tirsdag den 22. december 2009

Konkurrence

Så er det efterhånden den tid på året, hvor statistikkerne for julehandlen tiltager i sandsynlighed, selv om alle naturligvis i morgen ved noget mere. Allerede Jesper Klein i min ungdoms kultiske TV-program "Radio Tirana" udsatte jo altid den aktuelle vejrmelding til "i morgen" Så "ved vi jo lidt mere", som han ganske korrekt udtrykte det. I det hele taget er det noget lettere at forudsige gårsdagens vejr end morgendagens, men det er nu ikke ret svært at gætte på julehandlen. 

Man kan jo for en start "daffe" ned på Strøget og se trafikken. Ikke mindst er det altid et sikkert tegn, hvor mange bæreposer, der bæres rundt og lige i den retning er denne jul en absolut bundskraber. I dagens rundspørge i JP er det vistnok kun Magasin, der "springer ud" med positive nyheder, ganske vist på en konkurstruende-billig baggrund sidste år. Nu skal det vel strengt taget med, at Magasins kommunikationschef nævner et par særlige "højdespringere" i salgsstatistikken, som vel nok "piller lidt af julepynten" af fremgangen. Han siger nemlig , at "..vi sælger meget hjemmelavet chokolade og kusmi-te" Hm., det første kender vi godt til, men hvad er det andet dog for noget og hvad Pokker har det med jul at gøre. Det ville nok være mere relevant at berette om den eksplosive stigning i salget af sønderjydsk hakket grønkål og ditto blodpølse. Der skal altså fortæres ganske meget chokolade i lokalområdet for at få det til at hænge sammen økonomisk dernede i Magasin, så det kan vi nok regne med, at det ikke gør. Det værste ved Magasin er altid det kemiske dufthelvede fra parfume-afdelingen, man skal igennem i stueetagen inden chokoladen. Mon ikke osse det lige tager den værste appetit?

Nu kan julehandlen jo faktisk godt påvirkes en smule i dag, da undertegnede ikke rigtigt har købt nogen endnu, men det batter nu nok ikke alverden. Lidt nærig er man vel altid og ens kone fortjener jo naturligvis det bedste og det er altså ikke SKIDE KUSMI-TE, bestseller eller ej.
Om det er en øget konkurrence, der har "ædt" julehandelen i år, er nu nok næppe den eneste eller blot den mest sandsynlige forklaring. 

Øget konkurrence giver jo aldrig i sig selv øget salg, blot ringere dækning hos sælgerne. På kort sigt er det naturligvis udmærket for køberne, men det er det så desværre ikke på længere sigt, og så er vi tilbage ved en "gammel traver" herfra. Nemlig den simple kendsgerning, at "det koster penge at sælge varer" og hvis de penge ikke investeres (typisk fordi de ikke er der, ellers blev de såmænd nok), så sælges der ingen varer. Ikke engang skide kusmi-te solgt skidebilligt på nettet er bare det mindste attraktivt, når man ikke har smagt det og så er vi ikke engang kommet til de større investeringer i det, der engang rammende hed "langvarige forbrugsgoder" Åh nej, ikke hifi igen, udbryder nok en del, men åh jo, lige netop det! Det er nemlig altid noget, som man kan blive klog af at studere. Og ikke mindst glad for, at man ikke selv er i...

I en aktuel tråd på et forum nær os redegør et tidligere branchemedlem for sine dyrekøbte erfaringer med hifi-branchen og dens tiltagende problematiske kunde-klientel. Hans erfaringer er ikke helt overraskende fuldstændigt sammenfaldende med vores egne og må derfor betegnes som uhyre fornuftige, sagde Katten-desværre! Nu skal det med, at der findes en enkelt eller måske endda 2 fornuftige røster fra "hifi-folkehavet" i denne tråd, men ellers er det simpelthen det rene jammer. Hvis enkelte potentielle investorer endnu skulle overveje at starte i den danske hifibranche så skulle de lige kikke lidt over skulderen her. Det er nemlig sådan nogen kunder, som de, der ytrer sig her, som I kan få og desværre næppe ret mange andre. Vi afslører vel næppe for meget ved at sige, at for alle andre end kliniske adfærds-psykologer er denne tråd på hifi4all ganske irrelevant. 

For de første er det til gengæld en helt anden sag. Noget af det, der ytres er nemlig slet ikke spor dumt, selv om det overfladisk måske ser sådan ud. Vi er nemlig helt basalt tilbage på det allermest basale primat-niveau, ja måske i virkeligheden endnu lavere. Det, der "hæver" det op på primat-niveau, er nemlig slet ikke indholdet, men udelukkende det, at det siges med ORD. Adfærden er ikke spor anderledes end alle lavere dyr. Vi er langt hinsides ondt eller godt eller rigtigt eller forkert her, tingene "er" vist nærmest bare. 
Lad os tage et eksempel, som en vis Martin fra København står for:
"Det er ikke meget forretning i moral og anstændighed.....du tillægger kunden nogen egenskaber som han slet ikke besidder. Han vil bare ha en vare og alle der gider at høre på ham og hjælpe ham på vej er interessante...bare sørg for at det er dig der får ordren til sidst. Gør du ikke det? Ja så har du fejlet et eller andet sted i ligningen." Dixit, og så simpelt kan det jo siges. Sagde kartoffelålen uden ord og slog med halen!

Nu kan man jo ikke undgå at få en vis medfølelse med den mulige kæreste m/k, som denne Martin antageligt "anvender" på samme basalt-primale måde. Nu er det ellers ikke vores hensigt at udlevere vor ven her på nogen måde, det er nu osse noget svært, når han nu allerede allerede så svært effektivt gør det selv. Nej, vi vender lige for en kort bemærkning tilbage til dagens overskift om konkurrence (og kusmi-te, dårligt bogstavrim, egentligt...) Nej, der er absolut ingen konkurrence på det danske hifi-marked længere. Det kræver jo nemlig, at der er et marked, og det er der desværre ikke længere. Aktiv markedsføring kræver de dér forbandede penge-investeringer, og det har ingen jo gjort alt, alt for længe. Når man ikke bruger penge på at sælge varer, så holder man op med at sælge varer. OVERHOVEDET! 

Nu kunne man i de første år af dette årtusinde få det indtryk, at man kunne sælge alting, ja endda hifi. Efterspørgslen efter evig ungdom og klassiske motorcykler og andre lidt "freakede" ting som krydstogter til pissekolde og søsyge Antarktis steg tilsyneladende ustoppeligt som verdenshavene. Ting KUNNE åbenbart sælges uden markedsføring og det kunne de så lige indtil markedet sagde "fuldt stop" Efterspørgslen efter hifi havde blot været et økonomisk "freak" uden substans. Hov, hvorfor har vi så selv lige i går købt et sæt JBL OLympus S8R, nogen fatter åbenbart ingenting eller blot for langsomt... Og så tilbage til vores citat i dag, som jo siger en del om de fatale følger af manglende professionel markedsføring.

Nu tror vi ikke, at andet end professionel klinisk hjælp ville have hjulpet på vor ven Martin her, tænk dog at være nabo til sådan en fyr, så selv ikke den bedste og mest professionelle sælger ville have været noget bevendt her. Eller altså retteligt dér! Han siger dog tingene som de er for ham og det er absolut rosværdigt. Livet reduceret til den simpleste uendeligt egennyttige drivkraft. Til gengæld er der så mange monster-dumme indlæg i tråden ellers, at man må korse sig. Ikke mindst de mange muntre indslag om, hvor "mange" "man kender", som køber skidedyre højttalere og andet isenkram på nettet uden nogensinde at have andet end læst om dem er underholdende fiktion. Og samtidigt uendeligt trist.

Det er simpelthen sådan et publikum, der er tilbage derude for hifi-branchen. Konkurrence er der ikke længere nogen af, de endnu åndende små-firmaer er forlængst reducerede til fritids-beskæftigelser for enkelt-mænd. Selv den lokale HIfi-Klub forretning i Århus ligner med sin statisk/permanente tiltagende sol-brunede/blegede udstilling af bedre B&W-højttalere i vinduet vores egen sortiment-side. Varer fra en anden og bedre tid. Dengang der blev investeret i fremtiden.
Det bliver der så aldrig nogensinde mere, og som Magasin må man efterhånden søge temmelig meget efter "succes-oplevelser" som altså chokolade og kusmi-te. Konklusionen er altid den samme og såre simple: Når en branche kun kan få paphoveder af denne monumentale kaliber på banen, som de, der befolker denne tråd, ja, så er det helt slut. Få fjolser fortrænger nemlig altid ganske effektivt selv forlængst etableret fornuft og når alt er lige godt og alle synspunkter legitime, så ophører fornuften naturligvis. 
Nej, det er IKKE konkurrencen fra nettet, som har "dræbt" hifi-branchen, det har den selv og kunderne. Nettet har overhovedet iingen betydning haft ligeså lidt som konkurrencen! Simpelthen bare ren lemming-agtigt selvmord.

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start