tirsdag den 5. maj 2009

Mere Altec-Lansing

Så er det i dag vejen går ned til den lokale notar i uopsætteligt ærinde, hvis sande alvor snart skal blive kundgjort på denne side. Der er uden overdrivelse tale om en vigtig del af en proces, som uden nogen sammenligning bliver det allervigtigste i denne skribents liv. Kosmisk sjæle-sammensmeltning er jo altid en alvorlig sag selv i de bedste familier.
Vi har tidligere i et gammelt ugeemne diskuteret begrebet "Det eksklusive salg", nemlig hvordan man sælger rigtigt dyre produkter i dagens piv-åbne netunivers, hvor alting altid er billigere et andet sted og hvor en aktiv salgsindsats uhyre sjældent belønnes med noget salg. Ihvertfald kun alt for sjældent for den, der gør salgsarbejdet. I dagens Danmark er dette gamle emne jo ganske vist blevet noget mindre aktuelt, fordi indkøb i rigtigt eksklusive og pæne butikker er dykket en del mere end gennemsnittet iøvrigt. Det er her vist temmeligt ligemeget, om det drejer sig om minkpelse, designermøbler eller dyr elektronik. Det betyder naturligvis ikke, at markedet er blevet helt væk, blot at hundeslagsmålet i bedste "Battler Briton"-stil" fra "Slaget om England" er blevet så meget større blandt de stadigt overlevende aktører. I den anledning bliver overlevelseskampen for mange, som sælger de samme varer i forskellige lande, naturligvis større og større. Forbrugeren bliver mere og mere prisfikseret og det ikke mindst fordi færre og færre af butikkerne har råd til at have nogetsomhelst på lager. Derfor kan han jo ligeså godt shoppe der, hvor det er billigst og det gør han så typisk.

Udviklingen er vel ligefrem ved at komme det punkt, hvor den pæne forstadsfamilie i sin prisfixering ligefrem begynder at shoppe mellem forskellige hæler-tilbud på danske designermøbler, for tyverierne af disse stiger nogenlunde proportionelt med at salget af nye designermøbler falder. Hvor stor en del af nysalget der endda så er finansieret af udbetalte forsikringspenge vides endda ikke af denne ellers begavede skribent men mon ikke "en hel del" er et rigtigt godt gæt? Denne tilsyneladende "lovløshed" og ikke mindst "almindelige troløshed" overfor de forretningsdrivende i såvel møbel-som elektronikbranchen har vi selv heldigvis selv haft akut inde på livet i over 20 år. Intet folkeslag er mere troløst overfor deres leverandører end musikere og den udtalelse tør vi sagtens stå ved, selv om en stor del af vores kunder ER musikere. Eller måske netop derfor, hvem Fanden skulle da ellers vide det bedre end os selv? I gamle dage for et par årtier siden hed "Truslen fra Syd" i pro-branchen "Esbjerg Musikkontor", forkortet EMK, som parallelimporterede fra det daværende en hel del mere eksotiske ikke-forenede Vesttyskland. Det skabte virkeligt røre i den lokale andedam og tvang lokale operatører til passende ændringer i avance-strukturen, noget, som er vedblevet til vore dage. Det skulle vise sig at være sundt med denne tidlige "vaccination" mod den store verdnes ufattelige kollektive ondskab.

Derfor er den professionelle lydbranche i modsætning til den øvrige elektronikbranche langt bedre forberedt på den svineinfluenzalignende påvirkning, som udbredelsen af internettet har medført med styrtdykkende bruttoavancer hos forhandlerne. Det ser man i dag, hvor selv vores ydmyge lille virksomhed såmænd sagtens kan konkurrere med den europæiske absolutte markedsleder, megamonstergiganten Thomann, som er så stor, at den danske markedsleder, det norske konglomerat "Aage-Eskildsen" bliver som enlillebitte ligegyldig døgnkiosk er i sammenligning med Dansk Supermarked . Der har simpelthen været god til til til at "immunisere" vores del af branchen mod den trussel, som nethandel jo også er mod de "rigtige" butikker. Udover at være en velsignelse selvfølgelig. Det er straks værre med andre dele af elektronikbranchen, som i desperation involverer sig i stadigt skiftende agenturer for naturligvis staks efterfølgende at opdage, at varerne altid er langt billigere i et af vores nabolande. Løsningen er selvfølgelig som for eksempel Bose og andre selv at stå for salget eller have et absolut fåtal af forhandlere, hvis rabatgivning man nidkært vogter over. En del af disse firmaer har faktisk relativt held i disse tider, og det er dem bestemt vel undt. De andre mindre operatører uden fast-prisprodukter som på en eller anden heldig måde er understøttet af længere tids markedsføring kan så nok desværre se frem til, at hvis de tror, at deres bruttoavance har nået bunden, så kommer de til at tage grueligt fejl. Det største offer i denne eksistenskamp bliver nu ikke disse småfirmaer. Det bliver selvfølgelig hele fascinationen ved de virkeligt brilliante produkter som stadigvæk er derude. Jo mere forhutlede og sølle de små firmaer bliver, jo mindre bliver det samlede provenu og jo større del af salget flytter naturligvis ud på nettet.
Det var så dagens småtskårne tanker i forbindelse med lidt syslen med vores nye dejlige gamle Altec-Lansing højttalere. Et firma, som engang var fremtrædende repræsenteret mange steder i verden af dygtige og effektive agenter. I dag er det så reduceret til en ren netbutik, ganske vist en vældigt rar og effektiv én, men det ændrer jo ikke ved, at fremtiden er sort som kul. Når varerne ikke længere er nogen steder derude længere, så er dagene for alle producenter altid talte og så er det forresten ligemeget hvor små de eller deres forhandlere er. De kan nemlig altid begge to blive mindre, nemlig til slet ingenting, og det gør de. De vil naturligvis dø sammen med deres gamle kunde og disse er allerede temmeligt gamle til at starte med, se blot på undertegnede. Naturnødvendigt. Heldigt at vi i den professionelle branche så truslen i (relativt) tide. Og heldigt osse at vi fik de her gamle Altec-Lansing-sager, som forlængst er forsvundet for altid, ihvertfald fra butikkerne og resten er blot et spørgsmål om tid.

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start