tirsdag den 23. marts 2010

"Absalon" er altså det fede!

Nu er fredstids-flåder traditionelt ramt endnu mere af almindelig velstands-fedme end andre værn. Det skyldes hovedsageligt, at al aktiv tjeneste foregår på et skib, som efter 2. verdenskrig mere og mere har fået karakter af et flydende luksus-hotel. Overbygningen på nye militære skibe er simpelthen blevet ganske grotesk stor for at rumme den stadigt større besætning. Det er nu ikke fordi de er blevet mange flere, allerede det tyske slagskib "Bismarck" fra 2. verdenskrig havde jo over 2000 besætningsmedlemmer. Nej, hvert enkelt besætningsmedlem er blot blevet større i RUMFANG OG OMFANG. Faktisk tror vi ikke man kunne tænke sig et nyt "Bismarck" i nutiden, da overbygningen til lukaf-er og velfærd for den tusind-tallige besætning antageligt ville få skibet til at kæntre længe inden fjendens kanonild fik den til det. "Bismarck" var som bekendt ellers en stabil skude, som først sank efter historiens vistnok nærmeste "slag-udveksling" med 15-tommers granater. Udover at den osse blev det sidste traditionelle slagsskibs-søslag overhovedet.

Det var ganske vist først, da alle "Bismarcks" hovedkanoner var blevet smadret, at de engelske slagskibe "Rodney" og "King George V" gik helt tæt på og det var sikkert klogt nok. Og osse ret effektivt, "Bismarck" sank da til sidst efter at destroyeren "Devonshire" flere gange havde torpederet den. Nok flådehistorie for i dag, tilbage til den aktuelle danske udgave af "H. M. S, Pinafore", frit efter Gilbert&Sullivan-operetten. Skibet hedder "Absalon" og blev portrætteret i går i vores avis JP og sikke et portræt. Det eneste lighedspunkt med fortidens mægtige flåder er vist kanonen på fordækket. Én eneste sølle én som vist mest er til pynt. Om den kan skyde ved vi ikke, at den ikke har skudt "i vrede" i det nylige stort publicerede pirat-togt til Aden-bugten ved vi til gengæld. Det har den naturligvis ikke, man er tydeligvis ikke helt sikker i sin skydefærdighed på at ramme nok ved siden af til ikke unødigt at bringe piraterne i fare. Tag dén, Gilbert & Sullivan!

Al anden plads er tydeligvis designmæssigt inddraget til velfærd for besætningen og meget passende var JP´s interview også drejet i retning af non-kombattanterne ombord. En kvindelig forbindelses-officer spurgt om hun ville tage derned igen og udbrød ganske glædestrålende: "Jaaaah!" Inden vi bliver grebet af patriotisk "rejsning" her skal det jo med, at "Absalon"på det her togt til en sandsynlig pris langt på den anden side af 100 mill. IKKE har anvendt sine ny-installerede celler Én ENESTE GANG. Ikke en eneste pirat har været beværtet med halal-mad ombord, sikke dog en total mangel på gæstfrihed.

Vores gæt herfra er, at det har givet al for meget besvær sidste gang, hvor selv de allestedsværende danske mandeblade ombord skulle censureres for ikke at støde de følsomme pirater. Måske man hos besætningen ligefrem havde forestillet sig det ultimative skræk-scenario ombord, hvor de erotiske kanaler på CCTV ombord ligefrem ville blive "scramblet" af hensyn til de fine og troende gæster. Nå, problemet blev så denne gang løst ved, at man slet ikke tog nogen om bord af de svedige sortsmudskede mænd på deres ikke-airconditionerede sejlbåde. Sikke en stank det ellers osse ville have givet, de lugter jo allerede lidt grimt og anderledes til at starte med. Noget med maden.

JP-medarbejderen fortsatte med at interviewe kokken, som havde haft en hård tur. Han havde virkeligt skullet arbejde, for at holde sylte og sager på den store permanente buffet ombord og det i omfang, som muligvis kan have traumatiseret ham for livet. Trods alt er en koks ultimative mareridt vel at al maden er blevet ædt og provianten sluppet op. Appetitten og tørsten hos de danske "sødmælks-sejlere" her (tak, kaptajn Haddock!) havde været omvendt proportional med kvadratet på deres kampvilje og blodtørst. I den henseende intet nyt under solen, siden Korea-krigen er der trods alt ikke blevet skudt fra noget flådeskib mod andre skibe. Sænkningen af den antikke argentinske krydser "Capitan Belgrano" af den engelske atom U-båd "H. M. S. Conqueror" tæller ikke her, det var blot en øvelse.

Det er fedt at være i alle fredstids-flåder og intetsteds federe end i den danske flåde i Golfen. Den akutte livsfare udover hudkræft er simpelthen LIG 0 og det er jo ideelt. Bortset fra dem, der skal betale for dette monumentale penge-og tidsspilde at have denne "flydende luksus-buffet" sejlende rundt. Efter overhovedet ingenting. Ingen kaprede skibe blev befriet, ingen sørøvere blev klynget op, ingen fik krummet et eneste krushår, ingenting skete der. Den eneste "aktion" skibet deltog i var et par raids mod tomme og forladte småbåde, som havde været anvendt til kapring og derefter var blevet efterladt som det altid har været pirat-praksis siden Drake og Kidd og John Paul Jones og alle de andre mere eller mindre skurkagtige pirater. Lidt afhængig af perspektivet og ens nationalitet var nogle af dem en slags helte og allesammen "mænd af handling" Til gengæld er det ganske normal praksis at alle piraterne sejler videre i det bedste af skibene, for de somaliske pirater næppe nogensinde deres lille træ-spand.

DET er så til gengæld ikke tilfældet med "Absalon" og heldigt for det. Mest for de somaliske pirater, som altid har kunnet regne med "Absalon" som en sikker forsyningsbase. Kaptajn Termansen og hans omfangsrige "crew" har naturligvis gruet for, at nogen af piraterne skulle omkomme derude på det store blå oc ean, sommetider flere tusind kilometer fra kysten. Derfor understreger Termansen naturligvis, at man ALTID har sikret sig, at piraterne har nok forsyninger og brændstof til at klare den lange tur til land. De skulle jo nødigt komme til skade, de her mørke hædersmænd synes at have været rationalet.
Herfra skal vores hilsen blot lyde: God tur hjem, allesammen, og ikke mindst held og lykke, når I skal ud og "shoppe" nyt tøj. Fordi I ikke kan være i det gamle længere. Pas på, når I går over gaden, trafikken i Danmark kan være farlig og med garanti LANGT FARLIGERE, end den fuldstændigt fiktive totalt beskyttede tilværelse derude i "krigs-zonen" dernede i solen. Måske vi i dag har overdrevet lidt, det er jo faktisk ikke helt ufarligt at være alt for fed. Fredsflåde-fed!

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start