historie om kablets (fantastiske) evner, men værre er det at en forhandler af det slet ikke bruger den mindste kritiske sans og fravælger det. På den måde kunne han vise at han er vagt om sine kunders penge og anseelse. Men nej, så hellere tage attituden med at spille uvidende og behageligt moderne a la "det må folk jo selv tage stilling til, jeg sælger det blot". Det er dæleme tyndt i min optik.
    Jeg håber en af de tre hififora vågner bare lidt op og skynder sig at teste dette vidunder straks!

  2. Go' morgen Jacob,

    Du tager så ganske fejl af mig!

    Nogle mennesker interesserer sig for konstruktion, teknik og baggrund, men ikke synderligt meget for hvorvidt ydelsen er på plads.

    Andre mennesker er for såvidt ligeglad med om kablet er udført af snoede sengelagner, men har fokus på lyden, hvilket i min optik passer bedre til interessen for selve musikken.

    Jeg hører til dem som benytter mine ører og udvælger produkter ud fra det jeg hører.

    Jeg sover ikke med en loddekolbe under puden. Teknik er ikke synderligt interessant for mig.

    Du er mere end velkommen til, at låne nogle kabler. Måske vil du være i stand til at gennemskue om det blot er marketing, eller reelt et interessant produkt.

    De bedste hilsner
    Morten

  3. Åh, nej ikke en af de der "jeg stoler på det, som mine ører siger" – folk. Og inden længe kommer vi også til at høre den klassiske: "Hvordan kan du udtale dig om det produkt, hvis du ikke har hørt det?"

    Ja, ja, folk vil åbenbart narres. Se f.eks.:

    http://www.machinadynamica.com/machina41.htm

    http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=78343

    Forklar lige hvori forskellen i forhold til alle disse kabelfantasterier er. Det pseudovidenskabelige sludder er i hvert fald ikke af større lødighed i nogle af de kabelreklamer, som jeg er stødt på rundt omkring, end i markedsføringsmaterialet til "the clever little clock"

  4. selv med alle de skrækhistorier du har fortalt om EMT kunne den være sjov at have

    Ham Triumph manden – det er vist knald eller fald – men det han gjorde med Triumph var ikke at skræmme de gamle kunder væk – han holdt fast i den tre cylindrede motor og skrottede en masse planlagte "moderne"ting – dermed lod han Triumph emme af genopstanden retro – empire – classic motorcykel – og det ramte lige i hjertet på alle de 45-60årige mænd som synes japansk var klamt og Harley for meget

    Hvis han kan forny B&O uden at tabe de gamle på gulvet – tja

    Fremtiden bliver jo streaming og trådløse forbindelser – det har mange gjort allerede – spørgsmålet er om B&O kan gøre det flottere og bedre ?

    EMT er det ikke den du siger rumler meget? – er det mon en 14 tommer arm der sidder på sådan en krabet

  5. Med korrekt vedligeholdelse kører den helt fint og den her har stået i et prof. musikerstudie i 25 år plus med sin forvoksede 9-tommers arm. Var det noget, prisen skal nok være anstændig…?
    Nu var og her det nye Standard-Triumph jo i sig selv svær, da al arv jo alligevel forlængst er forsvundet. Det er muligt han har gjort det bedre end andre kunne have gjort det dårligere, men mig sælger han nu ikke et motorcykelkørekort til. Derudover håber jeg da det bedste for B&O det er en helt anden sag, og Kaalle Hvidt var da en hel-kikser af rang som den store rorgænger i offentligheden

  6. Kig lige i JP Århus i dag og fortæl mig om ikke vores engelske brandingeksperter ligner væverne fra HC Andersens eventyr?

    Hilsen Pia

  7. jeg kan anbefale den lille film strip der er på triumph club danmark med Tue

    http://www.triumphmc.dk/

    Netop hans budskab med at være bedst til et mindre område og være unik frem for at være ok god til en masse områder er jo netop hvad B&O har brug for ,,,,

  8. Til Kim: Jo lidt synd er det vel og da især fordi den anden SME 30 der er sat til lysnettet overfor osse er noget støvet på støvlåget. Tænk at have for travlt til livets sande glæder. Det varer forhåbentligt kun en overgang.
    Til Ruben: Ja, det lyder fornuftigt nok under forudsætning af, at det kan implementeres i et firma af B&O´s trælse mellemstørrelse. Hvor man er for stor og traditionsbundet til at være unik og for lille til at kunne vælge hvor man vil være det. Eller måske snarere ALT for stor.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *