mandag den 8. februar 2010

Fantom-smerter

For vores betydelige regelmæssige og regulære læser-korps beklager vi det lille "udfald" i weekenden. Fruen i huset kommanderede med næsten militær myndighed "Operation Støvsugning" og det viste sig kun at være begyndelsen. Ak ja, man glæder sig ikke ubetinget til forårets skarpe sol, som ubarmhjertigt vil afsløre alt for fruen med de skarpe øjne for den mandlige dovenskab med afstøvnings-aggregaterne. Hvem siger på den anden side, det nogensinde bliver sommer, vinteren ved da noget ved endnu og isbryderne ligger stadigvæk virkeløse deroppe i Frederikshavn og koster kassen.

Ja, de koster faktisk så meget, at foreningen af danske havne helt åbenlyst mener, at man simpelthen bør sælge dem til forlystelsesskibe. Nu er det garanteret allerede "en lyst" at være permanent landfast besætningsmedlem på de 3 store isbrydere deroppe,som ligger ganske ørkesløse, det må være derfor foreningen af danske havne lige har foreslået det. Nu er det jo ikke ligefrem fordi, der ikke er is deroppe nordpå, ja det er der jo visse steder hele året når man ellers kommer nordpå nok. For tiden er der endda masser af is i Limfjorden, ja sandelig så meget, at færgefarten til Livø er noget uregelmæssig.

Inden man nu sætter redningshelikoptere ind til de nødstedte derovre skal vi straks berolige med, at så vidt vides er de eneste fastboende derovre manden, der sejler med færgen og dennes kone og et par unger af egen avl, så denne praktiske klima-katastrofe deroppe er altså ganske let at inddæmme. Man kan jo til en start lade være med at sejle derover men hvorfor dog vælge den lette vej, når man er en rigtig dansk "søulk" og gerne vil hjem, nej vel? Færgen skal frem selv om det kun er for færgemandens familie og intet andet!

Til det benyttes der allerede nu aktiv isbrydning. Der har nemlig længe været en isbryder i Limfjorde, der er blot ikke tale om en helt rigtig en, en af dem, der hedder "-bjørn" til efternavn.. Der er såmænd blot tale om en halv-stor sjællandsk slæbebåd med kun godt 1000 hk, der på ganske usandsynligt effektiv vis fint klarer pakisen deroppe som slæbebåde iøvrigt altid har gjort. Det er traditionelt disse "isbrydningens arbejdsmænd", som har klaret mosten og det er der flere grunde til.

For det første er de billige i drift (de sejler jo ligesom allerede og derfor er marginalomkostningerne ved at sejle lidt mere til at overse) og skide-effektive, fordi deres besætning ikke i de seneste 16 år har siddet og "fedet sig" på et landfast skib. Ydermere er disse små-skibes dyb-gang lille nok til at de rent faktisk kan bruges i de indre danske farvande som Limfjorden, hvor de 3 store isbrydere faktisk slet ikke kan sejle på stor af for stor dyb-gang. Tilfældigvis er det så også i disse lavvandede områder, at isen er, og det har den forøvrigt altid været. De har altid været der og sejler hver eneste dag året rundt, det er mest derfor.

Økonomien i isbrydning er iøvrigt ganske bemærkelsesværdig derved, at det ganske vist koster ganske mange penge at få de landfaste isbrydere ud at sejle blot én eneste lille tur, så det vægrer man sig naturligvis ved at gøre. Det er jo desværre bare en kendsgerning, at nok er der betydelige udgifter forbundet ved indhyring af ekstra mandskab og MASSER AF PROVIANT, man skal jo trods alt være væk fra land i op til et par uger. I forhold til, hvad det koster blot at have disse spild-skibe liggende "pseudo-klar" deroppe i Frederikshavn er det dog alligevel rene småpenge. Som at eje en fantastisk dyr Rolls-Royce og så ikke have råd til at køre i den, fordi benzin-økonomien ikke er god. Mærkeligt ræsonnement synes vi!

Skrot blot de her overflødige skibe, fordi isbrydning i danske farvande siden 1. verdenskrig med en enkelt undtagelse (et tysk panserskib) i det store og hele har været klaret af mindre slæbebåde, fordi de kan sejle, hvor isen er. Man kunne så osse meget passende tage den danske flådes stolte flagskib "Absalon" med. Atter her til morgen er hovedhistorien i TV-Update atter engang en helt bevidstløs pseudo-historie om handlekraftige danske søfolk, der denne gang skulle have "grebet ind" overfor pirater.

Historien er ret bemærkelsesværdig, da der naturligvis ingenting skete med piraterne, for man havde jo, som den barske kaptajn Termansen sagde det, jo ingen beviser. Alligevel (gen)fortalte den glædestrålende studievært Lotte Thor pressemeddelesen fra Forsvaret om, hvilken "lærestreg piraterne havde fået" "Absalon" havde jo beslaglagt et eller andet, som der blev vist et billede af. Hvad det var, er langt hinsides denne skribents fantasi udover at det folkeretsligt vel også er problematisk at gøre disse "piratriets gentlemænd" noget. Nå, man lod dem jo så osse blot sejle videre.

Og så kom der her formidable frit opfundne statistik om pirater igen, som vi før har været inde på: Flåden menet at vide, at piraterne virkeligt havde fået en lærestreg, for man fangede aldrig de samme pirater igen! De her søfolk er vist ikke meget bedre til matematik end de er til at betjene den fine kanon på fordækket, som fint blev vist i flotte paradebilleder af det majestætiske skib. Forsvaret leverede ganske enkelt hele historien med billeder og tekst og det hele og den åd man!Man leverede dog ikke helt billeder nok, så derfor blev dette klip vist ikke mindre end 2 gange og det gjorde et klip fra det luxuriøse styrehus med et par dvaske officerer i osse. De kedede sig tydeligvis der i den heldigvis ganske korte pause mellem måltiderne.

Når der er nok skaller i en sø kan man altså blive ved med at fange skaller og udover det ser alle skaller ens ud og alle pirater hedder et af hovedsageligt 3 navne (og et af dem hedder de allesammen) så hvordan flåden mener at kunne udelukke gamle kendinge er virkeligt vanskeligt at vide. Hvor svært er det her dog at forstå, at når man INGENTING gør udover passende at beværte piraterne, så er afskrækkelseseffekten altså nødvendigvis noget begrænset. Der er kun én ting, der afskrækker pirater på ganske samme måde som al anden kriminalitet: Straf! Tving dem dog til at deltage i "Den store frokost-buffet" om bord og lad dem æde sig fede og dorske ligesom I selv er blevet i ånd og dåd, det må vel være straf nok. Det skal nok holde dem væk og da især hvis de opdager at svinene i de rigelige pølse-mængder ikke har været hverken helt eller halvt halal-slagtede...

A propos svin, så skal vi lige til slut gå over i smågrise-afdelingen. I et indslag i TV blev der fornyligt vist, hvordan landmænd klippede spåidsen af smågrises haler med en tang for at forhindre, at grisene som større gnavede i hinandens haler. Det kan man så mene , hvad man vil om, men så skete det utrolige: En repræsentant for dyrenes besklyttelse stod frem, og kritiserede denne smertefulde praksis. Det stoppede dog ikke her. Det værste var, at hun lige dér i den bedste TV-tid slap afsted med at sige, at man havde beviser for, at disse smågrise efterfølgende havde såkaldte "fantom-serter" i den altså nu helt fraværende hale. Jamen, det sagde hun virkeligt, og det labbede journalisten naturligvis bare i sig som en ja, altså "lækker grisehale" suppe.
Hvordan ved hun dog det og hvordan er det lige, man undersøger det der med, hvordan smågrise føler "fantom-smerter" Hvor svært er det mon ikke allerede med mennesker og findes der praksis for at tildele invalidepension til folk med smerter i de dele af kroppen, som de ikke længere har? Vi er noget målløse over, hvor langt videre videnskaben er kommet siden vi selv gik på universitetet. Blot underligt, at det tydeligvis ikke er gået FREMAD?...

Etiketter:

0 kommentarer:

Tilføj en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Startside