lørdag den 2. februar 2008

”American Beauty”

Desværre kom der jo måske af delvist ubønhørligt logiske grunde aldrig en opfølger til denne glimrende film, men det er der til gengæld kommet til filmplakaten. Som enkelte vil huske, var denne jo prydet af en nydelig afklædt ungmø delvist indhyllet i og liggende på et leje af rosenblade, ganske overordentligt dekorativt.
Nu har denne plakat fået en renæssance på dansk og sikken en! Det drejer sig nemlig om den store danske sangerinde Jette Torp, som på reklameplakaten for sin nye verdensturné er blevet afbildet på et leje af rødt mikrofonkabel og tækkeligt indhyllet (puha-heldigt!) i en rød kjole, som ligner noget, der er lavet i samme materiale.
Nu er sådan noget kabel temmeligt stift og derfor bliver kjolen derved tilsvarende cylindrisk eller måske snarere dobbelt-keglestub-formet, men man har alligevel tilsyneladende opnået en glimrende pasform på fr. Torp. Det er heldigt, at kropsformen med alderen åbenbart tilnærmer sig hvalfiskens på samme måde som universet tilnærmer sig entropi. Ihvertfald passer kjolen fint.
Nu er det her på tærsklen til den højhellige søndag ikke tiden at forsøge at forske i de dybere symboler i denne overordentligt yppige kvinde på sit slangeleje, det ville også alt for let udarte til nogen lettere lumre tanker om seksualforskrækkelse eller måske snarere det modsatte. Nu er det jo ellers fra den græske mytologi lidt problematisk for kvinder med alt for mange slangekrøller, men det gav dog alligevel slangekvinden Anniqa en vis varig berømmelse, men sandt og sige bulede hun jo også ud andre steder end fr. Torp.
Hvilken forstyrret hønsehjerne som har lanceret reklamekampagner som den her vides ikke. Sikkert den samme, som forsynede Sisse Fisker med en spændende analyse i går aftes (hun har forresten for indviede kredse et lignende og forresten rimende tilnavn, men det lader vi lige ligge pga den tilstundende højtid). Om så fr. Fiskers tilnavn dækker hendes kompromisløse vilje til ideel journalistik gennemført med alle midler ved vi til gengæld ikke. Sikkert ikke.
Det drejede sig om smart kvindeundertøj. Dette blev ifølge fr. Fisker ikke indkøbt til at fremkalde de fra Pavlovs eksperimenter med savlende hunde så kendte "betingede reflekser" hos ligeledes simpelt tænkende mænd med ganske tilsvarende fysiske reaktioner. Næh, næh, undertøjet blev såmænd kun brugt til at imponere andre kvinder, når man sammen skulle klæde om til træning (!!!!) Nu kan man måske forsagt indvende, at lingeri-industrien havde det ganske fint et par århundreder inden fitness-industrien kom til for ganske nylig, men i lyset af den skarpe analyse fra fr. Fisker blegner sådanne indvendinger naturligvis.
Om det så betyder, at kun kvinder vil komme til fr. Torps koncerter for at studere hendes avantgardiske dress ved vi naturligvis ikke, men selv mener vi at kunne modstå fristelsen. Men sikke en plakat og selve kjolen er såmænd endda udstillet i Jette Torps egen billet-butik på Åboulevarden her i byen. Denne udstilling er endda lige ved siden af en restaurant, så de må om nogen vide, hvad vej de betingede reflekser hos publikum peger. Selv vil vi gætte på en vigende omsætning på denne restaurant, men som sagt, se plakaten og døm selv.

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start