onsdag den 3. februar 2010

"det lykkedes dog at få ham til at tænke lidt over tingeneså ka han lære det.

Vi starter lige dagens sædvanlige perle-række af vittige og underfundige bemærkninger med atter et citat fra et lokalt hifi-forum om denne skribent. Man kan måske lidt forsigtigt sige, at forfatteren af overskriften i dag måske ikke har uddraget hele substansen af gårsdagens tekst. Vi mener da selv at huske, at der osse stod noget mere og vi skammer os iøvrigt slet ikke ved dagligt at lære lidt. Det er blot ikke af alle, der er noget videre at lære, og R. P., som dette net-pseudonym kalder sig, du er altså ikke en af dem, hvorfra visdomsordene ligefrem kommer som man i min barndom udtrykte det, "som skidt fra en spæ´-kalv". Det er ellers at godt udtryk synes vi da selv.

Til gengæld kunne man måske bruge et Ritzau-telegram om det stolte skib "Absalon" som et rigtigt lærestykke. Nemlig til at vise, hvordan man IKKE skal gøre. Det er ganske kort og helt ubeskriveligt åndssvagt og faktuelt helt latterligt. Lad os kikke lidt på dette telegram, som er en tydelig afskrift af et sikkert ikke meget klogere ditto fra Forsvarets Oplysningstjeneste. De må altså køre med "sparepærer med begrænset lys-evne" derinde i -oplysningen! Som man sagde i tidligere tiders Radioaviser, hvor man ved begyndende havis-dannelse frarådede ud-sejlads med skibe "med beskeden maskinkraft"

Ritzau/FU starter ellers triumferende med, at "Mindre end en uge efter, at "Absalon" ankom til Afrikas Horn, har det danske skib været på sin første aktion." Nu kunne man så lige pippe lidt om, hvad de mon så har lavet i mellemtiden men svaret findes vel på de talrige liggestole på dækket kun afbrudt af den fortsatte kamp mod "det uendeligt store kolde bord" Skudt nogen har de givetvis ikke. Og så sker der så alligevel noget: "Natten til søndag undsatte "Absalon" et indisk skib, der var kapret af pirater.." Så er det jo, at man sidder der med hjertet helt oppe i halsen og for sit indre øje ser alle de danske fuldfede "svabergaster" klavre op af interimistiske entre-stiger til den endelige kamp mod de onde pirater.

Nu burde det være velkendt dansk, at ordet "undsætte" indebærer er aktiv handling. Når redningsfolk på den jydske vestkyst således undsætter strandede sømænd, er det ikke tilstrækkeligt at gå ned til redningsbåden og drikke et par økologiske Thy-pilsnere. Nu drikker de fleste nu osse nok Slots-pilsnere deroppe, de er osse en del del billigere dernede i Calles Grenz-Bazar, men det var et ganske unødvendigt sidespring. Ordet undsætte betyder ganske enkelt at GØRE NOGET AKTIVT, og på Vestkysten starter det først, når man sætter redningsbåden i vandet og damper derudaf gennem brændingen. Måske ikke ganske overraskende er det så heller ikke en sådan aktiv og potentielt endda måske livsfarlig handling, de danske svabergaster i Golfen har udført. De fortsatte med det de var bedst til og det er naturligvis overhovedet ingenting at foretage sig.

Ritzau fortsætter nemlig: ""Absalon" skyggede det mindre indiske fragtskib-en såkaldt cargo-dhow-over 3 dage" Jamen hvad har ordet "skygge" dog at gøre med ordet "undsætte" Intetsomhelst, det ene er en handling og det andet er mere i familie med at sidde at glo ind af nøglehullet til pigernes omklædningsrum derovre på Endelave Skole (ak ja disse minder om de første dyrekøbte anatomi-lektioner for denne famlende skribent) Hverken det at skygge eller det at lure er særskilt heltemodigt.

Nu skal det for ikke voldsomt maritimt-inklinerede lige med, at en såkaldt "cargo-dhow" vist allerede er det rene dobbeltkonfekt. En dhow er et traditionelt lille en-mastet sejlskib, der UDELUKKENDE bruges til transport. Hvad der så gør en almindelig "transport-dhow" til en "cargo-transport-dhow" tjah det aner vist selv de klogeste ikke. Vi taler simpelthen om det, der på dansk en lillebitte "coaster", hverken mere eller mindre. "Absalon" skyggede den, fordi den angiveligt fungerede som moderskib for mere kvik-manøvrerende pirat-fartøjer og det giver heller ikke megen mening.

De her opererer altså tit mellem 1000 og 2000 km. fra Somalias kyst og man kan vel dårligt regne med, at det lige er det ideelle base-fartøj at bruge når man nu dagligt kaprer langt mere velegnede fartøjer. Det burde give lidt sig selv: En speed-gummibåds rækkevidde er naturligvis ganske begrænset af det store brændstofforbrug, næppe 100 km. Derfor kræves det for effektivt pirateri, at moderskibet i det allermindste kan holde samme fart som piraternes kommende bytte, for ellers er rækkevidden under jagten altså komisk lille. Vores teori? Det her er en " flydende flåde-and" Som hvis den amerikanske flåde anvendte hangarskibe med sejl og sådan nogen har vi da ligegodt aldrig set. Der er altså ikke skidemeget ved at have et så langsomt-sejlende lille "moderskib", at man allerede næsten inden man møjsommeligt er kommet til havs, skal tilbage til land for at hente nye forsyninger. for "piraterne holdt skibets 12 mand store indiske besætning fanget, så de kunne sejle skibet"
Masser af folk ombord på et lillebitte langsomtgående sejlskib, højst med en lille hjælpemotor som moderskib, lyder det som "pirat-logik"

Næppe, men mindre kan tydeligvis osse sagtens gøre det i en medieverden, hvor ingen nogensinde læser det igennem, som de selv skriver. Det er altså en rigtigt kondenseret lille dumhed, den her. Udover kæk sprogbrug er der absolut nul-aktion bag, nok også derfor det er så vigtigt sprogligt at "be-smykke" det, der reelt er den danske flådes fortsatte dans -om "det store kolde bord" og den eneste reelle kamp, svabergasterne kommer til at opleve, er dén om de bedst placerede og blødeste liggestole ombord. I fravær af andet kan den såmænd også sagtens være uhyggelig nok..

Til slut skal vi som osse i starten lige citere en anden hyggelig fyr, som gav os lidt tørt på i går. Om det er en særskilt intelligent debatform at sige "dine højttalere er dumme, æv-bæv" må man vel selv dømme om. Vi har ellers mange andre of helt forskellige højttalere, jamen det har vi!
Nå, "here goes"
Med hans forkærlighed for ATC 100 så regner jeg ham ikke for en man kan tage alvorligt.
Hvis bare verden så nemt kunne opdeles i sort og hvidt var alting noget nemmere...Pirater eller platnakker? Når så mange siger det passer det måske?

3 kommentarer:

Blogger Jan K. Legind sagde ...

Der er ellers også en hyggelig tidsspilder tråd på hifi4all der omhandler en OVC rørforstærker. Forholdet mellem kyndige og fusentaster ser særdeles sløjt ud. Tråden er oppe på 4 sider, men ingen har endnu formået præcist at beskrive denne forstærkers mangler. Nu er det også svært at bedømme ret meget ud fra et lavopløst skodbillede. Måske nogen herinde kunne være behjælpelige med en kredsløbsanalyse? Eller har I måske et liv?

3. februar 2010 kl. 14.38  
Blogger Unknown sagde ...

Du plejer ellers ikke selv være spor tilbageholdende med at opdele i sort og hvidt.

3. februar 2010 kl. 17.21  
Blogger Poul M sagde ...

Det er sandt, det med sort og hvidt, men nu er jeg også selv fra en sort/hvid tid på TV. Måske virkeligheden i virkeligheden også var i sort/hvid, min marxistisk-prægede universitetsuddannelse peger ikke ligefrem den anden vej.
Heldigvis er der dog undertiden blevet plads til et par grå-nuancer...

4. februar 2010 kl. 07.00  

Tilføj en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Startside