mandag den 8. november 2010

Blot det basale.

 
Posted by Picasa

Denne morgen er denne skribent noget snottet og endnu mere over-arbejdet efter en weekend i det nordligst-tyske. I den anledning vil vi også lige annoncere, at fruen og jeg agter at beære den kommende hifi-messe i København den 20. november med et besøg lørdag. For dem, det så måske måtte have behov for at holde sig væk eller alternativt trykke på næven er dette naturligvis blot en service-oplysning. Hvor længe vi bliver afhænger lidt af, hvor grimt det lyder. Ved den seneste udstilling var især en dengang stærkt-promoveret danske virksomhed med solid psyko-akustisk basis (det vil lidt populært sige "NUL!") garant for, at det ikke varede længe, inden den akutte udlængsel viste sig. Og det endda inden fruen overhovedet havde set den ikke ganske ubetydelige prisseddel på 750.000,- 750,- ville allerede have været lige det højeste må hun have syntes, mens hun i panik fo´r ud!

Dengang gik det derefter RIGTIGT stærkt mod baren, og det kan det også sagtens komme til i år. Vi glæder os dog alligevel som man osse altid skal gøre. Fruen ganske vist mere behersket, sådan ca. ligeså meget som til en moderat rodbehandling hos tandlægen. Uden bedøvelse. Hun er vist bare mere realistisk, er min smukke og kærlige kone. Det bliver da ihvertfald vanskeligt for nogen udstiller at forsøge at adressere den herskende smag i den lokale Århus Hifi-og-vistnok-af-en-eller-anden-mystisk-grund-benævnte Musikklub.

Her har vi lidt voyeur-agtigt smugkikket de intime billeder fra kjlubbens nylige julefrokost, og det så da ganske gemytligt ud og er vel det, som hifi drejer sig om. Samvær, nødvendigvis stimuleret af alkohol uden hvilket intet muntert samvær kan være ægte. Det sjoveste er dog næsten at se højttaleropstillingen i værtens dedikerede hifi-bus. For det ligner det unægteligt. Hvis man bruger hundredetusindvis af kroner på anlæg og fornuftigt nok undgår at stille højttalerne i 3-dimensionelle hjørner, så er det lidt en griner at insistere på at spille på langs.Højttalerne kommer ganske tæt på hinanden og med den afbildede række-busssæde placerede sofaer bag hinanden vældigt langt væk er det vel allerede lidt alternativt at tale om egentlig STEREO. Parallel-mono er vel i virkeligheden et bedre udtryk.

Tilbage til udstillerne, for hvordan er det lige, at nogen skal kunne sælge deres produkter derovre til folk, som har denne noget håbløse opstilling som reference. Folk må naturligvis gøre som de har lyst til som den gamle stupide engelske anmelder Jimmy "Tweaker" Hughes, som insisterede på, at hans Impulse H6-højttalere lød bedst, når han vendte dem 180 grader om og lod dem spille baglæst ind i rummets hjørner. Om ikke andet så kunne man derefter vælge at grine af alt hans ævl, dumhed kan diskvalificere.

Om det så nødvendigvis har lydt dårligere end denne sjove opstilling "på langs i den LAAANGE bus" vides ikke, nok næppe, men godt, garanteret ikke! Men hvordan man så sælger ægte kvalitet til folk med så inderligt forskruede lyd-idealer, ja det ved vi ikke. Men godt, det ikke er os!

Nå, folk må jo have de fantasier, som de vil. Dagens billede ovenfor viser en af denne skribents, nemlig et tilsyneladende afklædt sæt Klipsch la Scala. Det pudsige hul er blot ganske originalt og sådan har det været siden 1962. Der sidder en simpel skrue-klemrække og så kan man så se, om man kan få højttalerkablerne til at sidde fast. Dengang som nu må det have været mere end småsvært, men når man så endelig har fjumret sig færdigt lyder det rigtigt fint. Det er som vores nye store dille, Altec, naturligvis tale om intet andet end PA-højttalere, men derfor spiller de nu fint grænsende til det egentligt fremragende. Hvis man altså ikke er alt for dybbas-afhængig. Vi tager dem nok frem en dag og tager så lige lidt flere billeder.

A propos billeder, så lod det her i weekenden til, at det australske luftfartsselskab Qantas endelig langt om længe havde mistet sin enestående rekord. Firmaet har aldrig nogensinde i sin næsten 100-årige historie haft en dødsulykke, men så var den ellers gal. Billeder viste vraggods fra intet mindre end en vistnok nedstyrtet supergigant Qantas Airbus A-380 og billederne af nogle små indonesere med et par godt og vel A0-store stykker bøjet metal var dramatiske. For denne gamle flyverentusiast syntes det måske af lidt lidt i et tætbefolket område kun at have så små stykker af et fly med en startvægt på næsten 500 tons, men i reportagerne vistes så passende et billede af en A380 i fuld størrelse for ligesom nyhedsmæssigt at understrege situationens uhyre alvor.

Der så til alt helt viste sig at være en journalistisk "and" af aeronautisk de allerstørste. Ingen fly er jo større og ingen historie kunne ende lykkeligere. Godt nok havde Qantas-flyet haft motorhavari på én af motorerne i luften, men var dog uden nogen dramatik landet i Singapore på de 3 resterende motorers kraft.
Men kunne ikke blot en enkelt redaktør dog lige have overvejet, om fraværet af blot nogenlunde signifikante vragdele i denne et af verdens tættest befolkede områder fra verdens allerstørste fly vistnok kunne betragtes som en slags sandsynlighedsbevis for, at der nok ikke VAR nogen ulykke?
Så meget at forlange, og så meget mindre, der er at håbe på. Næsten som at de lokale festsstemte hifientuasister med deres "lyd-bus" som reference skal kunne kende ægte kvalitet, når de hører det.

Til aller-allersidst en glædelig nyhed fra vor gamle ven Schmidt Audio, kendt fra utallige udråbstegn i alle sine reklamer. Langt om længe kan han annoncere, at der er kommet en (naturligvis) uhyre forbedret udgave af en batteridrevet forforstærker. Det nye batteri, som altid fra de kanter et gennembrud i ren rumfartsteknologi, erstatter en gammelkendt teknologi. Og så spidser selv Dr. Spock med de allerede spidse ører ører, for det gamle batteri er altså batteriteknologi fra fra salig Henry Fords dage med FORD-T biler og alting og har så vidt vides ikke været anvendt i egentlig rumraket-teknologi siden muligvis Tin Tins "Rejsen til Månen"

Ja, vi taler guddødemig om BLY-batterier med syre i og alting , som den gamle model åbenbart havde og altså stadigvæk åbenbart har Det må have været ganske svært at få disse batterier godkendt til almindeligt salg, men sådan er der så mange mysterier i denne sag. Som der altid er i denne verden. Blot underligt, at der så ikke er bly i bil-batterier længere men måske disse kræver en egentlig godkendelse....Men ligefrem at SKULLE købe FORBEDREDE udgaver af nyligt solgte BLY-batterier er da næsten ren "A-380"-haveri! Eller bare hifi!

2 kommentarer:

Blogger 27pH sagde ...

Baby got back

vH pH

8. november 2010 kl. 08.13  
Blogger Ruben sagde ...

et billede siger mere end 1000 ord :-)

8. november 2010 kl. 08.44  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start