tirsdag den 1. juni 2010

Næsten fåre-fri trivialiteter

Dagen i dag vil blive helliget ganske trivielle ting. I forbindelse med fruens salg af lejlighed til forhåbentlig snarlig gavn (i morgen for eksempel!) for vores samling af antik hifi, vil dagen skulle bruges lidt mere effektivt end sædvanligt. Lejligheden skal gøres anstændigt-fotogen og det er jo sin sag i denne tid, hvor den skarpe forsommer-sol kaster sine ubehagelige analytiske stråler ind overalt. Intet er dog så skarpt og gennemtrængende som fruens skarpe blik for mandlig imperfektion i rengøringens kunst og det er et par yngre fyre, der flytter ud, så mon ikke den gamle vejrmelding om "Blaavand melder Huk" kommer til sin ret i dag. Selv som fredsommelig kan hun være ganske barsk, ja måske ordet fredsommelig blot ikke dækker denne menneskelige løvinde, vi får vel vente og se!

Nu er det ikke fordi man nødvendigvis altid skal spå alskens ulykker for fremtiden, fordi der er alvorlige problemer fra starten af. Det kan jo være ganske tilfældigt. Sommetider er problemerne dog ganske gennemskuelige for den gennemsnitligt begavede iagttager, som for eksempel, da den første bil fra Hope i et datidens højteknologiske vækstcentre, Hadsund (ak ja, men det VAR det sammen med ak ja Pandrup) blev præsenteret. Det skete under stor mediebevågenhed ved et dansk 6-dages cykelløb og det blev fatalt. Ikke at nogen døde, der skete udelukkende materiel skade, da den helt vildt kiksede bil væltede om på siden ved en fart, hvor selv en gangbesværet ældre dame ville have kunnet overhale. Ja det er vel i det hele taget en let abstraktion at bruge begrebet "fart" her når nu bilen i praksis holdt næsten helt stille.

Det var tydeligvis ikke noget stort tab for menneskeheden, og salget blev efterfølgende til et ikke-salg. Fordi alle til evig tid kunne huske dette komiske syn. Dårlig "intro" var her ensbetydende med øjeblikkelig "outro" En lidt mere langtrukken men ellers ikke meget mere lykkebringende "outro" fik det engelske slagskib "Prince of Wales" Det var i en kortere periode det allernyeste engelske slagskib, ret præcist fra det blev færdig-apteret i 1940 til slutningen af 1941. Det var ikke fordi der blev bygget andre slagskibe, at det holdt op med at være det nyeste. Som vi tidligere har været inde på sank det som en nødvendig konsekvens af søkrigstaktisk dårskab af allerhøjeste klasse. Rent sprogligt var det måske stadigvæk det nyeste og blev iøvrigt kun "efter-gået" af et ikke meget mindre katastrofalt teknisk-kompromitteret delvist-søsterskib, "H. M.. S. Vanguard" Det sidste skib af en særlig uheldig slags. Heldigvis. Det bedste man kan sige om "Vanguard" er vel, at det hurtigt blev hugget op og stålet forhåbentligt anvendt til andre og bedre formål. Det blev "scrappet" i 1960, pudsigt nok næsten totalt sammenfaldende med starten af masse-produktionenaf en af alle tiders rust-klassikere, BMC´s Mini...Næppe noget sammenfald.

Det burde man måske have kunnet forudse allerede fra starten, for den eneste gang, "Prince of Wales" nåede at affyre sine 14-tommers hovedbatterier var mod det tyske slagskib "Bismarck" i det berømte sidste slagskibs-søslag uden irriterende sværmende fly i Danmarks-Strædet mellem Grønland og Island. Eller affyre er måske så meget sagt, for skibet dampede i kamp uden at være testet blot det allermindste. Der befandt sig stadigvæk en mængde civile teknikere ombord og de havde ikke været med uden grund. Ganske hurtigt strejkede flere af hovedbatterierne i en grad, så slagskibet under røgdække i slud og sne måtte opgive kampen.

Det måtte det andet involverede engelske, "H. M. S. Hood" også forrygende hurtigt, for allerede efter "Bismarcks" 5. salve på over 23 km. s afstand eksploderede "Hood" Nu var "Hood" også et uheldigt skibsnavn og et tidligere skib med samme navn var gået ganske samme vej. Måske den fra den amerikanske frihedskamp noget tvivlsomme søhelt admiral Hood burde have været forbigået i navn-givningen af skibe. Noget kunne tyde på det. Måske man bare skulle have opkaldt nogle flere skibe efter den fra samme tid utvivlsomme rigtige søhelt admiral Rodney. "H. M. S. Rodney" spillede en absolut hovedrolle i den endelige sænkning af "Bismarck" få dage senere, og "Rodney" døde de gamle ærefulde slagskibes endelige "strå-død". På ophugspladsen.

Tilbage til "Prince of Wales", som altså var permanent plaget af tekniske problemer som et senere knapt så ulykkeligt uheldsskib, "Queen Elizabeth II" Dette skibs turbiner eksploderede på jomfruturen og ret meget bedre blev det vist aldrig. De kroniske problemer med "Prince of Wales" løstes dog endeligt til sidst. Desværre for besætningen var "til sidst" her synonymt med bunden af det Sydkinesiske Hav...

Det er disse billeder, som uvægerligt ruller frem på nethinden af denne gamle skribent, når man ser introduktionen på Jyllands-Ringen i denne weekend af en ny dansk super-sportsvogn, Zenvo. Måske det ædle formål ved præsentationen, godgørenhed overfor kræftramte børn, har medvirket til at nedtone den betydelige men samtidigt skæbnesvangre komik i sagen. Den burde ellers være tydelig og ganske sensationel. Denne bil til 15 mill. kørte simpelthen lige pladask AF BANEN under en tilsyneladende ganske triviel manøvre og blev temmeligt medtaget. Farten var ganske vist højere end dengang Hope-bilen trillede om på siden, men ikke meget. Siger denne skribent uhyre skråsikkert uden nogensinde at have haft et kørekort.
Om det kommer til at betyde noget for den fortsatte salgssucces for Zenvo afhænger vist kun af én ting: Om det lykkes for producenten af skaffe de allerede offentliggjorte billeder af denne kommercielle katastrofe-udskridning af vejen. Med tilbagevirkende kraft naturligvis, muligvis ikke en fuldstændigt triviel sag. Så jo, det gør det nok! Se det selv, der kom ikke blot ét eneste får til skade under optagelserne af udskridningen!

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start