onsdag den 6. august 2008

Det katastrofale kørselsfradrag

Ude i den store verden udkommer som bekendt den store ur-moder til alle rigtige aviser om økonomi, nemlig selveste "Financial Times", jo på lyserødt papir. Om det så er fordi økonomi-interesserede er særligt tungnemme eller rød/grøn farveblinde vides ikke men den er ihvertfald synlig omend ikke voldsomt læsevenlig med sin farve a la engelsk charterturist på Kreta. Det er naturligvis inspireret af denne glimrende avis, at vores lokale JP´s daglige tillæg om erhverv og økonomi også udkommer på sådan noget let lyse-rødligt papir. Man mænger sig dog gerne med de store. Det kunne man så også have håbet, at man ville gøre på det indholdsmæssige plan, men der mangler der lidt endnu. Som min hjembys klub i Superligaen i fodbold, Horsens AC, nu snart uden den fine træner Kent Nielsen: Lidt bedre end de allerringeste og langt fra de bedste. Således også i JP. Alt, alt for langt.

I denne kritikløse sommer er det vel efterhånden blevet en folkeligt accepteret naturlov på linie på tyngdeloven, at der på grund af den eksplosive stigning i benzinpriserne er sket en voldsom udhuling af værdien af et af de få tilbageværende skattefrie goder, nemlig det udokumenterede kørselsfradrag. Vi siger udokumenteret, fordi det jo som bekendt blot opgøres i kilometer, ikke i reelle udgifter. Vi har hørt det masser af gange og hvis det ikke skulle have sandt tidligere, så er det da blevet det nu. Gentagelser talløse gange fremmer altid selv den mest tungnemme forståelse. 

I går viderebragte DR TV-Avisen selvfølgelig også som en kendsgerning fra interesseorganisationen "Dansk Erhverv", at mange medarbejdere rundt i landet var begyndt at sige op, fordi kørselsfradraget var blevet kraftigt udhulet af prisstigningerne og man så en situation for sig, hvor det overhovedet ikke kunne betale sig at køre på arbejde. Det var det vist allerede ved ikke at kunne nu kunne man forstå af indslaget, talløse horder af medarbejdere havde åbenbart sagt op allerede. Man anede en katastrofe lige bag horisonten eller endda noget før, nemlig lige nu, måske endda allerede for lidt siden..

I en stort opsat forsideartikel i JP´s finanstillæg blev det endda grafisk illustreret i et fuldstændigt misvisende diagram (de har nok konsulteret manden bag statistikken om tirsdag, den uforlignelige Christian Nørgaard Larsen), at folks "pendling" åbenbart var steget voldsomt. Hvad det havde og har med sagen at gøre er noget uklart, men mon ikke blot det var med i den "spin"-pakke, avisen havde fået fra Dansk Erhverv? Det ligner da det, man i mere lyssky kredse med B&O-anlæg kalder "bestilt arbejde", for denne statistik for pendlere er ret interessant. Ikke spor positivt oplysende eller intelligent men til gengæld er budskabet til at få øje på. Det drejer sig om at vise, at medarbejderne pga de høje benzinpriser er rigtigt pressede. Det kan også godt være, at de er det, men nu næppe lige af denne her grund, mere senere. Det er nemlig slet ikke det, pendler-statistikken siger.

Det grafiske diagram er mest interessant derved, at bunden af skalaen er 2.65 mill. og toppen af skalaen er 2.80 mill. Indenfor dette beskedne spillerum dokumenteres det så, at antallet af pendlere fra 2003 til 2007 er steget helt fantastisk meget, som man ser på den stejlt stigende grafiske kurve. Den er nemlig steget fra 2.75 mill. til 2.80 mill. Det er ganske vist en lille smule mere end befolkningstilvæksten på samme tid men at kalde det voldsomt er vel i den lettere misvisende ende. Jamen hov, 2.80 mill. mennesker er jo rigtigt mange, faktisk ganske tæt på det samlede antal erhvervsaktive i Danmark og kan det virkeligt være rigtigt, at de pendler allesammen?

Naturligvis kan det ikke det og det gør de selvfølgelig heller ikke. Derfor har man i den tilhørende grundige gennemgang af folks pendling i de forskellige landsdele været nødsaget til at anvende samme trælse trick som i udviklingen af det man kalder pendling. Det, som i den elektroniske verden kaldes "full deflection", altså fuldt udslag på skalaen, er nemlig reduceret til sølle 48.8 km., og så langt kører man endda kun i hovedstadsområdet. I Århus kører man i gennemsnit blot 36.2 km. og dermed kan man jo så konstatere, at man er blevet pendler, hvis man bor i byens nodlige forstæder og arbejder i byens sydlige forstæder, sikkert en overraskelse for en del mennesker. Begrebet er åbenbart kommet snigende ligesom man i årenes løb er blevet "parcellist" uden at vide det. Mon ikke der snart kommer et egentligt "pendlerparti"?

Så er vi tilbage ved de ukristelige prisstigninger på benzin, som altså truer selve samfundets struktur og sammenhængskraft og åbenbart får folk til at sige op i hobetal. Det er nok mest af dem, som kører på arbejde i en toptunet Hummer med et forbrug på 1 liter pr. kilometer, som siger op (de gør nu nok ikke engang), for lad os kikke lidt på tallene, når nu ingen andre tilsyneladende gider eller kan (sikkert en uhellig kombination af begge dele). Her i området er det gennemsnitlige benzinforbrug ved de 36.2 km. vel med en nyere mellemklassebil næppe over 2 liter. De vanvittige prisstigninger på benzin siden sidste regulering af kørselsfradraget på omkring en krone (!!) giver altså et reelt merforbrug pr. dag på ikke mindre (og heller ikke mere end) 2 kroner, ialt pr. måned altså godt 40 kr. Hvor mange er det lige der skifter job for at få 40 kr. mere om måneden. Eller 400,-? Eller 4000,-?

Hvornår 40 kr. nogensinde er blevet tuen, der får det store samfundslæs til at vælte er noget uklart. Prisstigningerne på et stykke Gouda-ost i Føtex indenfor det seneste år er omkring en tier, så hvis familien Danmark køber sådan en rigtig børneost blot engang om ugen er det danske samfund altså truet endnu en gang i ganske samme omfang som i sagen med kørselsfradragene, altså gigantiske 40 kr./md. Man har endda her i sommer fra politisk side hasteindkaldt Skatterådet for at ultra-hastebehandle dette samfundsvæsentlige spørgsmål om højere kørselsfradrag. Skal man virkelig være ligeså klog og begavet som undertegnede (som iøvrigt aldrig har haft kørekort) for at se, at benzinprisen altså stadigvæk på trods af prisstigningerne kun er en meget beskeden del af det, som det koster at holde bil. Det ville være helt anderledes kritisk, hvis prisen på bilen steg med 10 eller 20.000,-, men når folk ikke kan konsekvensberegne disse stigninger i prisen på benzin kan man jo nok heller ikke bebrejde dem, at afskrivninger og annuitets-tabeller er noget udover deres evner. Det er der givetvis meget andet, der også er.

Det er værdiforringelse og vedligeholdelse, som virkeligt batter. Måske Skatterådet skulle holde et ekstra krisemøde, for vi har hørt, at vores egen mekaniker er ved at sætte sin timepris op med 40,- Det er bare I TIMEN, ikke om måneden. 

Sikke dog en skræmmende grafisk fremstilling, man kunne lave af denne eksplosive prisstigning på trods alt beskedne 10%. Man kunne jo som JP og Dansk Erhverv starte med den nuværende pris som nul og den nye pris som skalaens maksimum og så kunne man jo i sin gru betragte den vanvittige helt lodrette stigning.. Hvis det lyder dumt og ikke-informativt er det til gengæld fuldstændigt dækkende for det stykke affalds-journalistik, som JP har "lavet" her. Bestilt arbejde eller ej, det er noget misvisende ævl. Find nogen nogen "spin-doktorer" Nå nej, det behøver I jo faktisk ikke. Ingen har jo åbenbart gennemskuet det alligevel. Vores kommentar skal vist således rettes til :Godt gået, drenge (og piger)! Verden er ganske vist ikke som I beskriver den, men hvad gør det, når alle folk tror på det alligevel.

Masser af piger plejer jo også traditionelt på denne årstid som på vist alle andre at tiltrække masser af drenge. I går startede indkvarteringen i telte af de mange gæster til en af Danmarks mere ligegyldige festivaler, den i Skanderborg, som kalder sig "Danmarks Smukkeste" Der er åbenbart en betydelig skønhed i at der er lidt mindre bræk og urin midt på pladsen (det er der nemlig, dog er det det samme som alle andre steder langs hegnet) end på så mange andre festivaller og det illustrerer vel, at skønhed vist mest er noget, der er i øjet på beskueren eller arrangøren. Nu er det ikke kun JP´s erhvervssektion, som i denne tid blot videregiver temmeligt tåbelige værker produceret andetsteds. Nej, de lokale rapportører fra Skanderborg er også helt godt med. 

Skanderborg Festival har fået sig en toptrimmet talsmand i den gamle sangstjerne Poul Martin Bonde, som ikke er nogen dum mand, ikke særligt pæn men temmeligt smart-lyder måske lidt som undertegnede.. Det forhindrer ham selvfølgelig ikke i at sige dumme ting. I går udbrød der nemlig ukontrollabel tumult i Skanderborg, da man vist ikke fra festivallens side helt havde styr på at åbne teltpladsen. Det starter skidegodt, gør det!

Derfor væltede unge i hundredevis hegnet og mosede ind og festivallen åbnede derefter portene. Noget sent, kunne man vel sige, da det var det eneste sted, man endnu ikke kunne komme ind, sådan lidt "Checkpoint Charlie" i Skanderborg. Dengang i Berlin kunne man jo i Østtysklands sidste uger gå frit over grænsen overalt undtagen altså lige på det traditionelle overgangssted, hvor man stadigvæk uden nogensomhelst mening endnu blev kontrolleret.

Heldigvis for opretholdelsen af den offentlige orden blev de unge mennesker smidt ud og hegnet rejst igen. 1-0 til ordensmagten. Desværre havde effektive SMS-kæder blandt de unge i den bedste vest-århusianske skolegårdsstil allerede trommet "vennerne" sammen (om fætrene også var med forlyder der ikke noget om), så derfor måtte man atter en gang fra festivallen give fortabt og lægge hegnet ned uden videre kontrol. Nu er det så, at talsmand Bonde fra festivallen kommer på banen med disse bevingede ord: "Det er vigtigt, at vagterne får slået fast, hvem der bestemmer. Derfor smed de i første omgang campisterne ud af området" (stor triumf for retfærdigheden, hurra!) og fortsætter "Men da presset fortsatte og folk ikke respekterede den kollektive nedtælling, valgte vagterne at lukke folk ind.." Ak ja, man kan vist trygt sende sine unger til denne festival når det nu så eftertrykkeligt er slået fast, at det er vagterne der bestemmer. det har de jo så effektivt selv slået fast... Det er selvfølgelig udmærket, at der ikke er sharia-lovgivning eller anden drakonisk justits på festivalpladsen, men ligefrem at erstatte den med "SMS-demokrati" er vel at gå i den mudsatte (mudder)grøft. Ak ak, Poul Martin Bonde, måske du selv skulle tage den alkoholtest, som åbenbart som en nyskabelse findes på parkeringspladsen. Mage til fordrukkent sludder som det her skal man da lede et stykke tid efter-det skulle man da tro. Desværre behøver man ikke lede længe, som dagens tekst viser.

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start