lørdag den 4. oktober 2008

Vejers Storkøb og Zanussi

I dag skal vi gøre lidt reklame for et firma, vi driver en del handel med. Det er nu ikke fordi der er nogen skumlere bagtanker involveret, der er blot tale om et eksempelløst fremragende lille firma ovre i det vestjydske. Man kan faktisk ikke komme længere vestpå uden at få våde og kolde fødder og man kan kan heller ikke gøre det bedre end vores venner i Vejers Storkøb. Blandt meget andet sælger de nemlig et særdeles komplet program for hjemmebryggere og vi skal huske at anbefale helt særligt deres Cooper´s Home Brew-kit. Det er nemlig dette, som fru Olsen benytter i sin utrættelige kamp for en bedre ølkultur her i huset. Udover en betydelig hygiejne under brygningen er det sværeste faktisk at vente de par måneder, som det tager, inden lagringen af øllet er tilendebragt. Det sidste er ubærligt, det første er noget lettere med en sygeplejerske-datter i huset.

Selv om en del af øllets mere permanente resultater på denne skribents krop efterhånden er efterladt på de østjyske cykelstier er denne hjemmeside derovre i Vejers et glimrende eksempel på oplysning af særdeles fyldestgørende karakter. Den er flot opsat og den er helt blottet for flommede og selvfede udtalelser om produkternes ubeskrivelige fortræffelighed. Til gengæld leverer Vejers varen hurtigt og effektivt og der er endda en video med bryggeri-kittet, så selv entusiastiske analfabeter kan være med. Ingen talte om hifientusiaster her, for mange af dem er selv det allersimpleste jo alligevel alt for kompliceret. Som for eksempel blot det allerenkleste, nemlig hvem der siger hvad og hvorfor.

Lidt analfabet eller i det allermindste en smule dum skal man da være for at falde for de seneste markedsføringstiltag fra vores gode venner ligeledes ovre i det vestjydske, nemlig Frequence. De sælger som bekendt højttalerenheder og de er helt sikkert ganske glimrende, højttalerenhederne altså. De kunne måske derfor fortjene en bedre eller blot en smule mere professionel markedsføring end det, som tilbydes. Firmaet Frequence har åbenbart været helt tilbage i annalerne (der er 2 n-er i!) for det nu hedengangne lokale firma Wavehouse for at blive inspireret. Dengang var den tilbagevendende vending (hm., sjov sætningskonstruktion?) nemlig i anprisningen af egne produkter dengang"...udtaler Kenneth Bremer" Det skulle dengang som sikkert også i dag give et skær af autenticitet og vægt i fremhævelsen af egne produkters fortræffelighed. Om det virkede? Tja, firmaet er der ikke længere, så det gjorde det vel nærmest ikke og at forvente større success for denne marketingstrategi blandt normaltbegavede ville vel også være lidt optimistisk.

Ikke desto mindre fremturer Frequence altså i helt samme skure. For grafisk at kunne illustrere, at de nye højttalerenheder fra firmaet sandelig er meget bedre end de gamle (og glimrende) har man nemlig testet dem. Torben Mikkelsen, som kalder sig "Product Marketing", ret beset en pudsig og måske noget unødvendigt opblæst titel i et lillebitte mand/kone firma som Frequence, har nemlig virkeligt gjort sit hjemmearbejde ordentligt. Man har således hos Frequence lavet en såkaldt "A/B-test" mellem de gamle og nye højttalerenheder og er nået frem til det måske ikke ganske sensationelle resultat, at ""ja, der er forskel" udtaler Torben Mikkelsen"" (altså manden bag Frequence) Ret meget mere autoritativt og helt upartisk kan man vel dårligt udtale sig om denne forrygende kvalitet som man som den eneste selv sælger. Det skulle da lige være at lade avisdrengen eller hviderusseren eller en anden, som kommer med Jydske Vestkysten derovre lave testen. Ja, faktisk ville alt andet være bedre og det helt uden undtagelse. Det er altså ikke alle vestjydske firmaer, som har helt samme troværdigheds-profil. Nogle af dem kunne næsten være københavnske men hør-hov, kommer Torben ikke osse deovre østfra? Østarbejdere, gå hjem! Når fagforeningen 3F kan reklamere med det kan vi vel også sige det?

Produkterne kan i sig selv sagtens være glimrende, men hvis salgsarbejdet er tilstrækkeligt amatøragtigt lades de jo noget i stikken. Grinagtige anmeldelser kan trække i samme retning. Når en anmelder som den herostratisk berømte Mikkel Gige på hifi4all for 117. gang atter bliver hjernelamt begejstret over endnu en mekanisk overdesignet kinesisk bralder-rørforstærker fra den samme gamle garde, ja så tror vi bestemt, at denne begejstring fungerer som en særdeles effektiv "turn-off" for de allerfleste købere. Det håber vi da. Ligesom visse alt for explicitte nærbilleder af afvigende seksuel praksis (af dem med kun ét "n" efter a-et i forstås) heller ikke ligefrom er alt for appetitvækkende.

I den seneste test af atter en variation fra en kinesisk producent af alskens mærker er turen denne gang kommet til noget, som hedder eller nærmere blot kalder sig T.A.C. V-60. I gamle dage var TAC jo forresten et særdeles hæderværdigt firma, som producerede audio-mixere, så det ringer måske lidt bekendt. Det er strategien ihvertfald. 

I gamle dage var det jo sådan, at det jugoslaviske firma Zanussi stod bag en bunke af datidens hårde hvidevarer fra Gram, Blomberg, Electrolux osv. osv og nu er der altså gået "ren Zanussi" i hifi-branchen. Forskellen er så blot, at både den kinesiske OEM-producent og de forskellige distributionsled simpelt spyer varemærker ud helt selv. Det er som den middelalderlige teori om livets opståen, hvor en teori som bekendt var, at der kunne dannes mus i en bunke vådt tøj. De kommer ihvertfald som skidt fra en spædekalv, de her blankpolerede skrumler.

Her håber man så tilsyneladende at skabe mersalg ved at kalde tingene forskellige navne. Bag T.A.C. står for eksempel handelsfirmaet Sintron (som ingenting producerer så vidt vides) sammen med en filial Vincent (som vistnok heller ikke gør) Til gengæld kolporterer Gige som den naturligste ting i verden den i disse tider noget uforståelige historie om, at testen af denne kinesiske rørforstærker trods det, "at redaktionen i længere tid (har haft) en aftale.." om at teste den ikke "på grund af stor efterspørgsel" (!!!???) har kunnet skaffe den. Man får uvægerligt det indtryk, at der må ligge massevis af entusiaster i sovepose udenfor den eksklusive danske forhandlers butik. Der findes nemlig noget så eksklusivt som et Vincent-center. Man skulle næsten tage ud og se alle disse mennesker samlet på et sted, medbringende pengesække i massevis. Hu-hej hvor det går!

Desværre er denne butik ganske nystartet og er vel i virkeligheden mest et desperat symptom på, at ingen andre vil sælge produkterne. Denne udvikling har vi forudset tidligere og vi har helt sikkert ikke set det sidste skud på stammen endnu. Til gengæld er vi så småt ved at glæde os til den dag, hvor vi ikke længere behøver behøver at lade os inspirere på denne side af Mikkel Giges "anmeldelser" eller hvad man nu skal kalde det. Hvor mange af de her identitetsløse og 1000% ligegyldige Kina-ting er det lige der er blevet anmeldt og hvorfor dog? I gamle dage fik det engelske firma Audiolab et godt navn i anmelderkredse ved at "glemme" at bede om at få anmelder-eksemplarerne af den derfor med tvivlsom ret (eller netop derfor) hæderkronede 8000A forstærker tilbage, men sådan kan vel ikke ske i nutiden med forbedret lagerkontrol. Nej, naturligvis kan det ikke det. Sikke dog en kættersk tanke! 

Med hensyn til de nye Scan-Speak højttalerenheder bliver det så spændende at se, om de mon ikke i virkeligheden er baseret på nyfundne efterladte skitser fra den tidligere udviklingschef derovre, nemlig Gamut´s Lars Goller. Når en så brilliant og "psychoakustisk" visionær designer forlader et firma er det ihvertfald vanskeligt at forestille sig, at samme firma ligefrem kan forbedre det allerede perfekte. Nå, men det har de altså åbenbart gjort og det efterlader så kun 2 muligheder: Enten var Goller ikke verdens allerbedste højttalerdesigner (og så har de ret hos Tymphany, firmaet bag de nye Scan-Speak enheder) eller også var han,(og så kan de naturligvis ikke have det, så var de vel allerede perfekte). Måske vores Lars Goller-autograf ikke er helt så meget værd som vi havde forestillet os? Vi tør næsten ikke tænke tanken.. Frequence skriver jo, at de nye højttalere er kommet til verden efter "3 års konstant udvikling" Måske den gamle mesters tegninger bare var sjuskede med ketchup-pletter på kritiske steder eller håndskriften særskilt ulæselig? Det sidste her tror vi fuldt og fast på. Mest af mangel på bedre. Man tror vel det bedste om sine sande idoler.

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start