fredag den 5. marts 2010

R.I.P Tape Connection

Ikke ganske uventet er en af pionererne indenfor parallel-import, Tape Connection lukket med noget, der ligner en meget betydelig gæld. Tape Connection var ikke de første, men de blev til gengæld i en periode så langt de største blandt de firmaer, som ellers traditionelt lå i diverse udkantsområder. Det gjorde Tape Connection nu osse til at begynde med, og det skulle de nok i eftertidens ulidelige klarsyn være blevet ved med. Vi har selv haft en fint forhold til det nu afdøde firma og har da med fornøjelse shoppet der, når vi i sjældne tilfælde skulle levere småting udenfor den professionelle verden såsom fladskærme. Det har nu til alt held været temmeligt sjældent, og efterhånden blev det også noget svært at finde varerne. Tydeligvis var der problemer og det længe før finanskrisen tog rigtigt fat.

Det var skidt og det skulle blive meget værre og nu er det så endegyldigt slut. Andre firmaer vil følge med og vi har da allerede et af de større i kikkerten. Det første tegn er jo altid, at man lige pludselig ikke længere er i stand til at hjemskaffe varer og det ikke engang allerede solgte. Årsagerne er naturligvis ganske simple, det er muligheder for at ændre på det uafvendelige fald blot ikke. De er nærmere ikke-eksisterende.

De firmaer, der lever længst blandt de mest inkompetente indenfor alle brancher er dem, som bedst kan regne. De kan ganske vist stadigvæk ikke regne ud, hvordan de klarer skærene, men det er der på den anden side heller ingen andre, der kan. Når et firma overhovedet ingen "økonomisk maskinkraft" har, så er det jo blot et spørgsmål om tid, inden det styrings-løse skib sejler på det allersidste skarpe klippeskær. Som med den tidligere (navne)-inkarnation af et firma med vores eget navn viste, kan denne ulyksalige udvikling mod afgrunden godt accelereres ved en blanding af ultimativ medarbejder-inkompetence og en helt enestående kikset forretnings-model, men standses, det kan den ikke!

Intet tyder på, at Tape Connections forretningsmodel havde nogen reel chance efter at parallel-importeventyret var forbi. At sælge billige fladskærme fra en fysisk butik billigt med kompetente medarbejdere og husleje og alting var jo ikke nødvendigvis en brandgod ide. Det var nemmere dengang man blot kunne sælge produkter billigere end dem, der møjsommeligt have markedsført dem. Fordi man netop ikke selv behøvede at bruge markedsføringskroner på det. Firmaet tog adskillige ukendte hifi-mærker ind, som de selv forsøgte at markedsføre men ikke overraskende til ingen verdens nytte. Fordi naturligvis hele konceptet (eller måske nærmere mangelen på samme), var en økonomisk "magsvejrs-sejler", som bedst trivedes i medvind. Vinde skifter bare og for Tape Connection skete det sandsyn ligvis for ganske mange år siden, nok i virkeligheden endnu inden de åbnede deres københavnske butik. Helt tilbage dengang der også endnu var en butik i Klostergade 68 med et gammelt hæderkronet navn. De havde jo også held til på trods af buldrende konjunkturer som sande pionerer at sejle ad Helvede til udover havets rand i en tid, hvor havet ellers endnu var både stille og uendeligt stort. Godt gået og en cadeau til enestående inkompetent ledelse og koncept!

Nå, nu er det så slut for Tape Connection, og det er det også at se de menneskelige "gribbe", der er i arbejde allerede inden liget rigtigt er blevet koldt. Alle ved eller burde da vide, at en vares garanti-forpligtelser er noget, som forretningen står for, og det stiller jo Tape Connections kunder lidt småskidt i tilfælde af nødvendig garanti-service. Som jo altså garanteres af et afdødt firma. Vi ønsker alle de kunder rigtig god held og lykke, som skal til at finde en mulig løsning fra Samsung og Sony og alle de andre producenter. Prøv lige at se om I kan finde en adresse eller et telefonnummer eller en kontakt-mail, det skal nok blive morsomt at se disse multinationale hyggespredere, der ikke har fået penge for varerne fra TC nu yderligere skal kaste gode kulance-kroner efter alle de millioner, som de aldrig fik.

Og så lige et eksempel på det "højere gribberi" indenfor garanti-forpligtelser. Hifi4Real er et interessant lillebitte firma i Herning, som sælger eksotisk hifi. Hvis man kan leve af det skal man være dygtig men derudover aner vi intet. Udover at indehaveren i en tråd på Nerds.dk laver noget, der vel må siges at være en "first" i slag under bæltestedet i et af de mest smagløse salgs-promoveringsindlæg vi mindes at have set. Firmaets indlæg i en ellers sober tråd om Tape Connection lyder således:

"Hos mange producenter er det disse der stiller garantien. Mine producenter garanterer, at deres slutkunder er godt stillet i situationer som disse, der desværre er trist, men rammer mange for tiden.
Men igen, så kan I som kunder være sikre på at der er et sted at henvende jer i tilfælde af, at jeres grej går i stykker.

Denne flinke mand bruger altså denne "døds-tråd" til at promovere sit eget projekt og det er vel allerede lige smagløst nok. Derudover "tørrer" han lige alle sine egne lovpligtige garantier "af" på sine leverandører og det kan man naturligvis ikke. Nogen producenter stiller ganske vist visse kunder i visse lande ved korrekte indkøb hos autoriserede distributører ret gunstigt, men der er SINDSSYGT mange undtagelser, så mange at der næsten ingen regler er.
Derudover er det bemærkelsesværdigt, at lige netop dette herningensiske firma for ikke ret længe siden og det endda ganske mange gange, i massevis af annoncer, selv forsøgte at sælge såkaldte "demo-varer" uden garanti overhovedet. Forklaringen var, at man bare lige skulle "hjælpe en kollega af med nogle varer..." Vi behøver vel ikke sige, at det her udover ikke at være lovligt heller ikke er muligt. Måske i virkeligheden det samme? Udover det fornærmelige for alle almindeligt tænkende mennesker i at regne dem dem som rene idioter, der ingenting kan huske, ak ja..
Ak ja, hvis det er den slags "forsvarere" for forbruger-tryghed, vi skal se fremover så er jeg glad for jeg ikke skal hverken købe eller sælge hifi. God vind, allesammen, osse I uden den nødvendige "maskinkraft" til at klare næste "pynt" Den, der hedder "Momsen" og nej, den ligger ikke i Norge. Dén deroppe hedder Mommsen!

1 kommentarer:

Blogger Jacob sagde ...

Såvidt jeg ved er det ved forbrugerkøb fortsat frivilligt om man vil henvende sig til producent, importør eller forhandler ifm fejl og mangler...

20. marts 2010 kl. 16.27  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start