lørdag den 21. februar 2009

Parkering

Dette er en mærkedag for Århus, fordi det jo er i dag, rådmand og tidligere borgmester og almindelige usædvanlige hædersmand iøvrigt, Flemming Knudsen, holder sin afskedspeception. Nå, når han nu er en helt usædvanlig hædersmand kan han jo naturligvis ikke være særligt almindelig, og det er han selvfølgelig heller ikke. I det tiltagende strømlinede politiske univers befolket af tiltagende strømlinede typer og ditto spin-doktorer (oftest kaldet pressechefer-det er nu ganske det samme!), er en politiker af Flemming Knudsens kropslige og almenmenneskelige tyngde en ren dinosaur. Hans trivelige fremtoning er jo i den grad mod tidsåndens tiltagende koncentration på "kontrol", som fortsætter uanfægtet af finanskrisen. Lettere korpulente mænd som Knudsen og undertegnede er simpelthen ikke på mode for tiden. Det umiddelbare og frembusende menneske Knudsen, som i den grad kan "brænde igennem" og totalt dominere mindre forsamlinger, er jo grad en "antitese" til politisk professionalisme. Knudsen elskede at præge tingene og han elskede naturligvis også magten til det. Hvis han ikke havde haft en smule politisk brutalitet var han naturligvis aldrig blevet borgmester. ligesom Obama jo heller ikke blev amerikansk præsident uden at være et temmeligt dumt svin. Forskellen til mange mere anonyme politikere var vel nok især, at Knudsen som tidligere tiders politikere faktisk lod sig påvirke af de umiddelbare indtryk, han modtog. Han var et levende menneske midt i al politikken.

Nu var hans velmagtsdage i politik jo til alt held også lige inden presse-kontakten blev totalt professionaliseret. Paradoksalt nok er festlighederne for Knudsen så i dag tilrettelagt af , ja ingen andre end hans pressechef, så han kom altså til at opleve den totale professionalisering, ak ja.. Vi glæder os til lige selv at kikke forbi, men vi undte måske Knudsen med de utallige berøringsflader i alle kredse en reception på en sommerlig fodboldbane med unger og madammer og det hele og fodbold og masser af fadøl og levende musik hen på aftenen for denne afgående kæmpe fremfor en masse honorationes, som mosler rundt som sild i en tønde oppe i en tætpakket rådhushal. Dér ude i solen med shorts ville den gamle idrætsmand have funklet for alvor, mens han nok i menneskemylderet forbliver lidt for anonym. Denne karismatiske mands karisma fortjener bedre, men sådan skulle det altså ikke være.

En hel del karisma skal der nu nok osse til for at sikre success for et nyt indslag i det århusianske detailhandelsmønster. Nu har vi tidligere omtalt det stadig igangværende ombygningsbyggeri af lokalerne i Klostergade, hvor Dansk Audio Teknik engang lå, som noget nær topmålet af kommercielt lys-sind læs: vild optimisme. Lokalerne er ved at blive vældigt pæne, men om det så er tilstrækkeligt til at tiltrække flokke af lettere midaldrende koner med udsigten til at forkøbe sig i endnu en variation over temaet "semi-ukendte designercowboybukser" har vi ingen ide om. Vi ville dog nok ikke selv sætte alt for meget på en sikker success. Alligevel forekommer udsigterne dog relativt lyse og ihvertfald i forhold til et nye indkøbsparadis, der åbner i denne weekend.. Butikken hedder det særdeles tydelige og simple "thevicshop", som jo naturligvis forklarer alt. Nå nej, det gør det måske nok ikke, faktisk overhovedet ingenting. Butikken er ellers mega-stor, 1200 m2, og ganske tilsvarende stort anlagt. Konceptet er ganske tilsvarende: En sammensmeltning af mode, møbler, interiør og livsstil. Selv om det godt nok lyder lidt som noget, man har hørt før. Tit. Frygteligt tit og det både sammen og hver for sig.

Nu ville enkelte måske spagfærdigt indvende, at vi her måske lige præcist remser de 4 kerne-ingredienser op, som i friværdiens seneste overflods-bobleøkonomi har haft den allerstørste opblomstring. Tilsvarende tyder alting på, at det under krisens kradsen selvfølgelig er fuldstændigt de samme brancher, som rammes allerførst og allerhårdest. Vi har tidligere nævnt den gabende tomme designerlampe/møbelbutik på Vesterbro Torv med de skrigende grønne udsalgsskilte på den fine butik. Dér går det tydeligvis ikke ret hurtigt, og mon ikke det kommer til at gå nogenlunde ligesådan her? Ganske vist har man fornuftigt nok allieret sig med en "international investor", men alligevel er der noget, som nærmest "emmer" af problemer. Bestyreren fortæller nemlig, at man "primært henvender sig til etablerede familier og folk over 30 år" Så langt så godt, selv om hun nu ligeså godt kunne have sagt "kvinder" I erkendelse af, at kun de færreste børn og for den sags skyld almindelige hetero-seksuelle mænd måske kun sjældent finder besøg i "livsstilsrum" særligt interessante har man nemlig indrettet et legerum til børnene. Samtidigt er der indrettet en cafe, hvor de købedygtige koner kan parkere deres mænd med en kop kaffe og en avis (!!!) Sindssygt spændende.

Lige den sidste definition af målgruppen er måske det allermest kiksede i hele det koncept. Ret meget mere røvsygt kan man da næsten ikke forestille sig et sted for en familieudflugt udenfor Bilkas cafeteria og mon ikke det for de allerfleste modvillige mænd på byens cafeer trods alt er alle kvinderne på stedet, som overhovedet trækker dem af huse? Naturligvis er det det, og udsigten for den sagesløse mand til at sidde bænket i en dødssyg capuccino-cafe midt i dette indkøbscenter med andre mænd i dette mindst ligeså dødssyge "shopaholic"-skæbnefællesskab, svarer vel ret nøje til den måde, mænd ellers kun mødes på hospitalernes fødegange. Denne gang har mændene heldigvis mulighed for øjeblikkeligt at forsvinde ned på byens "rigtige" cafeer nede ved åen. Det kunne de jo ikke derude på fødegangen, men det kan det nu og det gør de garanteret. Når man allerede fra starten er så opmærksom på, hvilke massive problemer der er ved at skulle "holde" mændenes og børnenes interesser burde man måske have reguleret sit koncept lidt. Måske have indrettet sig ved siden af en golfbane eller en gokart-bane? Om det så ligefrem giver en større tilfredsstillelse for den købemætte frue at se familiens kollektivt sure fjæser efter en totalt spildt eftermiddag i et gammelt DSB-værksted i den indre by er måske osse noget usikkert. Vi glæder os allerede til at se, hvor store udsalgsskiltene kan blive på den ellers ret flotte bygning...Butikken "satser på oplevelser", som det hedder i dagens avis. Vi tror nu mest på, at det primært kommer til at blive en oplevelse for den "internationale investor", men vi får se. Vi kan jo håbe på han er islænding og har brug for lidt ekstra fradrag.

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start