onsdag den 23. februar 2011

For godt til at være sandt!

I vores fortsatte jagt på bil-lykken skal vi lige starte med at sige tak for alle de tilkomne gode råd. I går blev vi ellers slemt fristet af en helt ubegribeligt velholdt kæmpestor Volvo 740 i Svendborg. Det var næsten alt for godt til at kunne være sandt: En vanvittigt flot angiveligt gammel stats-tjenestebil, der nu blot henstod uregisteret til en slik, ja den angivne absolutte lavpris var endda inklusive registrering og afgift og alting. Der stod drømmebilen simpelthen i al sin imponerende benzin-slugende vælde.

Og det gør den så stadigvæk, for vi har besluttet at købe en stor og billig bil. Man behøver vel heller ikke være nogen særlig spåmand for at kunne forudse, at benzinpriserne i de kommende uger simpelthen vil eksplodere. Ikke at der nødvendigvis bliver nogen reel mangel, men når et land som Libyen med verdens største oliereserver "bobler" løs, så er der frit spil for alle spekulationer og hysteriske opkøb. Hvordan det ender er ikke til at vide, men hvordan det til gengæld BEGYNDER, er til gengæld ganske let. Hvis nogen tror, at markedet for store benzin-uøkonomiske biler har nået bunden skal de nok tro om igen. Der er ganske langt igen, venner!, som det engang nogenlunde lød i en ellers både uhyre forglemmelig og netop nok derfor forlængst glemt dansk popsang.

Tilbage til vores Volvo, som altså så ikke bliver vores, dertil er vi simpelthen for ængsteligt anlagte. For det første er privates "underhåndskøb" af billige statsbiler jo normalt ikke vældigt hyppige, og problemet bliver kun større af, at ejeren aldrig selv efter adskillige år har KØRT i bilen efter sit heldige og uhyre fordelagtige køb. Hvordan det så lige er foregået, måske blot betalt til kaffekassen. Da den jo netop ikke er indregisteret med afgift har den derefter blot holdt stille. At den i mellemtiden har undergået betydelig præventiv og kostbar kosmetisk vedligeholdelse er næsten også for godt til at være sandt dér i sin opvarmede garage. Til ingen verdens nytte indtil måske nu.

Hvor denne vidunderlige bil i virkeligheden kommer fra aner vi ikke og det finder vi aldrig ud af. Desværre ved vi så godt, hvor den IKKE kommer hen, nemlig hertil. Når en historie er alt, alt for gunstig og god men udelukkende for KØBEREN,som den her er, så bliver gamle rotter betænkelige. Som foran den fristende ostehaps lige der på vejen foran én med den underlige fjeder-lastede spring-fjeder ovenover. Alt, alt for godt til at være sandt og allerede i første samtale villig til yderligere betydelig rabat på en allerede problematisk lav pris. For et fremragende produkt. Vi kan naturligvis tage fejl, men det finder vi så ikke ud af. Men har nogen sådan et håbløst skrummel, som de gerne vil af med til ellers sædvanligvis godtroende folk som os, så sig til. Eller noget andet stort og billigt, de dyre frister ikke alverden i denne tid, hvor brugtpriserne vist kun kan gå den vej, som "katten skraber" Helt vildt tror vi!

11 kommentarer:

Blogger levesen sagde ...

Altså det har aldrig været gratis at købe og køre i bil. Det er een lang løbende udgift og det ændrer sig ikke. Økonomisk er dieselmotorer bedre end benzin ditto og de holder meget længere. Køber man for billigt får man lov at betale meget i reparationer og køber man dyrere slipper man næsten. Der er ingen mellemvej:-)
Der findes såmænd små firmaer som lever af at formidle biler, købe for private og lave en god handel for dem som ikke kan eller vil selv. Min egen bror har et sådant firma ved siden af sit job som afdelingesleder i et større bilfirma, måske du skulle lade ham lege spejder?

23. februar 2011 kl. 09.57  
Blogger Thomas sagde ...

Der er to ting der er ufravigelige når jeg køber brugt bil, den ene er at jeg skal kunne tage en prøvetur og den anden er at sælger er okay med at prøveturen går til en tilfældig mekaniker i området hvor jeg kan få bilen kigget igennem i bunden. Mekanikerchecket er for min regning.

Næste step er at checke bilen for restgæld ved at taste stelnummeret ind i https://www.tinglysning.dk/tinglysning/forespoerg/bilbogen/bilbogen.xhtml

Hvis både jeg selv og mekanikeren synes at bilen ser fornuftig ud og der ikke er skjult gæld i den, så kan jeg personligt godt leve med at historien er lige lovligt fantastisk, bilen er hvad bilen er og indimellem sker der vel fantastiske ting.

Til sidst udfylder jeg en slutseddel, fx. en af dem fra http://www.fdm.dk/slutseddel og suser på motorkontoret for at omregistrere bilen.

23. februar 2011 kl. 10.01  
Blogger levesen sagde ...

Processen med at købe er ligesom noget andet. Her forstår jeg at P vil have input på hvilken bil det kunne være. I min bog kører Volvoer op til 850 serien, som om de kører på lagkager. De sejler og vugger og man har en fornemmelse af den ikke har fat i noget. En stor bil skal have en bedre undervogn end en lille, ellers går det helt galt når den læsses. Den Omega I havde før, var også slem til at sejle rundt. Trængte voldsomt til nye dæmpere.
Der er faktisk kun et mærke som kan det der med at lave store biler som ikke sejler; Mercedes. Selv kører jeg Alfa, for jeg hader at køre i store biler. Men en Mercer den ved hvad den laver, som man siger...Og så en den jo lidt standsmæssig, men er det et problem med den kundegruppe du har Poul?

23. februar 2011 kl. 10.36  
Blogger søren sagde ...

hej
nu ligner denne side lidt hifi4all, nerds mm. - altså fyldt med kloge-åge'r (hvordan skrives det i flertal?)
mvh søren

23. februar 2011 kl. 11.43  
Blogger levesen sagde ...

Fint. Vi er nemlig ikke dummere end dem på de andre sider!

23. februar 2011 kl. 12.43  
Blogger Poul M sagde ...

Hej Søren: Er det virkeligt så galt? Derudover er rådene mægtigt fede for en mand uden kørekort som denne skribent. Udover at det jo til alt held ikke er noget en eller anden har for-læst sig til på nettet men rent faktisk erfaret selv. Det giver nu god mening for mig!
Men sikket dog et skræmmebillede ellers, uha!

23. februar 2011 kl. 14.00  
Blogger søren sagde ...

hej
jah, du ved overdrivelse øger forståelsen - men måske startede det sådan på hifi4all mm.
slå hårdt ned på, men du kan styre det ;-)

23. februar 2011 kl. 15.55  
Blogger Thomas sagde ...

Hvad er dine behov egentlig, Poul? Er to sæder nok eller skal der være bagsæde til datteren? Hvor stort er det du transporterer og er det tungt eller mest bare noget der fylder? Er der en pointe i sådan noget Citroen Berlingo agtigt i stedet for en konventionel stationcar, der er jo lidt højere til loftet i sådan en bandit og det kan måske give nogle andre muligheder?

23. februar 2011 kl. 17.47  
Blogger Poul M sagde ...

Vi bliver nok nødt til at have en stor personbil/stationcar til hele familien, da den osse dublerer som personbil med separat firma-kørselsregnskab. Varerne er større end de er tunge og en opdateret udgave af en Opel Omega er helt fin. Igen tak for glimrende sparring!

24. februar 2011 kl. 06.27  
Blogger mirland sagde ...

Hej Poul

Jeg er heller ikke den store bil-kyndige, men en af mine venner har den her til salg: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/mondeo/20-trend-stcar/592637

Vi kører selv Ford og er mægtig tilfredse med det...

24. februar 2011 kl. 08.24  
Blogger Poul M sagde ...

Vi takker for alle gode og velmente og kompetente råd. Vi er endt med at købe en fed og kæmpestor diesel-Mercedes fra 2001, som er usædvanligt vel-og vedligeholdt. Atter angang tak for hjælpen til jer alle sammen, både jer her og dem, der mailede og ringede
KH
os

24. februar 2011 kl. 13.22  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start