fredag den 7. januar 2011

Karneval i januar

 
Posted by Picasa

Nu er betydningen af ordet "karneval" en smule mere udvisket igennem historien, end ordets etymologi måske kunne indikere. Selv om denne skribents akutte latin-beredskab (vi må vænne os til disse anglicismer og "acute" er osse sådan et "cute" ord) begrænser sig til "Den Lille Latinprøve", så kan jeg lige akkurat dechifrere de oprindelige dele "carne" og "vale" Der jo ligesom definerer karnevalstiden indenfor den katolske tradition til ihvertfald IKKE at være i midvinter. Osse senere halvforkølede danske karnevalsforsøg med trivelige koner luftende deres let-stribede og noget mere end let-blævrende flæsk i den bidske forårskuling har fornuftigvis fundet sted noget senere på året. Karneval er altså helt tydelig ikke noget fast festlighed på nogen bestemt årstid, tydeligvis en fest, som man kan opfinde til lejligheden.

Det er så også noget i den retning, vi ser i disse dages parade-militærpolitik i Golfen i den såkaldte "pirat-jagt" Såkaldt, fordi man ikke jager dem for alvor, ja faktisk er dødeligheden under de sjældne "visitationer" af fangne pirater ombord på de danske skibe helt givet mindre end ved efterårets normale mærkning af danske fugle. Disse sidste har iøvrigt ikke lavet nogetsomhelst ulovligt ud over at skræppe forarget og forskræmt, mens de flagrer rundt i nettene, det har de første. Alligevel "mærker" man end ikke piraterne, det ville da ellers være ganske nemt at ind-operere en destruktionschip a la diverse Schwarzenegger-actionfilm som ville aktiveres hvis de senere tog til søs. Og da den samlede NATO-flådes sanktioner mod piraterne indtil videre samlet har været mindre end Århus Sporvejses mod en senil gammel dame i bybussen uden gyldig rejsehjemmel (750,. værsgo´gamle ko!) så ser vi dem nok igen.

I det lys er det måske ikke underligt, at flere af de mindre civiliserede lande som Kina, Indien og Rusland har etableret egen flåde-tilstedeværelse i området. NATO har vist ikke offentliggjort nogen statistisk om hyppigheden af kapringer af forskellige nationaliteters skibe, men mon ikke vi trygt kan regne med, at disse lande slipper relativt let fra pirateriet. Anderledes med NATO-landene med undtagelse af ham den mordlystne amerikanske kaptajn, som i en befrielsesaktion af amerikanske gidsler beordrede skyderi med skarpt. Er det virkelig militærets opgave. Nej, naturligvis ikke , snak er langt, langt bedre. Spin, simhelthen og hvorfor ikke nøjes med det, når medierne alligevel forveksler ord med handling.

Dagens griner i den end tydeligt "forsverets oplysningstjeneste"-inspirerede artikel (tal blot om "ført hånd2 her) kommer under overskriften "Nato presser pirater yderligere" Skal der så skydes? Nej, men der skal til gengæld flyttes grænser og alle krige kan muligvis vindes ved små skridt. Det her i sandhed et lillebitte skridt og nu må vi forsøge at opfordre vores publikum til ikke at grine alt for vildt. Indtil nu har NATO pålagt sig selv kun at bevæge sig ind til Somalias kyst VED HØJVANDE. Men nu, nu, vil man bevæge sig helt ind til tidevandslinien VED LAVVANDE. Nu er tidevandet her i området en del mindre end i Fundy Bay, Nova Scotia, så vi taler om en forkskel på ned til ganske få meter. Udover at denne såkaldt journaliste reportage ikke stiller det ellers indlysende spørgsmål om, hvad forskellen dog skulle være ved IKKE at gå i land eller at være 5 METER fra HELLER IKKE at gå i land. Man går jo altså stadigvæk ikke i land.

Og så fortsætter galskaben lige lidt endnu, for som det hedder: "Den lille ændring..har afgørende betydning for specialstyrkernes mulighed for at svømme helt ind og ødelægge piraternes både og våben.." Nu er det selv for ikke altfor søkyndige vel et godt gæt, at piraternes både nok er opankrede udenfor tidevandszonen (og altså tilgængelige for de danske svømmende dræbermaskiner døgnet rundt), da man ikke frivilligt parkerer på skarpe koralrev, så forskellen er vist nul. Iøvrigt en interessant "krølle" det dér med også et kunne ødelægge piraternes våben for ret mange pirater lader vel næppe deres værktøj ligge og flyde uden opsyn derude i bådene i sådanne gennem-kriminelle områder..?

Selvfølgelig kan man argumentere for, at man ved en mulig landinvasion på denne måde har sikret sig et par meters ekstra brohoved på kysten, men det kommer nok næppe til at betyde alverden i dette store spil. For et SPIL, det er det, blot for GALLERIET, den hungrende offentlighed helt på trods af virkelighed og rimelig retfærdighed. For hvad er hele det dog for noget tøjeri og forløjet snak? Og hvorfor dog i det hele taget blande MENNESKER ind i det her? Ingen har indtil videre spurgt, det er ellers et enormt godt spørgsmål, som er endnu mere enormt let at besvare.

For det skal man heller ikke. Både opankrede udenfor kysten er altså skidelette at sænke og på billederne anes der da en enkelt kanon på fordækket af de danske skibe. Eller rettere DET danske skib, der er vist et enkelt af gangen, en lillebitte sølle ét med en besætning på 100 mand, heriblandt 4 kokke. Sig så ikke, at den danske flåde sparer på de væsentlige ting.

Inden vi nu måske passende bliver overfaldet med beskyldninger om ildkraften fra dette dette usandsynligt bittelille skib, så ER det lille, LANGT MINDRE end selv de noget affældige og ret "mølposeagtigt"-antikverede amerikanske destroyere, som blev leveret under "lend-lease" i starten af 2. verdenskrig. Det synes kun stort, fordi det altid afbildes alene. Sammenlignet med et hangarskib ville det syne ligeså¨lidt som en redningsbåd. Alligevel har man altså en skyder om bord, men det kan selvfølgelig være, at man har måttet anvende pladsen til granater til ekstra forplejning til besætningen. Som ikke ser direkte anorektiske ud.

Det her er simpelthen kun et "flåde-show" med et uhyre taknemmeligt publikum, der labber alt det her "spin" i sig. HVIS man virkeligt ønskede at uskadeliggøre bådene kunne man blot sejle tæt nok på og skyde dem i smadder med kanonen på fordækket uden den mindste fare for andet end tinnitus for disse "bidevinds-søfolk" HVIS man virkeligt ønskede at ødelægge piraternes depoter på land, så kunne man blot som det sker alle andre steder i verden blot GPS-se dets position ved en ubemandet mini-observationsflyver og sende en drone eller et missil ind i det. Hvor svært er det her dog at forstå og hurra, uden nogen fare for nogen. Og endelig, HVIS man ønskede at stoppe pirateriet, så kunne man til en start begynde at pløkke piratskibene, det har virket alle andre steder i verden i al evighed, amen. Fordi pirateri simpelthen er verdens ældste (ah muligvis NÆST-ældste) erhverv.

Derudover er det ALLERSIMPLESTE selvfølgelig at sejle i konvoj. Der sejler mange skibe, men et enkelt flådeskib kan altså ved passende beskytte en kæmpestor konvoj i et kolossalt område, da piraterne jo så vidt vides ikke har våben, der kan true flåden. Heller ikke grinagtigt små skibe som "Esbern Snare", ligegyldigt hvor stor den så er blevet "snakket"! Små hurtigbåde KAN altså ikke operere ret længe uden brændstofpåfyldning fra langsomsejlende skibe og selv ikke de hurtigste af dem er andet end "dead meat" for et fly eller en angrebshelikopter. Hvis man altså havde besluttet sig til overhovedet at SKYDE.. Måske man lige i dette tilfælde skulle tage et weekend-kursus hos de russiske specialtropper, OMON. De ser godt nok ikke særligt flinke ud, men måske det ikke ville skade for de danske flåde-gaster at få (den rigelige) mad lidt galt i halsen. Nå, indtil videre går det godt dernede i Golfen. Med at sole sig i den nyfundne aura af beslutsomhed. Som overhovedet ingen mening giver.

Billedet i dag viser et af husets mere diskret hifi-møblerede rum. Disse piano-røde ATC SCM 50A spiller derudover skidegodt, men ser jo noget ynkelige ud i sammenligning med den ægte vare. Sådan lidt "dansk flåde vs. OMON/Tordenskjold" næsten. Ak ja.
Ellers sidder vi som sikkert de fleste og drømmer os væk i disse tider. Det kan blandt andet foregå ved at kikke annoncer og i disse dage er der særligt én annonce, som har fanget vores øje. En vis "Tadman" vil sælge nogle gamle Altec 288-drivere og de er vældigt fede. Hvis man altså har et Altec-horn, disse 1.4 tommer drivere passer ellers ikke på nogetsomhelst andet. Det har vi tilfældigvis, masser af Altec-horn. Derimod har så til gengæld ikke lyst til at byde på dem og så er prisen forresten ligegyldig. Vi har ikke mange principper, men dog enkelte..

Førprisen angives til ikke mindre end endnu mere idiotiske 30.000.- for disse drivere, som udgik i 1970-erne og kostede en lille brøkdel. Sådanne frit opfundne priser er simpelthen noget forbandet platnakkeri og da særligt i dette tilfælde, hvor den sprænglærde sælger (jamen det ER han, vist endda indenfor mit eget akademiske fag!) af disse sager på ingen måde kan påberåbe sig "inkompetence" Går den, så går den når blot publikum er ukritisk og uvidende nok, som ræsonnementet for den danske flåde vel osse har været. Hos os går den nu ikke "Granberg", og vi kan håbe den heller ikke går andre steder. Man kunne vel starte med at kalde de danske skibe dernede i Golfen for dét, de er-BITTESMÅ LYSTBÅDE Med en let omskrivning fra salig Kaptajn Haddock: "Karnevalssørøvere OG karnevalssøfolk"!

2 kommentarer:

Blogger Torsten sagde ...

OMON har allerede vist vejen ved at tilbageerobre et tankskib, finde frem til piraternes moderskib, lænke alle pirater til det og skyde det i brand.
En video på YouTube viser forløbet.

Nu skal man nok ikke regne med, at håbefulde somaliske ungersvende, som for pebernødder lokkes til at sejle ud på togterne, aner hvad YouTube er, men måske tænker de tilbageværende sig om, når kammeraterne ikke vender tilbage.

Søretsligt er der intet at komme efter - Det sørger en lov fra 17'hundretallet for (Kommandøren på krigsskibet bestemmer hvad der skal ske med sørøverne).

Men skal han først overtales til at lægge kniv og gaffel, og rejse sig fra bordet, bliver det for besværligt. Nej, så hellere invitere piraterne til bords, inden man høfligt landsætter dem igen.

7. januar 2011 kl. 12.00  
Blogger Poul M sagde ...

Ja, det er sandelig godt vi ikke i den danske flåde har sådan nogen morderiske elementer, man skulle jo nødigt beskadige det fine porcelæn. Som nok er det, der er mest truet af fare hvis man skulle finde på at bruge kanonen ombord til nogetsomheslt nyttigt. Selv rekylfri kanoner rusker ganske godt i sådan en lille pram her.
Mon ikke vi snart kommer til at se store dele af handelsflåden hernede flage nye bekvemmelighedsflag. Fra Kina, Rusland og de andre, som skyder med skarpt..?

7. januar 2011 kl. 12.22  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start