lørdag den 16. august 2008

Forfærdeligt

Så er der atter lidt tid til den store eftertanke på denne fredelige lørdag. Til dagligt har vi jo ikke rigtigt mulighed for nogen større omtanke og derfor har vi heller ikke haft tid til at finde den bog, som vores Carsten fra Schmidt Audio har læst sine ikke fuldstændigt korrekte faktuelle korrektioner omkring galvanisk adskillelse i. Det ville vi derfor benytte denne dag til, men umiddelbart ser det ikke altfor lovende ud. Tilsyneladende er den bog vi mistænker for at være kilden, nemlig både totalt udsolgt og udlånt. Det er sikkert den, der hedder "Bliv Ingeniør på 2 minutter"" eller oversat til engelsk "Phoney Engineering for REALLY Stupid Dummies who wouldn´t understand anyway" Den engelske udgave lyder som om den kunne være rigtigt spændende. Desværre er den heller ikke blevet genoptrykt, ganske forfærdeligt.

I det hele taget er det ret interessant, det der engelske. Ude i cyberspace et sted findes der noget, som åbenbart hedder 6moons. Det er vist en slags hifi-forum. Det må være temmeligt langt ude, for Jorden har jo kun én måne og Mars to (Erebus og Terror, tilfældigvis navnene på 2 berømte polarforsknings-skibe, interessant ikke?). Nå men derude omkring Jupiter er der vist måner nok, så det må nok være der, de holder til, 6moons. Det er så helt tilfældigvis dem, som Schmidt Audio fæster sin lid til åbenbart vil kunne skabe en mægtig salgssucces i lille Danmark for hans nye Red Wine forforstærker, som vi så rosende omtalte fornyligt. Som han med sin charmerende drengede udstråling udtrykker det, så " skulle der blive offentliggjort en fyldestgørende test" af dette sikkert fine men ikke akkurat billige apparat derude i universets udkant. Nu har vi ganske vist aldrig nogensinde stiftet bekendtskab med en åbenbar "fyldestgørende" test, blot de mere almindelige af slagsen.

De er mere (sjældent eller aldrig) eller mindre (næsten altid) kompetent udført og hvad der lige skal til for at kalde en test for egentligt "fyldestgørende" har vi ikke rigtigt fantasi til at forestille os. Mon ikke han mener "positiv" overfor produktet. Om ikke andet er der da helt sikkert en ganske betydelig forskel på produktions- og salgspris i det her tilfælde, så mon ikke der skulle være penge til lidt "fyldestgørende" markedsføring. Det er da ellers en med jævne mellemrum tilbagevendende diskussion på vores yndlingsforum hifi4all, hvordan man kan udtale sig om ting, som man aldrig nogensinde har hørt. Hertil kan man svare, at det kan man helt på samme måde som man som kunde ud fra en kommende ligegyldig ligegyldig test derude i det fjerne verdensrum kan købe et apparat, man ikke kender fra en producent man kun kan gætte på, hvem er. Med erfaring kan det endda blive endnu bedre. Godt nok stadigvæk ikke ret meget bedre end slet ingenting og det er heldigvis for producenterne på denne basis af total teknisk uvidenhed og manglende kritisk sans hos kunderne, at de allerfleste køb sker. Der er håb endnu, Carsten! Held og lykke med den "fyldestgørende" test! Som du ser kan vi også det med de mange udråbstegn!!! Her er lige lidt flere:!!!!!!!!!!

I vores føljeton over begrebet "ingenting" frit efter Erich Maria Remarque og hans udødelige krigsroman "Im Westen Nichts Neues" skal vi i dag samle op på Tivoli Friheden og Cobra-sagen. Som måske enkelte vil huske helt tilbage til starten af sommerferien gav Politiet efter den vel ret beset ganske forudsigelige "ulykke" (når man kan forudsige den er den jo ligesom ikke længere en ulykke, blot en hændelse) opgaven med at gennemføre en teknisk undersøgelse til firmaet Force Institute. Dette skete efter den håbløse fuser fra starten fra politiets side at give opgaven til det firma, som oprindeligt havde godkendt rutschebanen, Teknologisk Institut jo fordi Force kunne garantere en efterforskning dengang indenfor en uge.

Nu, halvanden måned efter, er der stadigvæk ingen resultater offentliggjort og sagen er tilsyneladende glemt og begravet i bunker af andre ligegyldige sagsmapper. Både Teknologisk Institut og Force har sikkert fået honoreret deres berettigede fakturaer i den tunge prisklasse og det kan man sagtens unde dem. De har jo da vel lavet et eller andet, i det mindste har Teknologisk Institut da lavet en ganske alvorlig ulykke. 

Til gengæld kunne man vel også unde århusianerne indsigt i, hvad der egentligt skete og hvorfor det kunne få lov til at ske. Nu nærmer sæsonen sig sin afslutning alligevel, så mon ikke der et sted deroppe i systemernes top er slået en studehandel af om ikke at rode alt for meget op i sagen. Det er vanskeligt at fortolke (de aldeles manglende) resultater meget anderledes. Så kan man altid lække den ubehagelige (hvis den nogensinde skulle komme frem, altså) sandhed om et stykke tid længe efter denne sæson. Mon ikke det er sådan det bliver? Der er vist nogen derude som har næsten ligeså meget i klemme som de to unge mænd, som fik knust benene mellem de hamrende løse gondoler. Hvorfor er der iøvrigt ikke nogen, som rapporterer eventuelle fremskridt med deres "genoptræning" og hvorfor er de aldrig blevet interviewet? Det her er en rigtigt forfærdelig sag og det hele vejen rundt.

Knapt så forfærdeligt er situationen vel for de unge og opadkommende musikalske stjernefrø i Århus. For at have sagkyndige rådgivere lige ved hånden har man i Århus et såkaldt "Kunstråd" sammensat af et skiftende (ihvertfald delvist, ikke helt) personer fra forskellige lokale kunstnermiljøer. Det er i virkeligheden er særdeles interessant konstruktion at have dette kunstneriske "board of directors" og det er naturligvis også teoretisk let at få mistanke om særlige begunstigelser af "venner" og andre forretningsforbindelser fra rådets medlemmer. Trods alt er en musiker i rådet vel alt andet lige i heldigste fald lidt mere positivt indstillet overfor de gamle musikalske venner end overfor flyvske ideer om sammenhængende læserlys langs vestkysten og i værste fald kan det blive rigtigt slemt. Helt forfærdeligt slemt.

Interessant nok er det jo heller ikke garanti for uvildighed og upartiskhed hos medlemmerne hverken at vælge alle med jævne mellemrum eller aldrig at vælge nogen (eller rettere udpege, for det er vist det, man gør, kriterierne er dog mildt sagt noget uklare)

Hvis man er meget længe i sådan et kunstråd udvikler de fleste medlemmer sig som ethvert mangeårigt bestyrelsesmedlem af "Han-Herreds Kaninavlerforening" fra en måske oprindeligt åben og nysgerrig kunst/kanin-interesseret til en egentlig "kunst/kanin-kommissær", som kommer til at stå i vejen for mere end han fremmer. Selv den mest rationelle og hårdhjertede mand kan jo få sin egen lille yndligskanin at pusle om. Husk, vi taler ikke om egentlig forbudt sex, højst om lidt halv-forbuden kærlighed. Udenfor Sharia-lovgivning forstås, der er man jo noget barskere med de her ting.

Omvendt, hvis det nye medlem kun er der kort tid gælder det jo om at fremme sagen for dem, som han allerede kender i forvejen ligesom en udsendt romersk konsul i oldtiden også kun var konsul for 2 år. Det forhindrede nu ikke, at disse konsulers særdeles kvikt erhvervede formue efter de 2 år først i dette århundrede er blevet overhalet af kleptokrater som vores ven Robert Mugabe i Zimbabwe. Kort tid eller lang tid, man skal virkelig kikke de folk her efter i kortene. Derudover kan de naturligvis sagtens bidrage med interessante synspunkter man skal blot altid huske lige at have deres motiver in mente. 

Det nyeste medlem af dette fra oldtidens Rom så kendte "triumvirat" her i vores lokale Kunstråd (de er faktisk 8) er den lokale selvstændige musikproducer Carsten Heller. Selvstændig skal iøvrigt ikke opfattes mere positivt end når det bruges om undertegnede, Heller har nemlig blot sit eget firma. Nå, men en af de absolut eviggrønne og ekstremt langtidsholdbare koryfæer på musikscenen, formanden for den åbenbart til evig tid stats-og kommunalt sponsorerede musikorganisation "Rosa", Gunnar K. (husk endelig k´-et, ellers ville han jo blot være den almindelige Gunnar Madsen -DET er han ikke, de andre er der 183 af) er simpelthen begejstret over den nye udnævnelse. I det gamle Rom villde de nok have talt om kåring, kåring af den fremmeste.

Som Gunnar K., som vi med højagtelse vil forkorte ham til i dag, siger: "Han nyder respekt... (og) han har faglig tyngde" Godt gået, Gunnar K. eller måske vi i ærbødighed skulle kalde dig Gunnar "Rock" efter den første danske rocksanger, Ivan "Rock" Jensen i Ib Glindemanns orkester. Han råbte nemlig også altid op om "rock" og det var også salig Ibs eneste repertoire. Iøvrigt pudsigt at man stadigvæk kan bruge ordet "rock" som fællesbetegnelse for al ikke-klassisk musik. Du og jeg er vist ved at blive lidt gamle, Gunnar "Rock"..

Nu har Carsten Heller lavet plader med Spleen United og Nephew men vi synes nu alligevel ikke, han helt starter med samme tyngde i sin rolle i det nye kunstråd. Faktisk er vi lige afdelingen for genbrug af allerede brugte tebreve i Hellers udtalelser, tyndt er sådan et sølle utilstrækkeligt ord.. Han mener nemlig, at det er meget vigtigere at give byen "en musikalsk identitet...meget vigtigere end at hive store verdensnavne til byen" Udover at turnerende verdensstjerner nok ikke lige slår vejen forbi Hellers virksomhed (det kan vel være derfor han ikke er så glad for dem) så skal man jo også lige have med, at de store koncerter altså med vist kun en enkelt delvis undtagelse dog arrangeres for private midler. Det har absolut ingenting at gøre med Gunnar K.´s hjertebarn SPOT-festivallen, som Heller naturligvis behørigt nævner. Networking går jo begge veje-som her... Der kommer midlerne af de mere sædvanlige statslige og kommunale kanaler og dér er Gunnar K. enevældig konge og har været det nærmest altid. Årti efter årti, sikke han dog formår at forny sig. Ham og hans rock..

Man ved til gengæld ikke, om man skal grine eller græde, når samme Heller beskriver vilkårene for musikken i Århus som "forfærdelige" Som eksempel nævner han først og fremmest den åbenbart helt fortvivlede øvelokale-situation. Det er nu ifølge Heller ikke fordi, man ikke kan få et øvelokale med kommunal støtte, for det kan åbenbart ret let. Nej, det forfærdelige består i, når orkestrene "åbenbart er kommet et stykke vej op ad stigen", så får de åbenbart ganske pludseligt "brug for øvelokaler, som de ikke skal dele med tre eller fire andre bands". 

Man kan med gru forestille sig dette forfærdelige scenarie, hvor et øvelokale, som det opadkommende band måske betaler ikke mindre (heller ikke meget mere) end 1500,- mdl. måske hele to gange et par timer om ugen er optaget af andre og helt sikkert lige der, hvor man ellers ville have kunne skabe den nye "Yesterday" En aldeles rædselsfuld tanke ihvertfald åbenbart for denne nye visionære missionær for den store betydning af helt bittesmå og helt ligegyldige ting. Når huslejen er under forbruget af guitarstrenge er "forfærdelig" vist sådan et stærkt ord.

Det er simpelthen mageløst ynkelig klynkementalitet, det her, for der er altså hundredevis af ganske billige erhvervslokaler overalt i Århus udover at man jo faktisk sagtens kan øve hjemme i parcelhuset, hvis man virkelig vil noget nok. Man forestiller sig med samme ret, hvor mange af disse kommende stjerner der opdager, at de sikkert osse skal ud og købe masser af nyt og fedt musikudstyr til måske 50 gange så mange penge. Det snakker man så sjovt nok ikke noget om men det er næppe meget mindre traumatiserende. Og så er der jo også det med alle de skrigende groupier, hvor udgifterne til kondomer sagtens kan overstige huslejen til øvelokalet. Mon de opadkommende stjerner også i det søde liv med pigerne efter koncerterne insisterer på samme eksklusivitet som med øvelokalerne, nej vel? 

Vi tvivler ikke på, at Carsten Heller er en glimrende producer, resultaterne taler for sig selv, men hvis det her er det eneste, som han kan bidrage med i Århus Kunstråd, så skulle han vist være blevet bag knapperne på mixeren. Det er jo heller ikke nogen skam at indrømme, at man er blevet intellektuelt "overmatched" Man skal godt nok sommetider flyve lavt inden man flyver højt, men det er altså i den helt lave abstraktions-ende. Den helt forfærdeligt lave. Musikken har det vist ellers ganske fint og mon ikke også Carsten Hellers firma på vanskeligt forklarligt vis (nå nej) kommer til at gå endnu bedre i den nærmeste fremtid? Helt forfærdeligt er det altså ikke altsammen...Eller er det?-Det synes vi faktisk.

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start