Coventry Carbodies

Her til morgen vil denne skribent bruge lidt tid på muligvis at finde en ny bil. Det vil sige, ordet “muligvis” dækker ikke ikke indsatsen, sådan mere det mulige ikke-resultat. Opgaven er nemlig ganske vanskelig, da vores lille firma og husstand overvejer at anskaffe en rigtig London-taxa, der i en del år blev produceret af den virksomhed, som vi har nævnt i overskriften. På typisk engelsk vis er hele den såkaldte “genese” omkring den herligt-rundryggede velkendte London-taxa ganske både røget og speget, og i den anledning er vi meget taknemmelige for eventuelle input fra bilentusiaster og andre lettere motor-sagkyndige.

Heldigvis virker den trofaste Opel Omega stationcar ganske glimrende endnu, men alligevel savner vi muligheden for at kunne køre i bil uden at tage den høje hat af. Lige dét er ikke den ellers både ganske store og såre regulære “pølse-tyskers” spids-kompetence. Mon man egentligt længere i den politiske korrektheds ånd overhovedet må bruge dette lidet flatterende ord om vores sydlige naboer. Udover at en del mere mørkhårede tyskere vist slet ikke spiser særligt mange pølser..

Nå, tilbage til vores søgen og tøv som sagt ikke, hvis du ved mere om konvertering af engelske biler med rund ryg til danske forhold. Der skal ikke alverden til for at gøre især denne skribent klogere. Jeg har faktisk aldrig nogensinde haft noget kørekort. Evnen til at køre bil er nok blevet videreført med mere held hos denne slægts ætlinge i Skotland, den for os ret nyopdagede “Matheson Clan” med eget klan-tern/tartan og det hele.
Selv fik jeg ikke engang nogensinde noget så snoldet som en gammel brugt SCO-knallert uden gear. Måske det er derfor vi så forfærdeligt gerne vil have en London Taxa. Hjælp, alle I gode kræfter derude!

4 meninger om “Coventry Carbodies”

  1. At skifte Opel Bodegaen ud med en Londontaxi lyder i mine ører som et tilbageskridt, men naturligvis med visse underholdende elementer.
    Jeg skal ikke kloge mig på, hvordan man får sådan et misfoster til at køre med danske plader, men mine oplevelser i dem er at motoren lyder ringe og at de selv som taxaer, hvor de er i konstant drift, ikke kan holde forruden fri for dug, altså en ret ringe bil, hvilket måske er naturligt, når de er produceret af Austin eller resterne af dette.
    Det skal dog siges, at de er praktiske at stige ind i med eller uden hat, og de er sikkert også gode til at trasnporterer kasser i, og det er vel årsagen til din interesse.
    Lars

  2. Godmorgen Poul.

    Nu er jeg jo tidligere bilmand, så her er mine umiddelbare strøtanker:

    Sådan en spand er jo højrestyret og skal derfor som minimum have andre forlygter for ikke at blænde modkørende trafik.

    Dertil kommer at det ikke er specielt skægt at være kaptajnen (for at indflette sprogbrug der er i denne blogs ånd) i et højrestyret køretøj, under forhold indrettet til venstrestyrede biler. Ikke umuligt, blot til tider stressende.

    Lidt googleri fortæller mig at LTI har lavet vestrestyrede udgaver af TX2 og deres nye TX4 fås også med venstrestyring. At ombygge en brugt vogn vil formentlig som minimum kræve nye sæder, nyt instumentbord, ratstamme, pedaler, tandstang, servoslanger og sikkert også en masse bøvl med indregistrering. Optimalt ville det derfor nok være at finde en vogn der er født med rattet i den rigtige side.

    En anden ting der slår mig som værende potentielt problematisk er tilgængeligheden af reservedele her til lands. Jeg har før i tiden skullet reparere på en ældre london-bus, og der var gerne ventetider på op mod 14 dage når der skulle bestilles dele hjem. Gud nåde og trøste én, hvis man havde glemt noget på bestillingslisten…

    Men igen, kan man leve med at bilen vender forkert, er potentielt problematisk at få repareret, og har kørt jorden rundt flere gange end man gider tælle, så er der ikke meget til hinder for at importere et pensioneret eksemplar. Her er det nok bedst at arrangere en fornøjelsestur til forhandleren, så man kan sparke lidt på dækkene inden den bliver sendt til lands…

  3. Jeg kan sagtens se charmen ved sådan en gammel dame, så hvis dit hjerte siger London Taxa, så er det da sådan det skal være og så må dug og andre upraktiskheder komme i anden række.

    Når du vil importere sådan en sjældenhed er erfaring vigtig. Jeg kan se på google at der findes en håndfuld danske entusiaster der har hentet sådan en taxa allerede, det er garanteret værd at kontakte dem og høre om hvordan og hvorledes. Bilentusiaster er ikke anderledes end hifientusiaster, så hvis du kontakter dem og snakker begejstret om deres kæreste eje er du hurtigt inde i varmen. Hvis jeg ringer til dig og snakker drømmende om Altec horns fortræffeligheder går der garanteret heller ikke lang tid før jeg har en invitation til kaffe og lyt og historier og erfaringer og en svingom med fruen.

    Det kan også være en ide at lede efter et engelsk netværk af entusiaster. Du vil sandsynligvis kunne læse om stærke og svage sider ved de forskellige årgange og den slags, samt hvilke reservedele der bruges. Mit bud er, at en dansk reservedelspusher vil ligne et stort spørgsmålstegn hvis du beder om bremseklodser og luftfilter til en london taxa. Ved du i stedet at motoren er en Nissan 2.4 diesel magen til den i en 1986 Landcruiser og bremserne er de samme som en Rover P3500 er det meget nemmere. Der er altså en god pointe i at lære hvilke stumper der er brugt til sliddelene.

    Der er lige pt. en taxa på danske plader til salg på bilbasen:
    http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat-biler/Carbodies-London-Taxi-Fairway_ID36867.htm
    Jeg ville starte med at kigge på den og se om den er fin og rustfri. Den ser fin ud på billederne, men den kan sagtens være mør i bunden, så måske er der en ide i at betale det lokale pladeværksted en halv time for at hive den på en lift og komme med et overslag på hvad det koster at udbedre eventuelle mangler. Hvis den nuværende ejer ikke har lyst til at du hiver den på lift inden køb, så er han nok ikke værd at handle med.

    Held og lykke med projektet.

  4. Hej Poul

    Der står en London-taxa(i?) her i Odense til 25k i bordeaux-rød. Hvor langt den har kørt osv. aner jeg ikke, men det er da til at finde ud af.

    Mvh.
    Jeppe / Virious

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *