torsdag den 13. januar 2011

Sofaer på Sjælland

Inden vi i dag begiver os over i den sædvanlige, eftertænksomme tone på denne side, skal vi lige huske at spørge, om nogen af vores ret så mange læsere tilfældigvis skulle have et ærinde med en tom kassevogn fra hovedstadsområdet til Gyllands hovedstad. I så fald ville der nemlig "vanke" en dusør for afhentning af et par Stouby-sofaer. De er hverken voldsomt voluminøse eller totalt tunge, men kan altså alligevel trods ikke være i vores rummelige Omega. Vinke, vinke med en håndfuld pengesedler!

Som man ser i Folketinget (eller måske nærmere rundt omkring i gangene), så kan politik være mange ting. Det vil sige, det KAN det, men er det desværre sjældent. For det meste minder enhver politisk udfoldelse i alle lande og til alle tider om kampen for pladserne i det synkende "S. S. Titanic"´s alt for få redningsbåde. Som dengang i Nordatlanten er der altid flere ansøgere om de få pladser, end der ja jo ligesom altså er pladser. Som i alle andre tilfælde af dette fortsatte forunderlige "udskilningsløb" blandt disse politiske "etapecykelløbs-ryttere"drejer det sig hele om at placere sig hensigtsmæssigt. Hvis man er såkaldt "klassements-rytter", det vil sige en slags, nødvendigvis altid midlertidig som livet og særligt det politiske, topkandidat på sit politiske hold, ja så må man altid strategisk placere sig i førerfeltet.

Omvendt, hvis man er politisk arbejdsmand, så kæmper man så helt sin egen kamp for ikke at blive hægtet af det politiske hovedfelt. Man skal som politisk "vandbærer" være klar til ubetinget at støtte den til enhver tid herskende "politiske folke-tribun", topkandidaten i sit eget parti og på samme tid holde alle det samme partis evige politiske opkomlige nede. Fordi enhver politikers første instinkt ved den daglige opvågnen naturligvis er at trampe løs i de "politiske pedaler" For enhver pris at holde sig i sikkerhed i den midterste del af feltet og for om mulig en endnu mere enhver pris at undgå at blive agterlanterne. Det betyder så, at ethvert politisk ideal sagtens kan ofres på presseomtalens ubarmhjertige alter. Det, som sikrer genvalg.

I øjeblikket kører der et par sjove sager i det lokale byråd. Den ene drejer sig om en udskudt renoveringssag af denne skribents gamle kollegium, Skjoldhøjkollegiet. Dette kæmpestore kollegium ligger pisselangt væk fra Universitetet og dermed samtlige andre uddannelinstitutioner og er dermed permanent sidste-valg blandt de studerende. Eller det samme sagt på en anden måde: Permanent første-FRAVALG når man finder noget andet. Hvadsomhelst andet er bedre. Allerede dengang det var helt nyt og denne skribent boede der i 3 lykkelige år var der en massiv fraflyning fra denne håbløse Friis og Moltke-designede beton-øjebæ midt derude i et snusket industrikvarter.

Allerede fra starten var byggeriet uhjælpeligt renoveringskrævende, en flot gennemført total manglende omhu og helt usædvanlig konsekvent gennemgående byggesjusk var evident fra dag 1. Da jeg boede der var kollegiet næppe færdigbygget og byggeriet har så stort set været i gang siden. Ikke for at bygge noget OP, mere for sådan at forhindre lortet i at falde helt sammen. Ikke overraskende er kollegiet forslumret og for overhovedet at udleje blot nogle af værelserne, så har man måttet fortolke begrebet "studerende" noget kreativt. det hele er endt op i en veritabel social-eksperimentel menneskelig smeltedigel, hvor halv-og helkriminelle udlændinge og socialt marginaliserede leverpostejs-danskere og østeuropæiske håndværkere og få uheldige ÆGTE danske studerende fylder de ledige pladser (næsten) op. Ikke helt, ligegyldigt hvad man gør er det ikke lykkedes at generere andet end underskud på driften i utallige år og ikke overraskende øges dette underskud markant hver eneste gang definitionen på begrebet "studerende" udvides. Vi er vel alle (mand) en slags evige "amatør-gynækologi"-studerende?

Indtil videre er man vist kun nået til at devaluere begrebet til én, som vist engang har SET en bog, så alt kan blive værre, selv denne permanente manglende succeshistorie om et totalt fejlplaceret beton-møgkollegium. For tiden vægrer Århus Kommune sig uhyre fornuftigt mod at skyde nye 400 gode millioner efter de allerede mange hundrede, som er brugt fuldstændigt forgæves. Og så endelig tilbage til den lokale poliske virkelighed. For en fremtrædende lokal SF-er træder fremfører det noget alternative synspunkt, at Århus hvis man altså ikke ofrer alle disse håbløse millioner på et fra starten totalt dødsdømt forlængst forslumret kollegium, vil kunne komme til at fremstå som "studenter-fjendsk" Det skulle åbenbart være noget af det allerværste at være.

Enhver idiot burde jo kunne se, at den allerbedste måde at få alle studerende til at løbe skrigende væk fra Århus ville være at placere dem på Skjoldhøjkollegiet. Når noget har virket så entydigt "flytte-fremmende" igennem næsten 40 år helt fra starten og inden alle opgangene fik drysset mindst et par totale forlængst diagnosticerede tabere uden nogen sociale og ganske tilsvarende hygiejniske færdigheder, ja så kan man kun acceptere nederlaget som et faktum. Med mindre man altså er politiker og tydeligvis aldrig har boet der. Som ingen andre studerende nogensinde frivilligt kommer til og det uanset hvad!

En anden lille lokal pudsighed er omkring den komme letbane, som er en togbane. Den første historie i dag VAR dum, den her kan til gengæld BLIVE det. Den projekterede letbane bliver naturligvis miljømæssigt forsvarlig og kører på ren, grøn strøm, der jo som bekendt ikke forurener. Så langt så godt. Desværre er der ingen aktuelle eller for den sags uaktuelle planer om at elektrificere det øvrige nærbane-net, og det giver visse tekniske udfordringer. Alle de andre baner kører på diesel og letbanen altså el. Grøn el af den allergrønneste slags i modsætning til den blot grønne..

Nu kan man sagtens købe tog, som problemfrit kan køre på både el og diesel, men alligevel har man tilsyneladende besluttet, at man sikkert i miljøets navn vil vælge rene el-tog. Det kommer så uvægerligt til at betyde, at man mindst 2 steder i vores fysisk ganske lille by bliver nødt til at SKIFTE TOG. Statistisk set vil langt hovedparten af brugerne blive udsat for, at selv ved transporter på 1-3 km. skal der skiftes. Om det så er for at styrke den "pedale trafik" er ikke til at vide, men sikkert er det, at for langt de fleste blot rimeligt førlige ét-benede personer og opefter, så bliver det helt sikkert LANGT HURTIGERE at nappe havelågen, hvis man skal blot en smule "på tværs" af den kommende længdebane. Eller bare GÅ, det vil vise sig at være et glimrende alternativ til dette muligt kommende trafik-scenario af den kuriøse slags.

Alle burde vide, at når noget er blot en smule besværligt, så vælger alle folk en anden løsning. hvis således en nyanlagt tunnel til skole-ungerne under en stærrt befærdet vej ligger blot 100 m. fra hvor ungerne hyppigst kommer, så går de STADIGVÆK over vejen. På ganske samme måde som alle naturligt søger væk fra det allerfjerneste kollegium.
Ellers er vi blevet opmærksomme på en ny højttaler fra en ekstremt aktiv kristen sekt. Anderledes kan man vel dårligt beskrive den form for kristendom, som allerede Sir Arthur Conan Doyle, skaberen af Sherlock Holmes, skildrede i den barske novelle "A Study in Scarlet" Historien er om de morderiske mormoner eller det var de ihvertfald dengang dér i historien. Der er så netop kommet en højttaler fra mormonske Utah til Danmark med det ildevarslende navn "Omen"

Nu er et "omen" jo kun ildevarslende, hvis man står på den "forkerte side" af varslet naturligvis, men for alle sande kristne må det vel altid omfatte alle de andre? Nå, derudover ligner højttaleren mest en hjemmebyghøjttaler fra salig Audioscan med en Coral-fuldtoneenhed fra da Skjoldhøjkollegiet blot var nyere byggesjusk i 1970-erne. Det vil sige, højttalerenheden er garanteret langt billige, både mormoner og danske indre-missionærer og andre rabiate sekter er hårde hunde at handle med. de kan osse altid retfærdiggøre det med, at de jo naturnødvendigt handler med "hedninger" I al historisk tid har det medført en mere end lempelig omgang med sandhed og rimelig, for fortjener de vantro svinehunde dog mere? Naturligvis ikke.

Om vor ven i Herning, Kennet så kommer til at sælge masser kommer tiden vel til at vise. Det er da tydeligvis ikke gået godt med det ellers ganske flotte engelske elektronikmærke, Chord Electronics, nok mest efter fortjeneste. Som der næppe kan have været alverden af. her i udsalgstiden lyder det lokkende tilbud på Hifi4Reals hjemmeside således: " SALE SALE SALE SALE.......
All Chord electronics for sale minus 35% off."
Pleonasmer fremmer åbenbart forståelsen? Derudover er det nu stadigvæk ganske usædvanligt dyrt, men ellers fint nok. Billigere kan sommetider sagtens stadigvæk være dyrt Køb og løb! Eller vent på minus 50%+

5 kommentarer:

Blogger 27pH sagde ...

Nu er det vist kun i en lille by som Århus at 7 km er langt :)

13. januar 2011 kl. 09.53  
Blogger Poul M sagde ...

Mindre end 10 km. fører fra den ene yderende af byen til den anden. På den LÆNGSTE led, andre er en del kortere.

13. januar 2011 kl. 09.57  
Blogger levesen sagde ...

Igennem 15 år har jeg boet et stykke ude af Århus, og har fra mine vinduer kunnet se togene køre forbi. Altså lokaltoget mellem Grenå og Århus. Det ses sådan cirka hvert kvarter. Efter nogen tid begyndte jeg at se efter om der var noget i vejen med togene, da det er ret sjældendt der sidder nogen i dem. Mine iaggtagelser viser at der er folk med mellem klokken 07 og 09 og indtil klokken 15 er der typisk 5-10 personer med. I et tog med mindst to vogne, en chauffør! Sagde du miljøsvineri? Og ikke nok med at der ikke rigtig sidder nogle derinde, toget irriterer dagligt masser af andre trafikanter hver gang det tåbelige skinnenet krydser en vej. Således er der jo 4 overgange bare inde fra banegården i Århus til Skødstrup hvor jeg harmdirrende kan se på sløseriet med de fælles penge.
Så godt 4 gange i timen, 4 steder på bare 14 kilometer, sidder der minimum 50 personer i biler og brænder tomgangsgasser af og irriteres over det de skal holde tilbage for; et tomt tog.
Jeg håber hele pibetøjet en dag bliver afskaffet, men det sker selvfølgelig ikke, da det jo er så frygtelig synd for de som ikke har en bil og som ikke gider køre i bus. Hvor er logikken?

13. januar 2011 kl. 10.24  
Blogger Thomas sagde ...

Når nu vores politikere er så glade for at måle, veje og kræve dokumentation for effektivitet, ville det så ikke være naturligt at forlange det samme af politikerne?

En valgperiode er 4 år og det sidste år går typisk med at arbejde på at opnå endnu en valgperiode. Mit forslag er derfor, at på treårsdagen for et valg skal samtlige politikere poste et individuelt, en-sides scoreark der i øverste halvdel oplister politikerens 3 år gamle valgløfter med flueben udfor de af valgløfterne politikeren havde held til at få opfyldt, nederste halvdel oplister de øvrige resultater der er opnået gennem perioden. Nemt og overskueligt for befolkningen at se at "Ole Olsen fra Næstved valgkreds" havde held med at få 4 ud af 7 valgløfter indfriet og har desuden fået løst 11 øvrige problemstillinger i løbet af perioden, mens "Jens Jensen fra Esbjerg valgkreds" kun havde held med 1 ud af 6 løfter og 3 af "de øvrige".

Man har stopprøver på universiteter og læreanstalter hvor de studerende jævnligt skal bevise at de kan det de skal kunne for at få lov at fortsætte. Lad os få den slags prøver for politikerne også, lad os få tal på hvem der sikkert og effektivt magter at få valgløfterne gennemført og hvem der har mindre at byde på. Med scoreark frit synlige på fx. folketinget.dk kan vi borgere gå ind og kigge på hvor vi får mest valuta for vore stemmer og bruge dette som en guide til det kommende valg.

13. januar 2011 kl. 11.07  
Blogger anders sagde ...

Nej, logikken mangler. Hvis man virkelig vil få folk til at bruge kollektiv trafik kunne man jo begynde med at fjerne kørselsfradraget, og så bruge pengene til gøre det gratis at benytte sig af offentlige transportmidler i byzoner.

- Sagt af en, som aldrig har haft en bil, ikke kunne drømme om at anskaffe sig en bil og som har klaret sig fint med tre børn, to cykelanhængere og 25 km til arbejde på cykel hver dag i mange år Var der nogen, som sagde gode ben? MIn kone synes i hvert fald de er ret pæne.

Alt dette bare lige for at understrege, at på samme måde som privatbilisterne har deres egen personlige agenda i forhold til, hvad de gerne vil have gennemført af politiske tiltag, så har vi miljøfascistiske cyklister det også....

Men i øvrigt, så vil idiotien i forhold til diverse audpiprodukter ingen ende jo tage. Om de der zu-højtalere lyder godt skal jeg ikke kunne sige - miraklernes tid er jo ikke forbi (eller også er den). Men i hvert fald er der igen nogen, som synes at de skal diskutere audiokablers retninsfølsomhed på hifi4all.dk...

13. januar 2011 kl. 11.15  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start