fredag den 28. marts 2008

En ny dansk film

Og så er det jo på tirsdag den 1. april i Universitetsbaren fra kl. 12, at vi fejrer 25-års jubilæum.
I forne tider var Nimbus-motorcyklerne jo helt synonyme med fornuft og pålidelighed, mens navnet i nutiden måske er knapt så pålideligt, men måske stadigvæk ganske forudsigeligt. Lad os tage Nimbus Film, selskabet bag den nye danske gigantfilm "Flammen og Citronen" (eller var det omvendt?-nå, det er vist ligemeget), som har premiere i dag.
Nu er en gigant-produktion i Danmark jo med et budget på under 50 mill. jo ikke helt sammenlignelig med store udenlandske ditto med 20 gange så stort budget og det er der desværre også meget andet i denne sammenligning, som heller ikke er. Nu for eksempel muligheden for at tjene penge. Som vor helt, den særdeles velskrivende journalist ved JP, Michael Enggaard har berettet, gav alle Nimbus´ 6 produktioner sidste år underskud, altså i den grad pålideligt som en rigtig Nimbus. Om den her nye kommer til at tjene penge er et meget åbent spørgsmål. 
Af naturlige grunde har undertegnede ikke set filmen, da den jo altså har premiere i aften, men en sikker indikation plejer at være, at hvis traileren er tilstrækkeligt amatøragtig og ubehjælpsom, så er filmen kun uhyre sjældent meget bedre, oftest i virkeligheden en hel del værre. Traileren er ganske vist bedre end den kommende danske ridderfilm med damernes ven David Owe (ikke småpigernes ven Jeppe Kofoed, han burde vel for attraktionen i det mindste have haft en birolle for at prøve at sælge et par ekstra børnebilletter) Dén film har til gengæld tilsyneladende potentiale til at blive allertiders største ufrivilligt komiske
danske filmsucces siden "Reptilicus" Vi glæder os ganske meget!
Særligt komisk ser "Flammen og Citronen" godt nok ikke ud og så måske alligevel. Ihvertfald hvis man har haft planer om at tjene penge på det. Nu skulle man jo tro, at med en tidligere programchef doe DR, Jørgen Ramskou, ved roret i produktionsselskabet skulle man jo have tilstrækkelig kompetence, men det er tydeligvis ikke ganske tilfældet. 
Siden ansættelsen af Ramskou har man nemlig ikke præsenteret en eneste rentabel film hos Nimbus, og det beviser blot, at en manglende evne til med rettidig omhu at omgås licensbetalernes penge i jobbet ved DR ikke nødvendigvis bliver bedre i det sammensurium af mere eller mindre halvoffentlige og halvprivate midler, som muliggør en film.
Nu kunne man måske naivt tro, at hvis blot tilstrækkeligt mange mennesker går i biografen og ser den film er alt godt. Ramskou taler selv om 350.000 som et succeskriterium. Som tidligere nævnt i disse spalter er det nu noget vanskeligt at se denne logik, fordi hver solgt billet blot giver 15 kroner brutto til produktionsselskabet og forresten kun det halve i Biografklub Danmark (hvor denne film nok bliver et større hit).
350000 solgte fuldprisbilletter giver for de regnefærdige blot 5 mill. bruttoindtægt og for sammenligningens skyld var det sidste år kun den evige "feel-good"-saga om "Anja og Viktor", der overhovedet kom derop. Man kan vel forudse, at denne film nok især vil finde sit publikum blandt mange midaldrende, som nok primært vil se den i Biografklub Danmark. Regnestykket bliver således ved 50/50 af hver billettype, at blot alle danskere ser filmen mindst én gang, er alle udgifterne dækket ind. Da statens bidrag ikke skal betales tilbage vil det give Nimbus Film tæt ved positiv egenkapital igen, hurra. Det er nok et lovligt optimistisk scenario.
Derudover er der så DVD-salg og salg til fremvisning i andre lande, MEN: Emnet er jo ikke akkurat nyt og selv om der tilsyneladende er introduceret en specielt dansk amatørisme i filmproduktionen, som desuden er lavet som et kludetæppe af tilsyneladende temmeligt tilfældige filmoptagelser alt efter hvornår der var penge i kassen, så er der næppe basis for den store eksport.
Man må jo huske på, at de allerfleste store filmproduktioner har ganske få filmdage, sjældent mere end 4-6 uger IALT og det kan jo sjovt nok kun realiseres, hvis filmprojekter har været ordentligt planlagt. Til eksempel var der kun 3 uger afsat til at filme det store epos "Rob Roy" med Liam Neeson.
Det har det her helt givet ikke været, og mon ikke vi ser Nimbus Film for sidste gang agere i det danske filmmiljø? Det var så dagens visdomsord om en film, som denne skribent ikke har set og mange andre sikkert også vil lurepasse lidt på ihvertfald indtil den kommer i TV. Desværre er salgsprisen for en film til TV og dens succes på DVD altid afhængig af den succes, som den havde i biograferne. Ingen særlig succes der giver altid fiasko. Det lidt specielle ved den her film er så, at selv betydelig succes i biografen (som nok ikke er særligt sandsynlig) alligevel med stor sikkerhed gør det her projekt rentabelt, end ikke noget der ligner.
Om det så er kunstnerisk uafrystelig oplevelse ved vi naturligvis ikke, men der er vel garanti for, at Mads Mikkelsen i en af hovedrollerne spiller solidt og stabilt som ja, Mads Mikkelsen. Ham kan man altid regne med ligesom man åbenbart også kan med den gamle kommunist Jørgen Ramskou, det er blot på lidt forskellige måder. Den ene ser lidt forslået ud, men har vel fået sin hyre, mens den anden bare ser lidt slidt ud. Bankene ligger vist bare lige på den anden side af weekenden til Ramskou og Nimbus Film. Sjov økonomi, den danske filmbranche har altså lige indtil den ikke har det mere.

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start