fredag den 22. februar 2008

Når der rigtigt sker noget

En af de tidligste forløbere for indkøbsforeninger var som bekendt Lærernes Indkøbscentral, LIC, der sikrede lærere og andre lignende tvivlsomme eksistenser (hov, jeg er forresten selv lærer) rabatpriser på mange varer. Det var jo fint nok for mange producenter af bedre isenkram til køkkenet at levere til LIC, fordi der trods alt ikke var nok lærere til at man fik nedsat hele sin bruttoavance og det gjorde jo alt andet lige deres produkter mere respektable at de stod i mange såkaldt pæne hjem.
Denne oplagte ide har så et par af vores kolleger indenfor hifibranchen snuppet men vist med et lille "twist". Som den magtfulde formand (der er ihvertfald ingen andre der skriver på siden overhovedet, så lad os kalde ham Formand Simon med stort "F" og uden efternavn som Mao-hvad mon han iøvrigt hed til efternavn?) meddeler på vores lokale Århus Hifiklubs forside, så er der indgået rabataftaler med en del leverandører for klubmedlemmer.
Nu kan man på samme klubs hjemmeside med fotos fra seneste års vistnok eneste arrangement, nemlig generalforsamlingen (!) fornyligt overbevise sig om, at klubbens samlede købekraft selv akkumuleret af alle vistnok 4 tilstedeværende og selv suppleret med en energisk indsamling af tomme flasker måske ikke er den allerstørste.
Ikke desto mindre har som sagt adskillige leverandører, nemlig 2H Audio ( med de helt grinagtige Harmonic Technology-kabler) og sågar Dansk Audio Teknik valgt at tilbyde 20% rabat til alle 4 klubmedlemmer. Hvis der skulle være brug for at undersøge, om prisstrukturen i audiobranchen er noget rådden kunne man jo prøve at forestille sig, at Brugsen gav samme rabat til alle medlemmer. Det gør de underligt nok ikke.
Det er simpelthen himmelråbende hjernedødt for leverandørerne af disse audioprodukter at annoncere med rabat til helt thalidomidhånd-få klubmedlemmer, som ingenting køber (til gengæld snakker de sikkert helt vildt meget) Der er ganske enkelt ikke nogen mere effektiv måde at være til grin på for den almindelige kunde end at vide, at en eller andet bumset dreng (svært at se på billederne, da de er slørede-tintede med vilje måske?) kan købe dem 20% billigere.
Regnestykket er simpelt. Hvis man kan give 20% rabat er priserne for høje og det er de helt givet også inden for tilbehør. Til gengæld er betjeningen og kompetencen uhyggeligt ringe, så fortjenesten ryger ikke kun på grund af rabatten, men også fordi kunderne ikke gider vente i al evighed på intet svar både pr. telefon og mail.
Hermed er cirklen fuldendt. Det bliver yderligere nødvendigt at hæve prisen på f. eks. en presset blik-højttalerenhed til en femmer i indkøb til 500,- i udsalg. Det gode for Århus Hifiklub er så, at de snart vil kunne få 30% i rabat på ja absolut ingenting. Det bliver fede tider.
Nu har 2H Audio som omtalt sat en af sine venner med netnavnet Brok, redaktionsmedlem på hifi4all, og et andet par af vennerne til at køre nogle salgstråde for sine produkter, og det er sikkert en bedre ide. Det giver da i det mindste 4 salg til vennepris, men mon lige læsningen af disse indforståede pusse-nusse tråde på baby-sprog giver meget mere?-vi tror det ikke.
Det ville til gengæld rigtigt rykke, hvis man satte den radikale retspolitiske ordfører Simon Emil Ammitzbøll til at være mere aktiv i TV. Nu har hverken Venstre eller De Konservative mange store kommunikatorer a la mesteren Villy Søvndal (læs:ingen!) men det har De Radikale altså men også her med et "twist"
Ammitzbølls helt enkeltstående kommunikationsform er nemlig i den grad målrettet mod en vistnok stadigvæk seksuel minoritetsgruppe, som mest tæller smagsdommere i TV, mandlige indretningseksperter af luksushjem og andre modeskabere og naturligvis fred med det. En heteroseksuel mandlig haute couture-modedesigner er jo også noget sjælden.
Bagsiden er så ligesom med organiseret rabat til Århus Hifiklub, at flertallet af kunderne og vælgerne naturligvis fravælger denne åbenlyse leflen for bestemte grupper og heldigvis for det da.
Nu vil vi naturligvis ikke kunne postulere nogen sammenhæng mellem Ammitzbølls vælgere og kunderne til de særdeles tykke kabler fra Harmonic Technology med den underlige hovedlignende gevækst af indbygget elektronik ude for enden men umiddelbart er da et pudsigt sammenfald rent visuelt.

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start