tirsdag den 28. juli 2009

SAS m. m.

Vi skal lige starte med at beklage den lidt manglende regularitet i "timingen" i disse dage med hensyn til vores dagsord, men vi starter lidt roligt efter ferien. det tager jo trods alt osse en del "velbehageligt arbejde" at være ægtemand, som en iøvrigt ikke videre bekendt poet såre rammende engang har beskrevet det. En linie af det "vow" ved vielsen som denne dengang noget knæ-klaprende lettere ynkelige person grådkvalt fremstammede dernede i Adelaide var jo iøvrigt "I promise to talk with you, to listen to you and to care for you" og det tager jo altsammen tid. Ikke mindst er det ganske krævende at forsøge at opfatte den byge af in-appellable ordrer, som den nybagte frue "bjæffer" ud hver morgen med nyfunden virtuositet. Billedet her til venstre demonstrerer vel også, at der var al mulig grund til absolut seriøs nervøsitet. Dengang og til enhver tid...
Der er jo heller ikke nogen nyheder i verden for tiden, ja, der er end ikke pålidelige efterretninger om agurkehøsten i denne tid, der jo ellers traditionelt benævnes "agurketiden", så hvad skal det hele så egentligt til for? Til gengæld er der så plads til et enkelt bemærkelsesværdigt citat fra den internationale forretningsverden, som er så ganske overordentligt bemærkelsesværdigt og som fortjener en gentagelse. Det drejer sig om en af de øverste topchefer hos det succesrige irske såkaldte "lavprisselskab" Ryanair, som udtalte sig om konkurrenten SAS på en noget lidet flatterende vis.

Det er iøvrigt uhyre bemærkelsesværdigt, at Ryanair uden undtagelse altid benævnes som et "lavprisselskab", når nu deres (indrømmet) lave priser faktisk som det eneste større luftfartsselskab i Europa faktisk giver et ganske betydeligt overskud, mens alle de andre selskaber genererer milliardstore underskud fra en kant. Noget kunne måske tyde på, at Ryanair måske i virkeligheden var et "højprisselskab" nu de kan tjene så mange penge sådan som de altså altid gør. Til gengæld er de så heller ikke karrige med at slynge "verbale tordenkiler" mod konkurrenterne. Udtalelsen fra Ryanair mod SAS lød jo, at "enten gik SAS konkurs eller også ville det blive solgt, når værdien af selskabet var på højde med prisen på en pakke Hubba Bubba tyggegummi" Det er altså en barsk verden, den her i luftfarten, for enten er markedsføringsloven vanskelig at forvalte på internationalt plan, eller også kan SAS blot ikke få kredit hos nogen advokater til at tage til genmæle. Udover at der helt givet ikke er nogetsomhelst positivt at sige om SAS´ fremtid. Vi kan ihvertfald ikke selv finde på noget og det kan de så åbenbart heller ikke selv.

Nu skal det med, at vores families seneste "erfaringer" med SAS er over 4 år tilbage, altså i de ulyksalige "Dash-dage". Bemærkelsesværdigt at disse DASH-fly flyver massevis af andre steder i verden uden de mindste problemer, mon lidt småsjusket vedligeholdelse har spillet ind? Dengang var flyvningen med Dash-flyet fra Tirstrup til København nu ellers sjovt nok det eneste, der fungerede bare ganske lidt. Ellers spildte vi en aften og nat i Kastrup med at vente på et fly, som aldrig nogensinde havde forladt Bangkok (og altså burde have givet SAS et halv døgns muligheder for at finde på noget andet end at sige, at "flyet var forsinket" helt op til det normale afgangstidspunkt- turen tager jo som bekendt 13 timer..) med efterfølgende overnatning i København. Næste ikke-planlagte overnatning var så i Bangkok og for lige at sætte prikken over i´-et så spildte vi lige en dag i Sydney med at komme for sent til flyet til Darwin, hvor vi oprindeligt skulle være ankommet et par dage tidligere. Ingen af disse efterfølgende flyvninger var spor forsinkede, hele dette miskmask var såmænd blot en følge af absurd dårlig planlægning fra SAS i København. Den helt hjælpeløse alternative plan efter det "forsinkede" fly havde aldrig nogensomhelst chance og i den henseende var det vel en slags succes. Som skamstøtte over noget, som simpelthen ikke kunne blive dårligere.
Gik det så anderledes denne gang? Åh jo, det gjorde det unægteligt. Flyvningen, hvor vi altså aktivt havde fravalgt enhver forbindelse med SAS, gik denne gang via British Airways og australske Qantas fuldstændigt smertefrit lige til døren frem og tilbage på minuttet. Det er tydeligvis ikke tilfældigt, at Ryanair-chefen ikke lige nævner disse andre selskaber i samme omgang som SAS, næsten ligeså lidt tilfældigt som det var at vi valgte at flyve med dem. Altså ikke spor. 

Ellers er der helt usædvanligt en trafik-statistisk undersøgelse i dagens avis med et ganske glædestrålende budskab. Den økonomiske krise har nemlig åbenbart ført til, at antallet af dræbte i trafikken er faldet helt vanvittigt. Faktisk anføres det, at antallet af trafikofre i USA nu er det laveste siden 1961 og det er muligvis korrekt. Vi siger muligvis, fordi det lyder en smule sindssygt i betragtning af, hvor meget trafikken er steget og endnu mere paradoksalt i betragtning af, hvor latterligt konstant eksplosionsfarlige og trafik-usikre amerikanske biler traditionelt fremstilles i europæiske medier. Vi må jo heller ikke glemme, at vi trods alt her er hele 50 år tilbage i tiden med en trafiktæthed, som dengang kun ved juletid i Danmark gav mindre trafikpropper selv på en enkeltsporet hovedvej (motorveje fandtes jo overhovedet ikke endnu), som dengang gik igennem Horsens og Vejle midtby med utallige lysreguleringer.

Nå, så vidt denne skribent ved toppede antallet af trafikdræbte i Danmark vist engang lige i begyndelsen af 1970-erne men så viste vi danskere jo osse ved vores særegent natiuonale resolut-hed, at vi altså var danskere og indførte sikkerhedsseler og naturligvis ikke kørte i livsfarlige amerikanske biler. Det underlige var så alligevel, at alle de sprængfarlige Ford Explorere (derovre kaldet "Ford Exploder" på grund af en livsfarlig konstruktionsbrist ved totalt manglende kollisionssikring af brændtoftanken ved sideværts kollision) helt af sig selv holdt op med at slå folk ihjel i ganske samme tempo. Underligt at der osse derovre på trods af deres uendeligt meget lavere tekniske standard alligevel skete ganske det samme. Mærkeligt i virkeligheden at misforholdet ikke blev større i betragtning af, hvor meget klogere den danske intelligentsia traditionelt regner sig i forhold til den amerikanske ditto. Underligt nok er der vist kun få eksempler på det omvendte men det kunne osse bare ligne, kunne det!
Ellers er det da en god nyhed, uanset om den så passer eller ej og dem kan man vel aldrig få for mange af? Så venter vi bare på, at Ryanair-chefen får ret...

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start