Salgsstrategier og non-salgsstrategier

I dag vil vi fundere lidt over, hvad der får ellers fornuftige mennesker (i dette tilfælde os selv) til at sende betydelige pengemidler til en lille midtvestlig producent i USA uden nogensinde at have hørt deres produkt. Vi vil også “elaborere” lidt på emnet, fordi der også i disse dage i Danmark lanceres et andet amerikansk højttalerprodukt med sprogligt fynd og klem. Produkterne er i et vist omfang sammenlignelige, da begge producenter antageligt laver deres egne enheder, i dag naturligvis et absolut særsyn. Enhederne ser dog ganske forskellige ud og er i virkeligheden endnu mere forskellige. Den ene enhed er sindssygt dyr at lave, det er den anden næppe, men hvilken der lyder bedst vil vi aldrig komme til at teste. Det er nemlig spild af tid.

I den ene ringside i denne “All-American Wrestling Championship” står en rigtig klassiker. Det drejer sig om allernyeste inkarnation af verdens mest udbredte klassiske studiomonitor-højttalerenhed, Altec 604. For enkelte mulige ikke-kendere af dette produkt drejer det sig om en massivt konstrueret 16-tommers coaxial-højttalerenhed med en vægt af enheden på 17.3 kg. excl. et ikke meget mindre massivt delefilter. Denne højttalerenhed har med en frilufts-resonansfrekvens på 34 hz naturnødvendigt ofret en udstrakt bas på “lydtrykkets alter” og har et maximalt lydtryk på omkring 120 dB. Det er ganske overordentligt højt og en naturlig konsekvens af kvaliteten og mængden af de investerede råvarer. Så simple er naturlovene.

Enheden laves i Oklahoma City i Midtvesten af firmaet Great Plains Audio, som er en direkte aflægger (ligger?) af salig Altec-Lansing, selv oprindeligt en del af firmaet Lansing. Nu har vi været i pro-branchen i 30 år og selv om det er sjældent at opleve rigtig kvalitet længere, så kan vi godt huske det endnu. Og for den sags skyld også genkende det, når vi ser det og det er så det vi har fået øje på. Firmaet derude på prærien har et principielt problem: Deres produkt er simpethen alt for dyrt at fremstille. Det har disse enheder altid været, men for 20-30 år siden ville folk godt betale for kvalitet. Hov, det vil vi osse selv, så derfor har vi bestilt et sæt, og nu er de kommet, hurra!

Firmaet derovre i USA sælger nemlig selv direkte til hele verden og det tjener de tydeligvis nok håndører til, at de kan leve af det. Ihvertfald er de både hurtige, uhyre kompetente og har ligefrem tid til at fraråde køb af egne produkter. Fordi de ikke mente, at lyden i gamle Altec-kasser selv med deres egne enheder ville blive bedre end den var. Tal om tillidsskabende kompetence! Som sagt, vi sendte godt 10 af de store sedler derover aldeles prompte!

Det kan vi så herfra opfordre alle interesserede til at gøre og bemærk, vi har absolut ingen kommercielle bagtanker. Dette produkt har fuldstændigt samme pris i USA og Danmark excl. afgifter og det burde sikre en forrygende salgssucces. Det kommer det selvfølgelig ikke til, og det er måske mærkeligt når nu produktet er så helt aldeles fremragende, at det burde kunne sælge sig selv. Og da ganske særligt med denne “direkte-til-dig”-salgsform, som gør disse enheder reelt billigere end de nogensinde har været i de seneste 60 år.

Nej, intet kan sælge sig selv og da allermindst på kvalitet udover til gamle tossehoveder som denne skribent. Dem er der heldigvis stadigvæk enkelte af på verdensplan, men firmaet har tydeligvis resigneret og har helt opgivet at have lokale distributører. Det giver jo et vist globalt salg til de få fornuftige entusiaster, men uhyre ringe gennemtrængning på alle markeder. Alle andre steder er der dømt absolut minimalt salg. Fordi ingen køber noget, som de ikke fascineret af til at starte med og at fascinere dem til at starte med er ganske udelukket for Great Plains Audio, fordi deres produkter er ALT ALT for dyre. At PRODUCERE.

I dagens andet ringhjørne står den ligeledes amerikanske producent med det tyskklingende navn “ZU” Måske det også ligger i det amerikanske øl-bælte omkring Milwaukee et sted? Dette firma laver en 10-tommers bredbåndsenhed med en simpel dobbeltkegle-membran, som opfinderen af de første dynamiske højttalerenheder, danskeren Jensen (i USA sjovt nok osse) i 1915 og senere Rice-Kellogg ville have kunnet nikke genkendende til. Tal om gammel færdigudviklet teknologi her. Sådan en “whizzer”-dobbeltmembran (på engelsk osse kaldet “parasitic cone”, det beskriver også den mulige teoretiske ydeevne) har siden Ruder Konge var Ruder Knægt været den billigste måde at få udstrakt frekvensområdet. Paul Voight anvendte samme strategi med sine eviggtgrønne Lowther-enheder med en forudsigelig og fast frekvensgang som Himalaya. Sådan noget kan nogen lide uden at jeg selv nogensinde har fattet hvorfor.

Firmaet ZU bygger så vidt vides alle deres højttalere op omkring denne “hus-enhed” på 10 tommer, suppleret med en diskant. Hvordan man kombinerer en fuldtone med stærkt stigende direktivitet med stigende frekvens med noget andet fatter vi nul af, der skal vist heller ikke tænkes her, nok snarere bare lyttes. Vi lytter til vores erfaring og løber! Forunderligt nok har denne højttalerenhed en høj impedans (usædvanligt), et større frekvensområde end vores nyindkøbte Altec ( teoretisk muligt men særdeles usandsynligt) og så lige rosinen i pølseenden, SAMME MAXIMALE LYDTRYK. Nej, det har den ikke med mindre man summerer at par af de “parasitic peaks”, som alle “whizzer”-membraner excellerer i. Ak ja, de forbandende naturlove, som ikke længere står i vejen for markedsføringen. Fordi måske hverken producenter importører eller kunder alligevel længere kender dem. Naturlovene forstås.

Hovsa, vi snakkede om importører. Ja, for ZU sælger godt nok deres produkter direkte til slut-brugerne i USA. En af deres højttalere koster 3600 dollars. Om det er prisen værd aner vi ikke, en supersællert er det vel næppe ukendt og ikke vældigt billigt. Mon ikke salgsprisen er en del højere end produktionsprisen, det kunne det se ud til ud fra råvareindholdet. Alt ialt en fin lille virksomhed der forhåbentligt tjener de penge de skal.

Og så over til det lidt sjovere. ZU har nemlig en HELT ANDEN PRIS i udlandet, som loyalt oplyses af den nye stolte danske importør:

“De billigste Zu Essence koster 3600 dollars i Usa. Denne pris er kun for USA og Canada. Fra Zu´s egen side er prisen for et sæt Zu Essence sat til 6000 dollars i andre lande end ovenstående”
DET HER er eddermaeme alternativt og burde vel være det allerbedste argument for, at alle fornuftige forbrugere omgående burde sende deres penge til Great Plains Audio. Det bliver spændende om man kan sælge varer på et (for firmaet) garanteret lillebitte verdensmarked til så sindssygt forskellige priser, ja vi tror mest på, at denne forvirring fra starten af vil begrave alle muligheder for nogetsomhelst salg. Great Plains har trods alt almindelig anstændighed nok til at behandle alle kunder ens og DET burde jo i sig selv være det bedste salgsargument. Derfor har vi selvfølgelig selv valgt at købe hos de “gode”, alt andet ville dog være indlysende idiotisk. Virkelig en “non-salgsstrategivinder”, vi ser her.

Vi vil da ønske rigtig god fornøjelse med at sælge disse forunderligt strategisk prissatte produkter her i Danmark. Vi spår dem nu nogenlunde samme salgssucces her i landet som Great Plains Audio men måske importøren lige skulle gøre klart, hvem det er, der dækker de udvidede garantiforpligtelser. I en nylig tråd om Tape Connections død nævnte vi et firma, der dengang noget upassende fremhævede sig selv som om, kundernes garantier automatisk blev “tilbageført” til producenten, hvis hans firma skulle gå ned. Det var en nyttig oplysning et helt, helt andet og passende sted. Hvis den altså havde passet. Det drejede sig naturligvis om importøren og dagens ene kombattant, en hernengensisk foretagsomt foretagende. I går skrev firmaet så i stedet:
“siden det er mig der skal varetage 5 års garanti”
Tjah det er da vist noget andet han siger her eller hvor meget fejl kan man tage på så kort tid, ren alzheimer, det her.
Vi vil atter glæde os over vores nyindkøbte Great Plains Audio 604, baseret på god gammeldags korrekt ingeniør-praksis og helt “direkte-til-dig”-salgsstrategi. Som desværre i denne verden af i dag (o det er jo altid den eneste, der er!) med betydelig sikkerhed får samme salgssucces som ZU. Det vil sige, næppe noget særligt. Den ene fortjener blot MEGET MEGET BEDRE, den anden gad vi ikke have om vi så fik den smidt i nakken. Men nu vejer den næppe heller godt 18 kg. som vores kære Altec..
Forresten tyder intet på, at ZU laver andet end diskanten. Bredbåndsenheden er såmænd en billig standard Eminence OEM-enhed til knapt et par hundrede, kendt fra diverse M&K. Suk, suk, dybt suk!

7 meninger om “Salgsstrategier og non-salgsstrategier”

  1. Jeg er nok lidt tung i det, så jeg skal lige have afklaret noget fra dagens tekst; er de enheder du fik fra USA kun enheder og ikke hele højttalere med kasser med videre?

    Jeg så også godt ZU-pressemeddelelsen og da jeg havde læst lidt af den, kunne jeg tro den var oversat direkte fra "amerikansk" af en Google-oversættelsesmaskine, så ringe er sproget. Og som fotograf ser jeg straks at billedet er fup. Der er nemlig helt aldeles ens lys/skyggeforløb over de tre højttalere, noget der i virkelighedens verden simpelthen ikke kan ske. Det er Photoshopfup. Desuden er de så højglans så man vil få ondt i øjnene af at se på dem, så jeg afskriver dem helt som værende et underligt produkt som vistnok ingen vil savne. Man kunne spørge hvilket behovsmæssigt hul de skal dække? som ikke dækkes af andre idag? Nej, vel, der er intet udækket hul der.
    Når det er sagt, med reel alvor, så kunne man gå videre i samme ånd og sige at så er der jo næsten kun at smække kistelåget på 2/3 af hifibranchen for de laver jo stort set det samme hele bundtet. De dækker samme huller som deres respektive konkurrenter. Og for at føre det må de lave ret ens produkter ( indenfor de forskellige selvopfundne nicher i branchen) – æh har vi et markedsmæssigt problem her?
    Så jeg spørger lige; hvorfor har vi 50 højttalerproducenter når det kun er de 10 der sælger og omtales ofte? Hvad lever de 40 så af? Hvor sælges de?
    Og vi kunne også spørge hvad der kan få selv rimeligt fornuftige mennesker ( de er dog fra sjælland derfor de relative) til at sætte sig for at lave endnu en højttaler??
    Jeg kan selvfølgelig ikke afsløre hvem og hvad og hvornår, men jeg kan sidde og kigge på branchen og tænke mit, som andre gør, kan jeg se. Med det kæmpeopbud af højttalere der er idag og ditto hober af forhandlere der vil sælge hele skidtet for minus 40% skulle der komme en kunde, så vil jeg gerne vide hvad der kan få endnu en flok ( fornuftige og kloge) mennesker til at tænke; hey, der er sgu da lige brug for et nyt højttalermærke!!! Vi kan se et klart hul i markedet og vi kan ramme det præcist!
    Misforstå ikke dette; jeg glædes ved tanken om menneskers virkelyst og vovemod og vi havde jo ikke 50 mærker idag hvis ikke der var en masse mennesker som mente de lige kunne gøre den store forskel. Det er skide dejligt at det sker, så når jeg kritiktænker, er det alene ud fra en kold vurdering: hvordan skulle man kunne dække et hul man synes at se, når andre mener at se samme (markedsmæssige) hul og mener de selv dækker det?
    Er det så bare sådan at producenter og forbrugere altid har en ikke ens opfattelse af behovene?

  2. Hej Poul,
    En aflÆgger er jo oprindeligt en formeringsmetode fra planteverdenen, hvor man (aktivt) lægger en kvist fra planten til jorden, så den kan danne egne rødder.
    Mvh.

  3. God eftermiddag
    Altec-erne er de coaxiale højttaler-chassiser med dedikerede delefiltre. Derudover er KEF´s grundlægger Raymond Cooke citeret ordret for at mindes de britiske hifi-forhandleres kommentarer til sine fine nye plastichøjttalere: "We need a new brand of loudspeaker like we need a hole in the head" Det må vist formildende kunne oversættes til "Ikke alverden" Det er vist en del værre i dag…
    Ellers findes både "afligger" og "aflægger" sprogligt (ganske vist sparsomt) "beligget"/"belagt" men din forklaring lyder ganske overbevisende, Mikkel!

  4. Hermed en korrektion fra den danske agent ang. vores ide om, at bredbåndsenheden vist blot var en Eminence. Det er den åbenbart ikke, ja den har tydeligvis intet med allerede eksisterende højttalere at gøre, og de involverede industrihemmeligheder omkring samlingen af enheden minder om den berygtede sørøverkaptajn Kidd, der jo var nødt til at ned-sable den allersidste pirat foruden ham selv, som kendte skattens placering. Vi citerer lige:
    "et ordenligt svar på dit spørgsmål om hvorvidt fuldtoneenheden er 100% lavet af ZU. Det er den og de garanterer, at der ikke findes dele i denne enhed der er magen til andre, af udseende, lignende produkter.

    "Magneten er deres egen, alle dele bliver samlet af dem selv, men de får selvfølglig nogle af delene lavet rundt omkring i USA. Alle dele er konstrueret efter nogle specielle krav og selve opbygningen af den er deres egen lille hemmelighed, som han ikke vil nærmere ind på."
    Tjah, det besvarer vel i virkeligheden spørgsmålet godt nok på en lidt alternativ måde.

  5. Der ligger målinger på Stereophile. De måler mildt sagt ad helvede til, men det gør Tannoy på den anden side også. De viser dog en måling med en røreffekt på. Det er nu sjovt at se.

    Jeg vil dog mene at hvis man skal parre en så stor enhed med noget så er et horn eller en bånddiskant med begrænset spredning nok ikke den dårligste ide.

    Prismæssigt er de helt hen i skoven, men det er alle højttalere nutildags.

    vH pH

  6. Tja, de Zu ht'ere er da sjove om ikke andet. De første modeller var der i hvert fald med Eminence enheder, og det er der jo ikke noget galt i. At Zu selv skulle fremstille dem tror jeg ikke ret meget på. Faktisk ikke en skid.
    Hifi World anmeldte dem for et par år siden, og de fik da god omtale… lige ind til Noel Keywood målte dem igennem: Peaks and dips, og en bas der havde glemt at møde op. Men de holdt da ca. 10 ohm. Konstruktionen blev kaldt et halv-andenvejs filter, da der kun var passive komponenter på bullit diskanten. Lidt ligesom de meget gamle højttalere man en gang imellem kan finde nede i storskrald.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *