Salgsstrategier

I dag vil vi med en vis ærefrygt bevæge os lidt rundt i branchen og studere et par alternative salgsstrategier. Det er bestemt ikke fordi vi vil gøre grin med vores kolleger, formålet er i virkeligheden det modsatte. For os at se er det nemlig i flere henseender uhyre beundringsværdigt, hvis man kan drive sin operation på den måde, som der lægges op til. Da firmaerne er der, må de jo følgeligt være dygtige, derfor dagens studium. Om det så er nok til, at de bliver der, er jo som altid en helt anden sag.
Nu er firmaet 2H Audio tidligere nævnt på disse sider som importør af elektronikverdenens måske tåbeligste kabelprodukt, Harmonic Technology, med alskens inderligt overflødig indbygget konvertering-teknologi, men det er jo ikke strafbart. Med passende støtte fra vennerne på redaktionen på hifi4all er det så gået alligevel lige indtil altså han bevægede sig over i konsumafdelingen. Her er der til gengæld næppe tvivl om, at han i helt ekstrem grad har undladt at udvise det, som Arnold Peter Møller i gamle dage kaldte “rettidig Omhu”. 
Sagen er helt enkel, desværre for 2H. Han har nemlig kradset pengene ind og ikke leveret nogen produkter, og det han da iøvrigt uhyre hårdt presset erkendt helt vildt meget for sent. I den her sag er der simpelthen tale om direkte kommercielt selvmord, for lige præcis i dette tilfælde med de direkte redaktionelle forbindelser kan han umuligt hævde ikke straks at have fået besked om, at hans ventende kunde var “gået public”. Derfor er det først dagen efter, at denne håbløse kundebehandling er eksploderet fuldstændigt ligemeget, hvad han gør, og det gør han så med fuld musik. Uden yderligere forklaring lidt som en hifi-udgive af Peter Lundin (som vist heller ikke angrede synderligt) nævner han blot, at han skam ikke vil gøre det igen. Hvis dette lyder dumt er det fordi det er det.
Han kunne vist ligeså godt have sagt, at han ville fortsætte, resultatet ville nok være blevet det samme, nemlig finito, 2H. Naturligvis er tråden som alle andre blevet noget forplumret af alskens vrøvlehoveder, men faktum forbliver uheldigvis, at der er udvist noget, som man nok med en vis ret formodentlig ville kunne kalde for egentlig bedragerisk adfærd. Det er svært at fortolke den summariske forklaring fra 2H meget anderledes. Det var vist en exit snarere end en ommer. Hvis det drejer sig om at skabe opmærksomhed omkring et forestående ophørsudsalg er det til gengæld en succes.
Helt anderledes griber vores gamle ven Jakob sagerne an i Hifihuset. Nu er samme Jakob den egentlige årsag til, at vi ikke længere kan forhandle Audio Analogue, da han i lighed med den fra Asterix så kendte Provocalorius satte lidt lus i skindpelsen i en nylig nyhedstråd om Audio Analogue. Her citerede han nemlig måske med kommercielle motiver undertegnedes udtalelser om det ikke altfor imponerende CD-drev hos AA så exit Pouls Audiobutik som forhandler. 
Det skal han nu ikke have utak for og heller ikke for en betydelig underholdningsværdi på sin ellers ret kortfattede hjemmeside for sit firma Hifihuset. Jakob er nemlig en ordkunstner af de helt sjældne og nogle af dem har han endda opfundet helt selv. Samtidigt er en af salgsmetoderne helt ekstremt utraditionel, alt ialt en spændende cocktail. Hvis den altså lykkes. 
Hovedordet er følelser og rejser og alskens andre ting. Nu kan ordet “pathos” altså ikke rigtig have nogen positiv eller blot neutral betydning på dansk, men ikke desto mindre er det altså det, som Jakob sælger. Der er tale om det italienske elektronikmærke Pathos, som ifølge Hifihuset spiller “voldsomt mere endgagerende” (ja, sådan staves det åbenbart) end alt muligt andet. 
For elektronik-lægfolk som undertegnede forekommer dette produkt mest at være et overlæsset og overdesignet stykke isenkram på sådan en lidt sydlandsk patetisk måde, men sådan er der så meget. Det er forresten lavet med rør og det er tiltænkt dem, som “ikke vil binde an med en full-tube forstærker”, som Jakob skriver. Om der er et marked blandt sådanne “rørende” bangebukse ved vi ikke, selv tør vi da godt tænde vores rørforstærkere, men mod er åbenbart mange ting.
Lidt morsommere er det, at Hifihuset er såkaldt “Gamut Demo Room”. Man kan således lytte til dette angiveligt forrygende fremragende fantastiske produkt hos Hifihuset og så tage direkte ud til “fabrikken” i Herning og købe varen. Se, det er til gengæld alternativt. Man skal nemlig slet ikke have noget på lager og man får som kunde mulighed for at sige “dav til de(skulle nok have været “dem”, Jakob), som lavede det du køber (skulle nok have været “har lavet” hvis vi altså antager, at de har lavet det færdigt)) 
Det interessante her er vel mest, hvordan i alverden Hifihuset sikrer sig at få sin provision, som der vel må være tale om. Det bliver vel strengt taget tale om det, som på engelsk vist hedder “discretion” fra Gamuts side. Indtil videre har der i dele af historien om Sirius/Gamut ligeså vel som for andre danske producenter været tale om et vist “direkte-til dig”-salg. 
Det er der naturligvis ikke noget galt i, men det må nu være lidt en ønskesituation for Gamut i Herning selv at kunne vurdere, på hvilke varer der skal udbetales provision. Dette er simpelthen en “first” i dansk elektronikhandel, og denne “tro og love” holdning til verdens kommercielle realiteter tror vi på også bliver en “last” Det er vi faktisk ganske sikre på, men vi får se. Der er vel en grund til, at ingen andre danske forhandlere gider røre Gamut og grunden er nok ikke overdreven tillidsfuldhed.
Derudover er risikoen for kunden i Herning for at møde nogen af de reelle producenter af varerne vel heller ikke særlig stor, med mindre de også er på besøg derovre, men det er en helt anden historie. Gamut laver jo ikke så meget selv, at det ligefrem gør noget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *