torsdag den 7. februar 2008

Biler og hifi

Der sker forunderlige ting i det menneskelige sind, når et firma for eksempel præsenterer et nyt højttalersystem, som for eksempel koster 200.000,-. Den naturlige og fornuftige reaktion burde nok være, at det nok er noget dyrt for et par godt nok ganske nydelige kasser med højttalerenheder indkøbt ude i byen for måske tilsammen en tusse, for det er det jo. Selv om man skal bruge lidt tid på at afstemme sådan en højttaler går der trods alt nok en del mindre tid med det, end der går med at finde de billigste enheder, som man kan slippe af sted med at bruge.
Man behøver ikke være en stor talknuser for at indse, at rentabiliteten for producenter indfinder sig ganske hurtigt efter salg af ganske få eksemplarer af disse dyre højttalere og mange prestigemærker som f. eks. Steinway sælges jo forresten også på verdensplan i et ekstremt lille tocifret antal (det kan faktisk ikke blive meget mindre). Det hænger nu vist sammen alligevel for producenten. I en tråd på et debatforum for ganske nyligt sammenlignede en deltager situationen mellem disse dyre højttalere og bilproducenter i små styktal, her VW/Bugatti Veyron. Produktionen af den sidste giver jo trods høj salgspris helt givet et enormt underskud, men kan man drage nogen parallel til de dyre højttalere som en særskilt dårlig handel forretning for producenten?
Naturligvis ikke, og at der overhovedet kan opstå nogen diskussion om det her er vel ikke akkurat nogen cadeau til hififolkets kollektive intelligens, så absurd er det faktisk. Hvis man skal producere en bil af andet end ganske standardiserede stumper skal man naturligvis lave specialværktøjer til hver eneste del med omkostninger på flere hundrede gange prisen på en gængs standarddel. At lave én eneste Bugatti Veyron koster alene i udgifter til værktøjer milliarder og derefter er det stadigvæk megadyrt.
Når man som de allerfleste højttalerproducenter hverken laver delefiltre, højttalerenheder eller kabinetter selv kan enhver selv med Downs Syndrom lynhurtigt indse, at den eneste nødvendige investering er lidt tid til design og lidt mere tid til produktionslogistik.
Man kan således som Steinway sagtens nøjes med at lave et par sæt af den ganske simple grund, at der i forhold til bilindustrien slet ikke er tale om nogen startomkostninger. Rentabiliteten er der næsten fra sæt 1 og derefter er det rigtigt godt. I den omtalte diskussion af højttalerne til 200.000 er prisen ud af "fabrikken"(som jo ikke rigtigt har lavet noget selv) måske 80.000. Det er tilfældigvis næsten sammenfaldende med den rå fabrikspris på en mellemklassebil til 400.000,- i DK. Er det virkeligt så svært at forstå, at en højttalerproducent, som baserer sig på billigt indkøbte standardkomponenter og højttalerkasser, der jo også ved større styktal i høj grad er baseret på håndarbejde, kan have en noget bedre forretning end bilproducenten. Vi gætter på, at alene transporten af 900 kg. komponenter til produktionen af omtalte mellemklassebil er dyrere end højttalerfabrikkens samlede interne produktionspris på disse højttalere til 200.000,- i udsalg.
Nu er en vare det værd, en kunde vil betale, hverken mere eller mindre, men det er edderbroderemig åndssvagt at sammenligne prissætningen i bilindustrien og hifibranchen og så mene, at der er samme dækningsbidrag ved salg en en Audi til 80.000 og et sæt centraleuropæiske højttalere til ca. det samme. Det er argumenter af den slags, som helt fortjent giver hifitumper et dårligt ry.
Når man køber en bil andre steder end Danmark og lignende afgiftsplagede lande får man et produkt, som har kostet langt den største del af salgsprisen at producere med en dækningsgrad for producenten på ganske få procent. Når man køber et par dyre prestigehøjttalere får man til gengæld et produkt, som det kun har kostet ganske få procent af salgsprisen at producere. Prisen for kunden er altså den samme, men der er altså alligevel forskel, ja faktisk er der ikke nogen lighed. Naturligvis ikke, kun for folk, som skal forsvare det uforsvarlige.

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start